Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Februari 05, 2011

Parti Presiden Hosni dakwa Barat khianati Mesir



Parti Demokratik Nasional (NDP) Mesir, yang diketuai Presiden Hosni Mubarak, mendakwa Barat yang diletakkan kepercayaan selama ini telah mengkhianati negara itu, antara sekutu rapat Amerika Syarikat (AS).

Hosni, 82, kini berhadapan dengan kebangkitan rakyat yang masuk hari ke-11 hari ini dan juga tekanan pentadbiran Obama dan beberapa negara lain supaya berundur segera.

Beribu-ribu penunjuk perasaan anti-Hosni sedang berhimpun di Dataran Tahrir di sini pada perhimpunan yang dikenali sebagai “Jumaat, Hari Berundur”.

Mereka mahu menuju ke istana presiden.

Dalam temu bual dengan BBC sebentar tadi, Setiausaha NDP Dr. Mohamed Kamal berkata, kuasa Barat telah mengkhianati negara 80 juta penduduk itu.

“Ya, Barat telah mengkhianati Mesir,” kata beliau dalam temu bual bersama BBC hari ini menjawab soalan tekanan yang diberikan oleh pemimpin-pemimpin Barat supaya meletakkan jawatan dengan segera.

Malah Mohamed juga menegaskan, Hosni tidak akan tunduk kepada desakan agar meletakkan jawatan dalam waktu segera.

“Saya tidak percaya beliau akan menerima (tekanan) supaya meninggalkan negara dalam keadaan sukar yang dilalui sekarang.

“Beliau (Hosni) seorang pejuang, saya tidak percaya majoriti rakyat melihat sebab untuk (beliau berundur),” kata Mohamed sambil berkata majoriti penduduk yang menyokong kerajaan mengambil sikap diam diri dan ada kemungkinan mereka juga akan keluar ke jalan-jalan untuk berhadapan dengan puak anti-Hosni.

Mohamed mendakwa media Barat cuba membawa satu gambaran yang hodoh mengenai Mesir dan oleh itu NDP mahu mereka meminta maaf kepada keseluruhan rakyat Mesir.

Awal minggu ini Hosni yang mengetuai Mesir sejak 1981 berkata, beliau hanya akan melepaskan jawatannya September ini apabila pemilihan presiden diadakan dan tidak mahu bertanding buat penggal keenam.

Semalam, Hosni memberitahu dunia bahawa beliau sudah bosan memegang jawatan presiden dan mahu berundur sekarang tetapi bimbang keadaan akan huru-hara jika berbuat demikian sekarang.

White House dan pegawai-pegawai kerajaan Mesir juga sedang mengadakan perbincangan merancang pelan peralihan kuasa.-MalaysianInsider


BO

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

4 ulasan:

  1. Tanpa Nama5/2/11 3:39 PTG

    ada benarnya, barat memang dah lama berhasrat melihat negara2 arab beralih kpd sistem demokrasi yg lebih adil dan moden dan seterusnya berdasar terbuka

    BalasPadam
  2. ISLAM KONON... PIIIIRAAAAHHH... CAKAP AJERLAH BERTERUS-TERANG YANG HANGPA SOKONG ZIONIS ISRAEL!!!!
    Author: CUCU TOK WAN | Posted at: 4:00 PM | |
    Apabila 'kebangkitan rakyat' berlaku di Tunisia, puak-puak PAS di Malaysia begitu seronok. Apabila 'kebangkitan rakyat' pula berlaku di Mesir, masing-masing mula bercakap juah tentang Islam, tentang Ikhwanul Muslimin, tentang penegakan undang-undang syariah, tentang penyelewengan dan kukubesi Hosni Mubarak dan sebagainya. Yang terlebih penting, mereka cuba mengaitkan apa yang berlaku di Mesir dengan apa yang sedang mereka lakukan di Malaysia.

    Teori tentang kejatuhan negara-negara Arab itu akibat dalang berkulit putih yang beribupejabat di Washington DC, tidak diendahkan. Mereka terlalu seronok dengan teori mereka yang kerajaan zalim telah ditumbangkan oleh Allah Taala, walhal apa yang berlaku sebenarnya ialah, Allah Taala sedang memasukkan sebuah kerajaan yang jauh lebih zalim daripada kerajaan yang telah digulingkan.

    Amerika Syarikat tidak lagi menyorokkan belang mereka terutama apabila melihat sokongan yang bertali arus terhadap tindakan mereka di Mesir, Tunisia dan beberapa buah negara Arab yang lain. Terbaru adalah sokongan '10,000' Melayu di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur semalam yang konon-kononnya untuk menyerahkan memorandum bantahan, tetapi sebenarnya menunjukkan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada Amerika Syarikat dan Godfathernya, Zionis Israel.

    Rakyat Mesir yang berjaya menggulingkan Hosni Mubarak kini perlu bersedia berhadapan dengan tindakan ganas ketenteraan oleh Amerika Syarikat yang akan diketuai oleh Frank G.Wisner III, Duta Amerika ke Mesir. Bapa Wisner adalah tukang perancang utama di sebalik penggulingan berdarah Perdana Menteri Iran Mohamed Mossadegh pada tahun 1953.

    Seruan El Baradei agar tentera Amerika Syarikat masuk campur di Mesir, menambahkan keyakinan bahawa apa yang berlaku di Mesir sebenarnya adalah rencana teliti Amerika Syarikat yang ingin menguasai pasaran minyak dunia.

    BERITA SELANJUTNYA DI UNSPINNERS

    Ramai di Malaysia yang berharap penggulingan Hosni Mubarak Mesir merupakan usaha Islam. Dek kerana itulah mereka bersungguh-sungguh meraikan 'kejayaan' tersebut, sedangkan apa yang berlaku selepas ini, jauh lebih teruk berbanding penderitaan yang dialami oleh rakyat Mesir di bawah pentadbiran Hosni Mubarak.

    Iraq kedua akan menyusul di Afrika Utara pula. Umat Islam yang baghal, bahlol dan bangang akan menang sorak tetapi tidak menyedari satu lagi wilayah Islam tergadai di tangan Amerika Syarikat yang sentiasa memastikan Zionis Israel akan terjaga.

    Ikhwanul Muslimin Mesir sekadar boleh berangan-angan seperti mana Anwar Ibrahim dan PKR berangan-angan untuk menguasai Putrajaya.

    PAS yang cuba menjadikan peristiwa di Mesir sebagai pengajaran utama kepada pemimpin Malaysia, barangkali sangat sedar bahawa mereka sedang menyokong Amerika Syarikat dan Zionis Israel tetapi memandangkan ia adalah sokongan yang membolehkan mereka menguasai Putrajaya, maka kepimpinan utama PAS menutup mulut dan membiarkan para propagandis mereka meracau-racau dengan cerita-cerita bahlol yang mengkhayalkan. ....Lu pikorlah sengili.

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama6/2/11 2:57 PTG

    tengoklah kekayaan Hosni Mubarak.. tu susah nak berundur...

    Fakta yang menggemparkan Kekayaan Hosni Mubarak Mengalahkan Bill Gates

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive