Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Februari 05, 2011

Ini Bukan Gambar Demonstrasi PERKOSA

DEY MACHA!!!
NI BUKAN DEMONSTRASI PERKOSA
TOLONG SIKIT YE..
KALAU DEMO PERKOSA MANA ADA POLIS BAI...
ITU SALAH SATU CIRI-CIRI YANG SEMUA ORANG SEDIA MAKLUM..
KAH!KAH!KAH!


oleh :Tarmizi Md Jam


gambar ada banyak lagi klik bawah





Lapan orang ditangkap selepas lebh 5,000 penyokong daripada 71 NGO dan parti-parti Pakatan Rakyat berkumpul tengahari tadi, selepas solat Jumaat di Kuala Lumpur, memprotes tindakan ganas terhadap mereka yang menyertai demonstrasi pro-demokrasi di Mesir.

Wakil-wakil kumpulan tersebut meminta peguam datang ke balai polis Dang Wangi, untuk membantu pembebasan mereka. Mereka ditahan setelah selesai demontrasi tetapi pihak polis telah melakukan provokasi
dan mengadakan sekatan di laluan pulang Jalan Tun Razak menuju ke Tabung Haji.

Tindakan demikian tidak pernah dilakukan polis sebelum ini, sebaliknya membiarkan penunjuk perasaan pulang. Tetapi hari ini, kira-kira jam 3 petang, penunjuk perasaan telah diminta menyerahkan poster "Down Mubarak" kepada polis dan jalan utama yang luas tidak jauh dari Menara PNB dihadang Polis FRU menyebabkan jumlah penunjuk perasaan yang ramai, terpaksa berasak-asak merempuh polis.

Timbul provokasi antara kedua pihak sehingga mencetuskan "pergaduhan". Kumpulan yang telah tiba di bangunan Tabung Haji berpatah semula ke sekatan FRU dan Polis berpakaian preman untuk membantu rakan-rakan mereka yang ditahan.

Seorang muslimat dikatakan telah disembur pemedih mata oleh Polis, menyebabkan keadaan makin "panas". Ketegangan berlaku agak lama, lebih daripada setengah jam. Beberapa orang telah ditahan sebelum itu termasuk suami muslimat berkenaan.

Keadaan menjadi kelam-kabut. Namun, pihak Polis masih tidak berpuashati, terus menggerakkan trak water canon dan Polis FRU ke bangunan Tabung Haji, tempat penunjuk perasaan sekitar 1,000 berehat dan minum membasah tekak.

Jika FRU dan trak Water Canon bersuari seperti lazimnya, tiada apa-apa berlaku. Tetapi entah kenapa petang tadi, seolah-oalah ada strategi baru Polis memasang lukah dan menyembur air asid kepada mereka yang berkumpul di hadapan Tabung Haji.

Beberapa gerai minuman di pinggi jalan terpaksa menerima bahan pancutan air asid. Lebih 200 polis mengejar penunjuk perasaan yang bertempiaran lagi ke kawasan bangunan Tabung Haji.

Sedangkan tiada pemimpin yang berucap atau menyambung demontrasi di hadapan Tabung Haji. Tetapi, Polis bagaikan "geram" dan melepaskan "geram" itu kepada penunjuk perasaan.

Entah apa nasib mereka yang diligan polis dalam tempat letak kereta di bangunan Tabung Haji itu, tidak diketahui. Begitu juga mereka yang lari ikut pintu kecil, apakah mereka hanya lari begitu sahaja atau "dibelasah" Polis semahunya.

Seperti biasa, menurut satu laporan, Ketua Polis Dang Wangi, ACP Mohd Zulkarnian Abdul Rahman berkata, kelapan-lapan mereka ditahan selepas gagal bersurai apabila diarahkan berbuat demikian.

Terdahulu Malaysiakini melaporkan selepas solat Jumaat di Masjid Al-Shakireen di Taman KLCC dan Masjid Tabung Haji di Jalan Tun Razak, para jemaah berarak membawa kain rentang yang mengecam Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Dengan memanggilnya "Yasqut Mubarak" (Mubarak turun!) Dan "Yahya al-Sha`ab!" (hidup rakyat!), kedua-dua kumpulan tersebut berarak menuju ke Jalan Tun Razak.

Mereka menuju ke arah Kedutaan Amerika beberapa ratus meter dari Masjid Tabung Haji untuk menyerahkan memorandum kepada pegawai kedutaan tersebut.

Sekurang-kurangnya tiga orang ditahan sewaktu mereka berarak dari Masjid Syakireen menuju ke kedutaan Amerika. Perarakan aman ini, terus diunguli dengan "provokasi" Polis yang sepatutnya tidak perlu, kerana ia boleh dilangsungkan dengan aman.

Perarakan diketuai oleh AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu. Pemimpin NGO dan parti politik yang lain termasuklah Presiden PSM, YB Dr Nasir Hashim; Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub; AJK PAS Pusat, YB Syed Azman Syed Nawawi; Adun Lundang, YB Baihaqi Atiqullah; Exco Pemuda PAS, Redhuan Mohd Noor; Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin; Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Sharin; Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiat; Pengerusi Teras, Mohd Azmi Abdul Hamid dan ramai lagi.

Perarakan bermula selepas solat Jumaat dan usai kira-kira jam 3.30 petang. Doa dibacakan oleh Ustaz Norazli Musa, bekas Ketua Pemuda PAS Perak.





kedahlanie.info


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

  1. Tanpa Nama5/2/11 11:51 PG

    Najis takut demo ni nanti akan spark demo rakyat pd dia..so, polis kena create yg demo smlm tak aman supaya Najis ada alasan utk crack down demo2 akan dtg..dasar laknatullahhh....

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive