Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Jun 16, 2011

KUIH-KUIH KLASIK KELATE

kategori 1:

anak-anak muda sekarang mungkin kenal dan pernah merasa...

mendahului carta: cendol...paling digemari di bulan puasa...caya lah cendol!
(yang ni arwah mek paling suka)

on_there on_there miasara...yang buat: buah kekoh cha: onde-onde
(yang ni idi suka)


lompat tikam
(mia suka)


akok
(yang ni kak ngah suka)


kue koleh dengan tahi minyak
(biasanya koleh tu warna hijau berkilat)
yang ni umi suka tang tahi minyak tu...teringat zaman2 dulu tengok mak buat tahi minyak lepas tu buat sambal makan dengan nasi...sedappp!!

tahi itik: kenapa asyik-asyik t.a.h.i...hmmmx!


kategori 2:

kueh yang selalu arwah mek beli kat anak cucu...mek panggil tepong :D


gomok ke gamok ko?


buah peria: ngee...warna warni...pahit ker tuh..


badak

kategori 3:

bab ubi dan yang sewaktu dengannya yang direbus-rebus...


ubi keling
(mak suko: yang ni wajib beli ko mak kalau pergi kota bharu)


jering rebus: kalau tak pandai rebus, boleh jadi mabuk atau susah nak ken-c.i.n.g,
masa proses merebus jering ni, orang kata kena letak paku...hee...spesis pontianak ker nih!

(yang ni pun mak suka)


baby yum : ubi keladi
(yang ni kak long suka)


jagung rebus gaul dengan nyiur + gula:



kategori 4: barang klasik.


ubi gadung
sejenis ubi yang amat cerewet untuk disediakan. kalau tak pandai proses...
bisa mabuk..maaa...
sekarang sukar didapati lagi...teringat masa kecil-kecil dulu, mak long yang pandai rebus ubi gadung ni...jadi pernah la umi merasa. proses menyediakannya amat payah. kena rendam sekian lama di dalam alor @ sungai (kalau x silap) orang yang benar-benar mahir saja yang boleh buat ni. direbus bersama pulut dan dimakan dengan nyiur digaul sedikit garam, sebenarnya bukan sedap sangat pom...hehe...ada rasanya yang tersendiri...tak caya try la makan....kalau masih ada di zaman sekarang laa...


kategori 5:

kedai-kedai femes


kedai makan di atas pasar siti khadijah
yang ni umi suka pergi...pergi jumpa sahabat sefamily: zai, ros dan mek sekeluarga meniaga sekian lama di situ. kalau rindu2 kena pergi ke situ lah...jumpa!
(gambar hanya hiasan, bukan orang sebenar yang dimaksudkan)



kedai jual ikan darat

yang ini abah suka...kalau balik mesti nak pergi beli ikan darat,
suruh umi menggulai...biasanya kami pergi beli di pasar pasir putih.
ikan kering ikan haruan best...terbaik!!


gerai menjual etak:

pantang jumpa di mana-mana saja, mesti berhenti beli...tak pe sebab diorang ambik dari tukang salai yang sama...so, rasanya pun sama...kat pasir mas ke...kubang kerian ke...nilam puri ke...sama jer...kami memang suker...hiii..

p/s:
teringin merasa masakan seseorang yang umi kagumi...
handal dalam masak memasak nih...ermmm...bila laa agaknya tuh
suatu mimpi ataukah realiti??
berdoa sahajalah!

...bukan cinderella =(



wannorhaiza


SUDAHKAH ANDA MENGUNDI? KALAU BELUM,SILA UNDI BIAQPILA SEKARANG...SEKALI-SEKALA,APA ADA HAL KAN?
GUA MEMERLUKAN RAMAI PENGUNDI HANTU BAGI MEMENANGI PILIHANRAYA INI... KAH!KAH!KAH!KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

  1. Kebanyakkan kuih2 kat atas tu kita suka makan.. ;)

    Kuih butir nangka dgn putu mayam takde ke? hehe..

    Ada org cakap kalau pakai bedak tebal sgt mcm kuih tepung gomok.. hehe..

    Bila pergi pasar siti khadijah kita selalu beli etok ngan cendol je..

    Suka lah entry pasal ni ! ^^,

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive