Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, November 13, 2009

Sokong Pakatan Rakyat atau sentimen "Asal Bukan Umno" (ABU)? | Nizar News



Oleh ABU FIRDAUS

Benarkah banyak orang mengundi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum 2008 kerana bukan sangat menyokong PAS, DAP atau KeADILan, tetapi sebab menolak Umno? Maknanya mereka memilih tidak kira siapa asalkan calon pilihan raya itu bukan Umno. Asal bukan Umno atau ABU.

Disebut sebagai asal bukan Umno dan bukannya asal bukan Barisan Nasional kerana kebencian dan kemarahan pengundi, tidak kira Melayu, Cina atau India, pada Umno. Justeru, mereka menyokong PAS, DAP atau KeADILan.

Hakikatnya kejayaan Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum 2008 mempunyai banyak faktor. Walaupun terdapat sebahagian pengundi memilih PAS kerana ABU tetapi tentunya tidak semua berbuat demikian.

Ada banyak yang sememangnya memilih PAS kerana mendokong parti itu, serta program-programnya. Atau fahamannya, atau budaya serta para pemimpinnya.

Kalau dilihat setiap kawasan pilihan raya, tidak boleh dinafikan bahawa terdapat calon-calon PAS yang jauh lebih baik daripada Umno dan mereka menang.

Dalam hal ini pengundi memilih calon berkenaan dan bukannya parti. Tidaklah pula mereka memilih seseorang asal bukan Umno. Ini kerana calon itu begitu kuat, walaupun katakan seseorang pengundi tidak begitu cenderung untuk menyokong PAS.

Justeru, dalam memilih calon untuk disokongnya, terdapat banyak faktor yang terlibat. Lain pengundi, lain pula motivasinya. Untuk mengatakan bahawa orang memilih PAS kerana menolak Umno adalah suatu yang simplistik.

Kajian sememangnya boleh dibuat, dan daripada angka-angka itu hendak ditunjukkan bahawa orang muda menolak Umno, dan mereka memilih PAS hanya kerana tidak mahu Umno. Tetapi untuk mengatakannya secara menyeluruh, ia adalah tidak wajar, dan merupakan satu mitos.

Bagi diri penulis, sebagai pendokong PAS sejak tahun 1982, tentunya tidak pernah timbul mengundi parti Islam dalam pilihan raya 2008 kerana menolak Umno.

Sebagai pendokong, PAS jiwa penulis adalah memihak kepada pembangkang. Tidak kira siapa, asalkan ia menolak Barisan Nasional pimpinan Umno. Adakah penulis mengundi sepanjang hidup ini kerana asalkan bukan Umno?

Dalam pilihan raya tahun 1982, di kawasam penulis, yang bertanding ialah DAP, yang dilawan MCA. Penulis sebagai pendokong PAS, iaitu pembangkang memilih DAP. Pada zaman di mana PAS dan DAP menentang dengan keras pada satu sama lain. Semasa itu orang belum terfikir tentang Barisan Alternatif apatah lagi Pakatan Rakyat.

Dari satu segi, sememangnya penulis memilih DAP kerana asalkan bukan BN kerana dokongan adalah pada pihak pembangkang. PAS pula adalah pembangkang. Kawasan itu terus dipegang oleh DAP termasuk dalam pilihan raya umum lalu.

Pada pilihan raya umum 1986, penulis berpindah kawasan. Di kawasan penulis, yang bertanding adalah PAS lawan Umno. Itu mudah kerana penulis memilih PAS, walaupun kalah di kawasan itu. Pada tahun 1990 dan 1995, PAS terus bertanding menentang Umno. Penulis tetap mengundi untuk PAS. Tetapi PAS terus kalah di kawasan itu. Tetapi undi bertambah setiap kali pilihan raya umum pada tahun 1999 dan 2004.

Tetapi pada tahun 2008, buat pertama kali PAS mengalahkan Umno. Adakah pengundi memilih PAS hanya kerana asal bukan Umno? Sedangkan jelas setiap kali pilihan raya umum, undi bagi PAS terus bertambah.



Pada tahun-tahun itu, penulis sudah berpindah kawasan. Di kawasan baru ini, dalam pilihan raya umum tahun 1999 dan 2004, PAS bertanding menentang Umno di kawasan Dewan Undangan Negeri dan KeADILan di kerusi Parlimen. Seperti biasa penulis memilih PAS dan KeADILan.

Penulis memilih KeADILan bukan kerana ia sekutu PAS. Parti itu dipilih kerana ia adalah pembangkang. Katakan KeADILan memusuhi PAS, penulis tetap memilih KeADILan. Begitu juga kalau DAP yang bertanding. Penulis mengundi DAP. Iaitu kalau PAS tidak bertanding.



Pada tahun 1999, buat pertama kalinya PAS dan KeADILan menang di kawasan-kawasan itu. Dalam pilihan raya tahun 2004, penulis sekali lagi memilih PAS dan KeADILan di kawasan itu. Tetapi kali ini Umno menang untuk kedua-dua kerusi. Namun pada tahun 2008, PAS dan KeADILan menang semula.

Dalam pilihan raya kali ini, anak sulung penulis sudah boleh mengundi. Dia memilih PAS dan KeADILan. Sebab apa? Dia berasa bahawa BN dan Umno sudah tidak wajar diberikan sokongan. Kalau DAP yang bertanding, adakah dia menyokong? Katanya, dia memihak kepada pembangkang. Dan sekarang kepada Pakatan Rakyat. Kalau Parti Sosialis Malaysia (PSM) bertanding? Dia memilih parti itu. Adakah pemilihannya kerana asal bukan Umno atau asal bukan BN?

Bagi dia, tidak. Sememangnya dia menolak Umno dan BN. Tetapi dia memilih Pakatan Rakyat bukannya kerana menolak BN. Sememangnya dia menyokong Pakatan Rakyat. Tetapi bukannya PAS, DAP atau KeADILan. Malah bukan kerana pembangkang pun.

Dia memilih PAS, DAP dan KeADILan kerana fahaman parti-parti itu yang segar, bersih dan bebas, walaupun banyak masalah. Apabila Pakatan Rakyat ditubuhkan, dia gembira kerana akhirnya ketiga-tiga parti itu menyerlahkan fahaman bersama. Baginya ia berbeza daripada BN. Generasi muda sememangnya memilih Pakatan Rakyat, dan bukannya asal bukan Umno.

detikdaily


Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive