Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Oktober 04, 2010

Apabila PKR mula baling kerusi

Oleh Tok Perak


WALAUPUN secara keseluruhan pemilihan PKR peringkat cawangan berjalan lancar, tercetus juga perkara-perkara tidak diingini, termasuk berkelahi hingga bersinsing lengan dan membaling kerusi. Mujur tidak ada yang patah gigi!

Pada peringkat lebih tinggi, perebutan untuk jawatan Timbalan Presiden, juga menjadi semakin hangat dan tersasar dari garis kesopanan. Walaupun ada calon lain, jawatan No.2 ini adalah pertandingan antara Azmin Ali dengan Datuk Zaid Ibrahim.

Masing-masing pihak sejak awal lagi saling tuduh-menuduh – walaupun tidak secara langsung – dan menimbulkan keburukan masing-masing. Penyokong masing-masing pun saling dedah-mendedah, sama ada dalam media atau ketika lepak di kedai kopi.

Terkini tersebar pula video yang kononnya konspirasi Azmin untuk menjatuhkan Tan Sri Khalid Ibrahim. Dibangkitkan juga perihal kamera ‘ala-James Bond 007’ yang diletakkan di bilik Menteri Besar Selangor. Adakah ini salah satu konspirasi juga?

Apa yang berlaku ini membuktikan bahawa PKR, sama juga dengan parti-parti lain, mula diresapi unsur-unsur negatif, termasuk budaya samseng, tamak, gila kuasa, hasad dengki, dan perangai-perangai busuk yang lain.

Dulu-dulu budaya singsing lengan, bertumbuk dan baling-baling kerusi semasa mesyuarat hanya berlaku pada parti-parti tertentu sahaja. Budaya itu kemudian menular ke parti lain, dan kini masuk pula ke parti Anwar Ibrahim.

Memang, bukan luar biasa benda-benda seperti itu meresap ke dalam PKR. Lagi pun ahli-ahli PKR manusia biasa juga, malah sesetengahnya bekas ahli dari parti-parti lain yang masuk PKR sebab tidak puas hati dengan parti asal mereka.

Tetapi PKR adalah parti baru dan tunjang dalam Pakatan Rakyat (PR) yang baru tiga tahun memerintah beberapa negeri. Sepatutnya inilah masa untuk menampilkan sikap toleransi, budaya murni dan kesungguhan membela rakyat.

Kalau asyik berkelahi sesama sendiri untuk merebut jawatan, takut rakyat hilang keyakinan. Jadi, henti-hentikanlah perangai berebut jawatan itu. Ini masa bekerja untuk rakyat, bukan untuk diri sendiri.



*GALAS menjadi satu lagi cabaran kepada BN dan PR. Terletak dalam kawasan Parlimen Gua Musang yang diwakili Tengku Razaleigh Hamzah, DUN ini memang menjadi kubu BN (UMNO). Pada pilihan raya umum lalu calon Pas menang hanya dengan kelebihan sekitar 600 undi.

Tentu sekali BN, khasnya UMNO, ingin merampas semula kawasan ini. Maka tidak mustahil Ku Li dijadikan calon pilihan raya kecil ini, memandangkan putera raja itu mempunyai pengaruh yang kuat di sini.

Dalam waktu yang sama Pas pun tidak akan menyerah kalah dan pasti akan meletakkan calon yang dapat mengekalkan kerusi tersebut. Maka tidak syak lagi pilihan raya kecil Galas untuk seminggu dua ini akan menjadi tumpuan semua orang.



*KEMENTERIAN Perumahan dan Kerajaan Tempatan menyenaraihitamkan 1,049 pemaju di seluruh negara. Menurut menterinya Datuk Chor Chee Heung, turut termasuk dalam senarai hitam ialah 3,782 anggota lembaga pengarah syarikat terbabit.

Harap-harap mereka yang ditukar menjadi hitam itu termasuk kontraktor-kontraktor yang menyebabkan banyak bangunan penting runtuh, banyak projek rumah terbengkalai, juga pejabat kerajaan, termasuk Kompleks Mahkamah, yang selalu bocor.

Menurut Chor, pihaknya akan mengetatkan lagi syarat-syarat kepada pemaju untuk mengelakkan masalah projek terbengkalai. Sebenarnya sudah lama kita dengar kenyataan hendak mengetatkan syarat dan peraturan, tetapi satu demi satu bangunan kita runtuh, sementara rumah-rumah yang terbengkalai terus bertambah.

Ada berpuluh ribu pembeli rumah – sebahagian besarnya rakyat biasa – yang sejak sekian lama menderita sebab rumah mereka tidak siap-siap. Setengahnya sudah menunggu dalam derita lebih sepuluh tahun.

Mereka terpaksa membayar ansuran bank atas rumah yang tidak siap, dan dalam waktu sama terpaksa juga membayar sewa rumah tempat tinggal sekarang. Setiap bulan dikejar bank, setiap bulan faedah naik.

Sebenarnya ramai telah diisytiharkan muflis gara-gara kegagalan menjelaskan hutang bank untuk membeli rumah. Hutang perlu bayar, tetapi rumah tidak siap-siap. Aduan, laporan, tunjuk perasaan, protes semua tidak ada kesan. Demikianlah malangnya pembeli rumah.

Sebaliknya, pemaju tidak menderita apa-apa. Memang mereka diletakkan dalam senarai hitam, tetapi masih boleh duduk rumah besar, pakai kereta mewah, selalu makan angin luar negara. Sesusah-susah pemaju boleh juga makan angin, tetapi pembeli hanya makan hati.



*AKHIR kalam, Datuk Seri Samy Vellu mengumumkan akan melepaskan jawatan Presiden MIC yang telah dipegang sejak lebih tiga dekad lalu, pada Januari akan datang. Tempoh jawatannya sekarang sepatutnya berakhir Mac 2012.

Pemimpin paling liat berusia 74 tahun itu memberitahu mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat parti minggu lalu akan menyerahkan jawatan tertinggi parti itu kepada timbalannya, Datuk G Palanivel.

Dengan pengumuman tersebut Gerakan Anti-Samy Vellu, atau GAS, telah dibubarkan. Bekas Timbalan Ketua Pemuda MIC, V Muligan yang juga pemimpin GAS berkata, oleh sebab Samy hendak berhenti, gerakan tersebut dirasakan tidak lagi perlu wujud.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pun mengucapkan terima kasih atas sumbangan dan perjuangan Samy selama menjadi orang No.1 MIC. Saya percaya rakyat jelata, khasnya masyarakat keturunan India juga mengucapkan terima kasih atas perjuangan Samy.

GAS sudah bubar, ucapan terima kasih pun telah diberikan oleh PM dan rakyat jelata, jangan pula Samy menarik balik pengumumannya itu. Tabik Datuk!

DD

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive