Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, November 13, 2009

Hukum benarkan pengagihan daging korban dalam tin | Nizar News


DAGING korban dalam tin mudah diagihkan kepada umat Islam di seluruh dunia.

Oleh Hasliza Hassan

MENGAGIH daging korban, membuat kenduri daripada bahagian daging korban atau mengetinkan daging korban, semua dibenarkan kerana yang penting ialah penghayatan falsafah ibadat korban untuk membina akhlak Islam yang sanggup berkorban demi kebajikan orang lain.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, mengetin daging korban untuk diagihkan kepada umat Islam di negara lain bukan perkara baru kerana ia satu keperluan hari ini supaya daging itu dapat sampai kepada mereka yang memerlukan.

Katanya, begitu juga budaya memasak dan mengadakan kenduri pada hari raya korban di sesetengah tempat juga menepati falsafah ibadat korban dengan syarat jemputan itu merangkumi semua lapisan masyarakat terutama golongan fakir miskin.




"Seperti daging dalam tin sudah dibuat oleh kerajaan Arab Saudi, daging yang dikorbankan di Madinah diagihkan di Afghanistan. Apa yang dibuat menggunakan pendekatan sama mungkin kerana keperluan baru supaya daging korban sampai pada yang memerlukan sesuai roh asas ibadat korban.

"Bagi di bandar, sesuai dengan gaya hidup mungkin lebih selesa mengagihkan daging korban berbanding di kampung yang caranya mengadakan kenduri dan menjemput seluruh penduduk menikmati daging korban," katanya selepas sidang media Program Ibadah Korban di Kemboja di Jakim, Putrajaya, semalam.

Hadir sama, Pengarah Ikatan Intelektual Islam Kemboja (CMIA), Mohd Farid Hosen dan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Misi Keamanan Malaysia (GPM), Mohd Halimi Abdul Hamid.

Beliau berkata, pendekatan di Kemboja yang sama dengan pendekatan masyarakat kampung di negara ini memasak daging korban untuk kenduri ialah bagi memastikan semua yang datang dapat menikmati kerana jika diagihkan daging mungkin tidak semua akan dapat.

Mengagihkan daging korban yang diproses, ditinkan dan kemudian dihantar ke negara umat Islam lain untuk dinikmati terutama mereka yang berhadapan bencana alam serta masalah peperangan dilakukan beberapa pihak termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negara ini.

Pada masa sama, pelbagai program seperti menganjurkan ibadat korban di Kemboja dan negara lain turut diadakan bagi memberi peluang umat Islam negara ini menginsafi kelebihan yang ada dengan bersedekah kepada saudara mereka yang memerlukan.

Contohnya, Program Ibadat Korban di Kemboja yang akan diadakan pada 29 November depan anjuran CMIA dengan kerjasama Jakim dan GPM akan memberi manfaat kepada 5,000 umat Islam di Kemboja yang terpinggir dan masih berada dalam kemiskinan tegar.

Program yang dilancarkan baru-baru ini mensasarkan 300 ekor lembu atau 2100 bahagian (tujuh bahagian setiap seekor lembu) dan sehingga kini kira-kira 50 ekor lembu berjaya dikumpulkan daripada penyertaan orang ramai.

Mengenai agihan daging korban yang turut diterima oleh golongan berkemampuan, Wan Mohamad berkata, daging korban berbeza dengan duit zakat yang dihadkan kepada kumpulan asnaf terpilih dan falsafahnya juga berbeza.

Oleh itu katanya, fahaman orang kaya tidak layak menerima daging korban adalah tidak tepat kerana pengorbanan dilakukan golongan berkemampuan terhadap saudara yang kurang mampu bertujuan untuk mengeratkan hubungan kasih sayang serta saling bantu membantu.

"Semua ini ada rahmat iaitu untuk menggalakkan interaksi yang kaya dengan miskin apabila yang mengadakan korban turut menyembelih, melapah, memasak dan makan bersama, jika diadakan kenduri. Ini hanya isu agihan dan yang penting menghayati konsep ibadat korban itu.

"Tetapi jangan diadakan kenduri untuk golongan yang berada saja dan meminggirkan pihak sepatutnya menerima daging korban kerana bimbang ibadat itu tidak sempurna. Dari segi syarat rukun korban sah tetapi semangat falsafah tidak mencapai tujuan asas korban," katanya.

Beliau berkata, disebabkan itu, kebanyakan masjid di Lembah Klang yang mendapat penyertaan banyak untuk ibadat korban digalakkan membawa sebahagian daripada jumlah itu ke kawasan lain dan Jakim menyokong budaya amal jariah itu.

Pihak masjid akan memberitahu peserta mengambil bahagian bahawa daging korban mereka diagihkan kepada saudara yang memerlukan di tempat lain dan ini lebih baik kerana dapat memenuhi hikmah berkongsi dengan golongan yang benar-benar memerlukan.


Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive