Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Jun 12, 2011

Tidak Perlu Tiru Mesir, Cukuplah Dengan Turki, Melalui BERSIH 2.0



Kita jarang untuk mengambil kisah tentang Pilihanraya Umum di luar negara dan disebab itulah kita semua begitu menyanjungi demokrasi pilihanraya yang dipamerkan oleh SPR. Alhamdulillah, Pakatan Rakyat telah mengambil peluang untuk menjadi pemantau pilihanraya di Turki yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Saya tertarik dengan apa yang YB Saifuddin Nasution 'tweet'kan, ikutilah perbezaan pilihanraya di Turki dan bandingkan sejujurnya apa yang kita telah lalui di saban pilihanraya.

Perkara pertama; Kebebasan Media.

"Pru turki-capaian media kpd semua parti,election board benarkn semua rapat umum,pemerhati a'bangsa diizinkn ...tiada FRU berlegar! Malaysia?"

Perkara kedua; Kerjasama Pihak Polis.

"Rapat umum pru turki cuma perlu maklum kat polis, polis hadir dan kawal lalulintas,tak payah permit! Rapat umum AK Parti hadir ratusan ribu"

Perkara ketiga; Tiada Penyalahgunaan Jentera Kerajaan.


"Tiada penggunaan jentera dan media kerajaan utk kempen, election board akan batal kemenangan jika blku pelanggaranTiada u help me i help u!"


Perkara keempat; Projek Mee Segera Tidak Dibenarkan

"Election board tak benarkn umum projek kjaan sepjg tempoh kempen!"

Perkara kelima; Semua Parti Berhak Untuk Berkempen di TV.

"Sempat ikuti kempen parti2 pembangkng, parti Has, parti Saadet dan parti chp melalui siaran tv ...terangkn manifesto masing2 ...RTM,TV3 ???"

Kesimpulannya; Kita tidak perlu mengikuti jejak rakyat Mesir, jika masih ada lagi jalan untuk pilihanraya yang adil, untuk menjadikan ia sebegitu hendaklah kita menuntut Kerajaan Barisan Nasional memberikan hak keadilan tersebut kepada kita melalui BERSIH 2.0 nanti.

Bagaimana?

Hendaklah kita turun ke perhimpunan BERSIH nanti pada 9 Julai 2011, di sana adalah satu-satunya jalan untuk kita mendapat suatu pilihanraya yang BERSIH dan ADIL. Kita bukan merusuh, akan tetapi kita menuntut secara aman.





tehlimau


SUDAHKAH ANDA MENGUNDI? KALAU BELUM,SILA UNDI BIAQPILA SEKARANG...SEKALI-SEKALA,APA ADA HAL KAN?
GUA MEMERLUKAN RAMAI PENGUNDI HANTU BAGI MEMENANGI PILIHANRAYA INI... KAH!KAH!KAH!KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive