Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Mei 01, 2010

Kisah penduduk yang dijanjikan jambatan hampir sedekad



LONG ATIP (Apoh): Setelah hampir sedekad menunggu jambatan bailey yang dijanjikan, penduduk dari Long Atip, Apoh Baram yang merupakan penempatan terbesar kaum Kayan akhirnya meluahkan perasaan menagih janji.

Bagi warga emas, Aban Jau Ing, 70, hanya satu pintanya sebelum menghembuskan nafas yang terakhir, iaitu melihat kampungnya mempunyai jambatan merentasi Sungai Apoh.

“Cukup sudah dengan janji manis sebelum ini, kami hanya mahu melihat pembinaan jambatan itu menjadi kenyataan.

“Sudah hampir 10 tahun kami dijanjikan dengan jambatan baru, namun sehingga kini masih menunggu,” katanya dalam satu kenyataan yang disampaikan oleh wakil kampung, Laing Ngau kepada Persatuan Kayan Sarawak (PKS).

Dalam kenyataan itu, Aban dan penduduk kampung mahu PKS melakukan sesuatu untuk membawa rintihan mereka kepada agensi terbabit.

Sementara itu Laing berkata, jambatan kayu yang menghubungkan kampung dengan jalan utama merentasi Sungai Apoh itu dibina oleh Jabatan Pertanian kira-kira 20 tahun lalu dan kini seperti ‘bom jangka’ yang hanya menunggu masa untuk runtuh dan meragut nyawa.

Long Atip terletak kira-kira enam jam dari Miri dan akses melalui jalan balak dari Long Lama.

“Struktur jambatan itu sudah terlalu daif yang mana kayu dan kabelnya sudah reput. Jambatan itu sekarang umpama perangkap maut kerana ia mungkin putus pada bila-bila masa.

“Sehubungan itu, kami mahu pihak berkaitan mengambil berat perkara ini sebelum berlaku kemalangan.

“Lagipun pada tahun 2002 kami sudah dijanjikan dengan jambatan besi (bailey) bagi menggantikan jambatan kayu,” katanya.

“Semasa pilihan raya negeri yang lalu, pembinaan tapak jambatan bailey yang menelan kos RM30,000 dilaksanakan namun sehingga hari ini terbengkalai.

“Hampir 10 tahun berlalu, namun hingga ke saat ini penduduk kampung masih menunggu jambatan yang dijanjikan,” kata Laing.

Sementara itu, Pengerusi PKS Miri Philip Ngo berkata, beliau memberi jaminan akan mengemukakan isu tersebut kepada agensi yang berkaitan.

“Dalam hal ini, ia tidak masuk akal memandangkan tapak jambatan bailey itu sudah dibina sejak sedekad yang lalu, namun sehingga hari ini jambatan itu tidak dibina,” katanya.

Sehubungan itu Philip mahu agensi yang terbabit mengambil tindakan sewajarnya termasuk mengemukakan perkara itu kepada Perdana Menteri memandangkan penduduk kampung amat memerlukan jambatan yang selamat.

Menurutnya, jambatan bailey itu apabila siap nanti akan menghubungkan Miri, Long Lama ke Long Panai, Long Terawan dan Taman Negara Gunung Mulu sekali gus memacu sektor pelancongan dan pertanian di kawasan itu.

erapakatan


Share
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive