Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Februari 01, 2011

Mesir oh mesir bagaimana ni???



Oleh: Afnan Mace

Sejak kebelakangan ini,seantero dunia sudah mulai terbuka mata melihat rakyat Mesir bangkit menentang kezaliman dan diktator bagi kepimpinan Hosni Mubarak.Sosok manusia ini sama seperti Perdana Menteri Mesir sebelum ini.Di anak patungkan oleh Barat agar dapat menguasai kerajaan dan tanah yang subur.Rakyat di Mesir tidak semewah dan sesenang rakyat negara ini.Mereka terhimpit dengan kadar inflasi yang tinggi,kenaikan harga barangan yang mendadak,pekerjaan yang terhad dan status sosial yang nyata berbeza diantara si kaya dan faqir miskin.

Pada saya,kebangkitan rakyat Mesir merupakan satu permulaan untuk mereka menumbangkan kerajaan yang ada sekarang.Pemerintahan yang pada hemat saya lebih berat sebelah dan hanya pentingkan keuntungan daripada kebajikan rakyat.Kepimpinan yang dicatur siap oleh Perancis dan sekarang bergabung dengan Israel amat menjengkelkan.Sejarah dunia pernah mencatatkan bahawa wujudnya perjuangan mahasiswa yang tulen dan asli iaitu Ikhwanul Muslimin.Kerana mereka sedar,hanya anak muda yang mampu mengimplementasikan sesebuah perjuangan sebagaimana yang siap tercatat didalam al-Quran bahawa anak muda yang mewarnai perjuangan menentang kezaliman dan kebatilan.

as far as i know, penduduk mesir bangkit sebab kurang setuju dengan pemerintahan kerajaan sekarang di bawah Hosni Mubarak. sudah 28 tahun diberi peluang. Ramai rakyat terseksa, pengangguran sangat tinggi, ramai homeless, sangat sedih tengok keadaan mereka (as i have been there last summer). tengok bangunan kerajaan, cantik2 je. tempat pelancongan macam kat Alexandria (tempat uni wit) pun sangat cantik. yang kaya semakin kaya, yang miskin semakin miskin. Maybe due to flaws in resources allocation i'm not sure. Tambahan, pelik juga Mesir ni negara islam, tapi tak buka pintu sempadan Palestin untuk tolong selamatkan rakyat Palestin sedangkan mereka berjiran. Most probably sebab kerajaan Mesir ada hubungan dan kepentingan dengan Israel. Maybe these are some of the reasons for what happened.

SUMBER:Afnan Mace


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

  1. Tanpa Nama1/2/11 11:58 PG

    macam kat KB-KOTA BARU bantah air paip karat, 20 tahun tak buat sebiji mesjid pon 20 tahong doh tunggu gapo layi.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive