Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Oktober 05, 2010

Akuilah Umno juga diselubungi Islamofobia!

Islamofobia, Umno dua kali lima dengan AS

oleh: Mat Zain Mat Isa


Sebagai Muslim, kita amat mengalu-alukan hasrat mana-mana pihak untuk mengurangkan salah faham dan pandangan negatif terhadap Islam di kalangan masyarakat antarabangsa.

Mudah-mudahan sebarang usaha ke arah itu, jika pun tidak dapat membasmi sepenuhnya fenomena Islamofobia, ia sekurang-kurangnya mampu mengekang peningkatan kecenderungan itu yang membebani umat Islam sedunia mutakhir ini.



Sebab itu, apabila Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak dilaporkan berhasrat menjadikan Malaysia penyumbang dari segi pelaksanaan kefahaman lebih betul tentang Islam di kalangan masyarakat Amerika Syarikat (AS), kita selayaknya tumpang bangga.

Pertama, di atas sifat sebagai Muslim, kita bangga dengan usaha orang Islam sendiri yang begitu optimis meruntuhkan tembok salah faham kalangan rakyat kuasa besar itu. Kedua, sebagai rakyat Malaysia, kita juga merasa keberanian pemimpin negara kita itu mendepani isu paling mencabar di peringkat global kini sesuatu yang wajar dipuji.

Sememangnya usaha memaut kerjasama AS dalam menangani apa jua isu di peringkat antarabangsa amat signifikan. Selaku kuasa besar tunggal dunia, apa-apa pandangan dan pendirian AS banyak mempengaruhi dan mencorakkan pandangan masyarakat dunia.

Najib dilaporkan mengambil kesempatan kehadirannya ke Mesyuarat Pemimpin-pemimpin ASEAN-AS di New York, minggu lalu untuk melontarkan cadangan tersebut. Dengan menganggap pengetahuan asas tentang Islam di kalangan rakyat AS amat rendah, beliau berhasrat mendedahkan mereka kepada hakikat ajaran yang lebih jelas.

Namun satu persoalan yang tidak wajar diketepikan ialah apakah Malaysia sendiri benar-benar bebas daripada fenomena Islamofobia? Lebih spesifik lagi, apakah Barisan Nasional (BN) dan Umno sendiri memiliki pandangan dan kefahaman yang betul tentang ajaran dan hukum Islam?

Persoalan ini agak berat dan sensitif, namun tidak juga salah untuk dibahaskan. Apatah lagi dewasa ini rakyat negara kita sendiri semakin didedahkan dengan berbagai kenyataan berani para pemimpin bukan Islam, khususnya dari parti rakan Umno dalam BN yang secara terbuka menyentap kemuliaan Islam.

Contohnya kenyataan Presiden MCA baru-baru ini yang seolah-olah menyalahkan Islam sebagai punca negara terperangkap dalam persaingan politik. Umno didakwanya terpaksa menari mengikut rentak dipalu PAS di atas hasrat mendaulatkan Islam sehingga akhirnya negara gagal dipacu ke arah lebih progresif.

Pandangan amat serong terhadap Islam lebih menyerlah apabila pemimpin sama turut mengaitkan kemunduran dan kemelaratan beberapa negara serata dunia dengan ajaran Islam yang menjadi anutan majoriti rakyatnya.

Sementara para pemimpin Islam menganggap kenyataan itu suatu wewenangan amat tidak bertanggungjawab, jangan lupa ia juga menyerlahkan kegagalan Umno selaku parti rakan karib MCA. Selama lebih separuh abad mereka bergabung dan tidur sebantal, parti Melayu itu terbukti tidak berupaya memperbetulkan salah faham dan pandangan negatif rakannya terhadap Islam.

Di situlah timbulnya persoalan, bagaimana mungkin Umno mampu memperjelaskan hakikat sebenar Islam kepada bukan Islam jika para pemimpinnya sendiri pun masih bergelumang dengan persepsi serong terhadap agama anutan mereka?

Maaf cakap, nilaian pada zahir menyebabkan kita cenderung percaya bahawa Umno sendiri sebenarnya masih dibelenggu fenomena Islamofobia. Tutur bicara dan laku perbuatan sebilangan pemimpin parti Melayu itu tidak konsisten dengan ajaran agama yang sepatutnya mereka hayati dalam kehidupan.

Usah disenaraikan soal kurangnya penghayatan mengenai peraturan menutup aurat, tabiat meminum minuman keras, bermain judi, ketagihan hiburan, pengabaian solat dan puasa, serta berbagai lagi tabiat yang dikatakan berdarah daging dalam sebilangan pendokong parti itu. Ia mungkin terlalu peribadi dan tidak wajar dijadikan bahan momokan terbuka.

Cukup sudah kita mengambil beberapa kenyataan dan hakikat diketahui umum bagi membuktikan betapa Umno memang dirundung Islamofobia. Asas utama pandangan serong itu ialah setiap yang berlabel atau berbau Islam adalah lebih dekat kepada parti lawannya, PAS.

Sebab itu Umno cukup takut sekiranya rakyat terdedah kepada ajaran dan penghayatan Islam sebenar dalam hidup mereka. Di antara yang paling dicemburui Umno ialah institusi pendidikan Islam.

Sehinggakan semacam menjadi pegangan di kalangan pemimpin Umno suatu ketika dulu, “di mana ada pondok, di situ ada PAS”. Maka Umno bertanggungjawab membina persepsi negatif terhadap institusi pendidikan Islam, khususnya pondok. Selama puluhan tahun rakyat dipasakkan dengan pandangan kononnya anak-anak yang dihantar mengaji di pondok akan gelap masa depan.

Brangkali persepsi itu juga mendorong Umno memansuhkan bantuan kewangan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR). Di atas pemikiran sempit dan fobia itu juga Umno menghentikan pembiayaan pendidikan untuk para pelajar melanjutkan pengajian dalam jurusan Islam, terutama di Timur Tengah.

Bahkan, pernah ada pemimpin Umno meluahkan kebimbangannya bahawa semakin ramai pelajar di hantar ke negara Arab, semakin ia menguntungkan PAS. Pelajar yang mendalami agama dikatakan cenderung kembali membantu membina kekuatan PAS, sekaligus menentang Umno.

Akuilah Umno juga diselubungi Islamofobia!

DD


KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive