Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Disember 18, 2012

GEMPAQ!!! I-CITY KENA SUMPAH JADI KEBUN KELAPA SAWIT


I-City, bertukarlah kau jadi kebun kelapa sawit.

Aku marah dan aku tak boleh tidur. Aku sampai I-City pukul 9 malam, dan aku pulang pukul 11.30 malam. Selama 2 jam setengah, adalah masa masa yang aku menyirap, aku menggeleng, aku merenung tajam, dam aku luka jiwa raga.

Aku kena main dan aku kena tipu.

Pakcik dan makcik dari kampung juga ditindas, dan ditipu secara professional. Dirompak duit poket mereka secara 'as per term and condition', juga yang paling memilukan..dibunuh harapan dan kegembiraan mereka dengan begitu saja.

Sebelum aku bercerita, hendak aku terangkan, bahawa berkira, kedekut dan bersikap fak pada harga yang tak sepatutnya adalah tiga (3) perkara berbeza. Mari aku bentangkan perbezaannya.

Kalau engkau membebel seperti ini;
"Kedai mamak Khalifa nasi putih ayam goreng dengan sayur RM3.50, mamak Mosen benda sama sampai RM3.60. Padahal kedai mamak sama je, bukan ada bagi service GRO pun mamak Mosen ni".

Yang perangai atas ni, nama dia kau berkira.

Kalau engkau membebel seperti ini;
"Makan nasi putih ayam goreng, dengan sayur RM3.50. Cehh mahal! Ahh aku makan nasi putih dengan telur goreng je lah, baru RM1.80. Sama je, kennyang jugak"

Yang perangai atas ni, nama dia kau kedekut.

Namun, kalau engkau membebel seperti ini;
"Makan nasi putih ayam goreng dengan sayur kat Khalifa sampai RM10.50??, Makahaaiii mampus la kau cekik darah, syaitaan!"

Yang perangai atas ni, nama dia..kau bersikap fak pada harga yang tak sepatutnya.

Contoh 1 dan contoh 2, adalah masalah sikap. Tidak ada kena mengena dengan masyarakat sekitar. Pergi mati lah dengan perangai berkira dan kedekut kau. kau komplen kau bangang.
Contoh 3 adalah masalah penindasan. Ya. Kau ada upaya menindas dengan licik dan kemas. Setengah orang berkata, "Ahhhh duit banyak RM10.50 pun nak bising..dah makan bayar je laaa". Puiii puii puiii pada kumpulan ini.
Bukan isu duit banyak yang aku persoalkan dalam contoh 3. Yang aku persoalkan adalah isu patut ke tak patut? kalau patut, RM100 pun aku bayar, tapi kalau tak patut, sekupang lebih pun aku mesti mengamok punya.

Bila kau orang dah faham perbezaan situasi kat atas, baru kau orang mudah nak faham marahnya aku dengan I-City malam tadi.
Ya. Aku rasakan, aku dikenakan harga yang tidak patut untuk secebis keseronokan keluarga yang tak setara mana. Lagi pedih, bila kumpulan manusia yang ramai berpusu ke situ terdiri dari kumpulan pakcik makcik dari Kokdiang, Gua Musang, Felda Chenor, Padang Melangit dan Mersing. Mereka ini membawa ahli keluarga, anak anak kecil, sanak saudara dan mungkin anak anak jiran yang teringin menumpang bercuti ke kota. Mereka ini, dari riaknya..bukanlah semuanya berpangkat pegawai, jauh sekali memiliki harta berjuta, mereka ini semuanya rakyat marhein, yang bercita nak mengembirakan keluarga dengan membawa mereka berjalan ke sini, ke I-City.

Sebelum aku teruskan, mungkin aku boleh katakan yang i-City ni dibuat untuk pelancongan domestik. I-City pada telahan awal aku adalah tempat rakyat jelata menikmati keseronokan, dengan maksud, kerajaan (samada pusat atau negeri) atau syarikat yang menyelenggara mengenakan caj yang berpatutan dan tidak misleading. Sebaliknya aku salah, pakcik makcik juga salah. i-City rupanya bercita cita besar untuk memebelikan kereta Ferrari spider untuk setiap ahli lembaga pengarahnya.

Mari aku ceritakan celakanya.

Yuran entry, selepas 7pm, RM10. Ini aku boleh terima. Normal dan tiada yang aneh.

Ok sekarang, tempat paling attractive di I-City, namaya SNOWALK. Idea SNOWALK ni nak bagi rakyat Malaysia merasa hidup di Iceland.
Nak masuk sorang kena bayar dalam RM35-40 dewasa. Aku masuk ber empat semua sekali RM120. Ini pun, aku boleh terima lagi masa bayar sebab aku syak mestila SNOWALK ni power betul, boleh imitate almost exactly Iceland, atau Alps setidaknya. So RM120, setel..ready to rock in!.
Wooo..bila aku dah masuk, rupanya kena rilek dulu, kena ambil jaket (ini masuk pakej, mujur). Lagi, yang pakai selipar, kena sewa kasut, beli stoking, beli sarung tangan (sewa ke beli atau dah tak peduli sebab masa ni aku mula menyirap). Aku cakap pada fateem, faseeh dan cikgu, kita masuk je dengan kasut yang sedia ada. Walaupun subconscious mind aku tahu yang kasut si fateem dan faseeh ni tak boleh bertahan dalam cuaca Iceland, tapi hati aku yang memberontak ni menghalang dari pegi sewa atau beli. Bukan sebab aku berkira, atau aku kedekut, tapi aku fikir..kalau I-City tahu stoking, sarung tangan dengan kasut Pua Chu Kang ni adalah dresscode sewajarnya, kenapa kau tak caj aku RM200 awal awal tadi? lepastu kau bagi aku kasut, stoking dengan sarung tangan terus, nampak tak sekarang? kalau aku dah bayar sekali, lepastu aku kena bayar lagi dan lagi, itu pada aku adalah perangkap dan penipuan.

Denga berat hati, aku dan ahli keluarga melangkah masuk, elok gaya nak masuk, brader jaga pintu spund cikgu, "handbeg tak boleh bawak masuk". Aku balas balik dengan sabar,"handbeg nak kena letak mana?". "Dalam locker kat sana", brader ni balas tenang. Aku suruh cikgu pergi setelkan handbeg dia, dan teruskan bersabar. Selang beberapa minit, cikgu datang balik pada aku, lalu dia tanyakan benda yang bikin aku lagi menyirap, "ada duit kecik? locker tu kena bayar". Dekat stage ni, aku geleng kepala. Aku dah tahu semua yang akan aku lalui lepas ni dalah mengkaya rayakan pemilik I-City, secara langsung membunuh jiwa aku dan pakcik makcik yang mengharapkan secebis gembira berjalan ke sini.

Dalam kabin SNOWALK, boleh aku simpulkan, macam kau duduk dalam peti ais tempat beku. Ada igloo, ada lampu lampu, ada sedikit gelongsor ais. Aku tak nak komen apa yang dia sajikan sebab mungkin itu idea sebenar I-City, tapi aku fikir they can do much more better. Dan bila aku marah, aku akan jadi detail, "is this the best they can offer?". Aku mula nampak hal hal yang kacau fkiran aku, kenapa takde salji? kenapa takde paramedik standby kat luar kalau anak anak aku kena frostbite? kenapa kabin ni takde seni, kompressor aircond merata rata, beam beam dan structure bangunan obviously there, sebijik macam kau jalan kat carpark cuma bezanya kau sejuk. Kenapa jaket yang dia bagi ni zip rosak, butang rosak? kenapa tak banyak variety? kenapa tempat kecik?
Nampak, benda ni patutnya senang, tapi bila aku dah mula kacau bilau dari awal, semua aku tengok salah. dan yess memang overall SNOWALK sucks big time.

Aku keluar dari SNOWALK bila faseeh menangis sebab tak tahan sejuk ais banyak masuk dalam kasut dia. Bila aku sampai kat luar, aku tengok ramai yang menggigil sejuk, kasut yang sewa tadi semua bukak. kaki mereka aku tengok merah. Temperature terlebih sejuk ke aku tak tahu. Aku tak pernah pegi Iceland, Alps pun aku tak pernah pegi, aku tak tahu sejuknya macam mana. Lantaklah!

Aku cuba bertenang, dan melepak dekat patung zirafah. fateem dengan faseeh nak main keretapi, kapal dan wheel apa benda entah. Aku tengok kawasan permainan ni semua berkumpul di satu port. Dalam kepala aku fikir macam ni, aku beli tiket sekali masuk, say RM20 sorang, atau berapa berapa lah, lepastu boleh main freeflow. Pergi matiii dengan fkiran aku, I-City lagi pandai korek duit dengan menggadai perasaan kesian mak ayah pada anak anak.

Ada 6-8 jenis permainan, dia caj RM5/person untuk satu game. Ada 2-3 game yang RM10/person. Beli tiket pakai macam smartcard. Kiranya kalau baar RM50, pakaila kad tu sampai habis. Bodo anak aku 2 orang sekali naik keretapi yang pusing tak sampai 5 round, tak sampai 5 minit in fact, aku kena bayar RM10. (RM5/person). Itu yang RM5, yang game RM10 pulak, baraaii!. Setengah jam, RM50 gone. Come on what kind of pleasure the kids will have for half an hour?
Dalam hal ni, kau orang kena clear standpoint aku. Aku tak bercakap untuk aku saja. Aku bercakap untuk orang lain, yang mungkin bajet mereka lagi kurang tapi dah terperangkap. Apa yang terperangkap? Kau bagitau anak anak kau nak datang I-City, mereka happy, bila dah sampai..pehh ambik beratus nak kena keluar. Takkan dah kat situ kau nak cakap kat anak anak kau "Janganlah..mahal lah".
yang aku cerita keretapi 5 minit tak sampai tu apply pada semua game. Aku rakam fateem dan faseeh naik keretapi tu exactly less than 4 minit.

Kau orang sabar. Aku belum habis lagi ni.

Berbalik pada hal permainan. Masa di kaunter, dekat depan kaunter, clearly stated "RM5/person" untuk game game yang disenaraikan. Macam aku bgtau tadi, ada setengah game" RM10/person". Isu kedua timbul bila faseeh dinafikan hak untuk bermain kapal apa benda entah sebab tinggi dia tak lepas benchmark. Ohhhh yang ini aku betul betul fak!. Aku tarik faseeh keluar, sambil kepala aku cuba rasionalkan situasi. Exactly belakang faseeh, ada sorang budak perempuan, tinggi dia siiikiiittt je lagi nak sampai benchmark, terus budak lepas SPM yang jaga entrance reject suruh keluar. WOW! for God sake faseeh dan budak perempuan dah beratur 15 minit semata mata nak main, when they turn come, kau just suruh keluar sebab tak lepas height?
Ayah perempuan tu cuba slowtalk dengan budak jaga entrance, kesian aku tengok orang kampung sorang sini, kesian lagi aku tengok anak dia yang terkebil kebil tak dapat main. Sabar aku hilang bila budak yang jaga tadi jawab endah tak endah dengan ayah budak perempuan tu. Sabar aku diakhiri dengan makian orang putih ditengah khalayak orang ramai. Aku tak boleh kontrol sebab aku kesian betul dekat faseeh, lagi aku kesian dekat budak perempuan yang terkecil kebil kecewa tu.

Aku ajak ayah budak tadi pergi kaunter. Sampai di kaunter aku bagitau yang "kenapa masa beli tiket you tak cakap budak budak ni ada height limit?"
Pehhh makwe kaunter tu bagi jawapan bijak,"Kat atas kan ada beritahu" sambil dia tunjuk kat atas dinding (kau kena dongak kalau nak baca satu satu) ada A4 beberapa keping yang beritahu game game yang ada height limit, dan Yes, font dia aku tengok macam font 14 atau paling besar 16.
Lalu aku khutbah pada dia, kenapa dekat depan kaunter ni tak tulis pulak? dan kenapa kau, sebagai penjual tiket yang tahu permainan ni semuanya untuk budak budak tak beritahu awal awal "encik, untuk game ni game game ni, budak bawah 120cm tak boleh main", kenapa kau tak buat? kau harap orang baca benda info yang berselerak, dalam keadaan orang ramai, nak cepat, nak bagi budak budak seronok. Ni sama la macam jual buah Strawberry kat petaling street letak sigboard besar RM5. Mindtrick, sebab by default orang ingat sekilo RM5, orang tak banyak tanya terus mintak sekilo. Hahh ambik kau rupanya RM5 ni untuk 100gram. Tulisan 100gram ni kecik halus je dia letak tepi RM5. Memang ada point yang ko salah sebab tak teliti, tapi dalam masa yang sama, kau rasa kena tipu tak? sebab dalam keadaan sibuk, orang ramai berpusu, berapa kerat manusia je boleh bagi attention to detail?. Ini nama dia manipulation.

Dan akhir sekali, smartkad tu, kalau kau tak habis main, duit dalam tu banyak lagi, kau boleh refund RM5 sahaja. Maknanya, katala duit dalam tu ada lagi RM30, tapi anak kau dah mengamuk nak balik, atau tiba tiba dia sakit perut kena bawak ke hospital. Burnlah duit tu. Unless kalau kad tu boleh bawak balik dan esok kau datang lagi sambung pakai, itu aku tak tahu lah boleh ke tidak. Tapi berapa ramai pakcik makcik Kokdiang nak datang balik esoknya semata mata nak habiskan baki duit RM30?
Nampak tak macam mana orang kampung kena main?

Aku dah tak larat nak menulis. Lama dah aku tak menulis panjang.
Kesimpulan yang aku boleh bagi;
Aku berharap, I-City ni, kau bertukarlah menjadi kebun kelapa sawit.


fdausamad


30 ulasan:

  1. setuju bro.. memang tak patut..

    BalasPadam
  2. Hehehe rumah aku betul2 sebelah icity, tapi sekali pun aku tak pernah jejak kat sana. Tu tempat cekik darah. Aku lagi suka riadah kat tasik shah alam dgn anak2.

    BalasPadam
  3. makanan tu salahkan kedai berkenaan bkn icity.. tp mngkn depa trpksa caj mahal sebab sewa mahal.. sunway lagoon nasi ayam RM15.. air mineral rm 5 dan tak blh masuk makanan luar

    theme park mmg laa ride dia mahal ( sila rujuk sunway lagoon,genting, legoland etc..)

    rasanya bro fdausamad xbiasa pegi theme park kot

    BalasPadam
  4. Terima kasih kerana beri info ini. Menjadi kewajipan untuk kita war-warkan...perkara yang menindas...Mampus aku takkan pergi...

    BalasPadam
  5. tapi dari segi bisnes nk majukan syarikat mmg tokey i-city sangat bijak.. belah pakatan pun dia geng belah bn pun dia geng..

    tapi kerajaan pakatan yg bnyk bg mcm2 support.. dpt tanah, sewa pejabat di icity untuk Tawas, tourism selangor, datacentre selangor dll.. devlpmnt order laju je diluluskan dan yg paling best bagi duit hampir RM 40 juta untuk bina jejambat dari federal hiway ke icity (icity xkeluar duit pun).. hebatkan??

    tapi setiap sambutan malam tahun baru mesti BN yg organise kat sana hahaha

    BalasPadam
  6. Mintak2 I-City ni bungkus cepat2.Dh byk org tak puas hati. Aku yg duduk Shah Alam pun tak penah jejak sana. Kalau dh namanya theme park mmglah mentekedarah duit org. Aku klu nak pgi bwk anak2 ke Sunway Lagoon Times Square ke sekali2 je. Drpd belanja kat situ lbh baik simpan utk pergi melancong tempat2 lain yg lg menarik kt M'sia ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. masukkan dalam ASB lah..

      Says tak nampak pun dalam BUKU JINGGA ada buat rancangan saham amanah ni kpd bumiputra dan melayu?

      Padam
  7. kt Msia mentalitinye memang mcm tu.Antaranye seperti rumah 4 musim bukit Cherakah, Pusat Sains Negara,Petro Sains, Aquaria....dan yg sewaktu dengannye
    Mahal, barang pameran rosak, tak berkualiti, tak berbaloi dsbnye. kalu nk best g Universal Studio Spore, parking kt JB. Pegi naik bus ,bawak anak2. tk try rugi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pergi London teruslah...belajar rajin rajin nanti MARA JPA boleh sponser study..

      Sana ada salji...muahahaha!

      Padam
  8. Puak Umno mesti marah ni, jgn sokong DAP nanti jadi mcm Spore. Tapi ni yg bagus di Spore Universal Studio. Byr skali dan bule main smua game berkualiti..Kalu sehari tk puas nk main, apelagi kalau ade anak-anak...he he

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku bawak family aku ke LegoLand dan Hello Kitty City di JB. Lagi best!

      Buat apa kasi RINGGIT Malaysia mengalir ke Spore?

      Orang Spore lagi suka tinggal di JB sebab living cost jauh lebih rendah..

      U Agungkan USSentosa buat apa??

      Padam
  9. cekik darah... apa lagi, mintak la PKR kurangkan harga tiket!! dah dapat macam-macam kat icity ni lepas tu nak caj mahai2 lagi. PKR cepat kurangkan harga tiket

    BalasPadam
    Balasan
    1. nanti i city nak bagi sumbangan politik kpd Pakatan...agaknya siapa yg dpt banyak? DAP PAA PKR...

      Padam
  10. Oh malaysiaku..walaupun siapa yg memerintah bau ketiak chukong tetap dianggap wangi..cumanya ada perubahan positif bila PKR yg memerintah.
    Off topic tapi related issue:
    Kepada : Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
    Pada 16 Disember 2012, hari ahad jam 2 ptg, saya sekeluarga keluar makan tengahari di Velorom Bdr Tun Razak, Cheras.Kami makan di Gerai Nasi Ayam Kampung Pak Hassan.Makanan disediakan Pak Hassan tetapi minuman kami order dimeja makan di bawah gerai Arina Tomyam Seafood.Pesanan minuman saya ialah sirap limau dengan kapasiti 8 gelas. Saya amat terperanjat kerana minuman ini dicajkan sebanyak RM25.00. Saya amat tidak berpuas hati dan minta penjelasan, tetapi dibuat bodoh aje. Sudahlah kurang kebersihan tetapi tak masuk akal pula harga minumannya. Gerai ini hanya mengambil kesempatan dan nakkan untung cepat sahaja. Bangsat betul Arina Tomyam ni.
    Saya mohon pihak tuan mengambil tindakan yang sewajarnya. Saya mahukan kembali wang lebihan saya dan gerai ini dihukum atas ketamakkan mereka ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gunakan hsk dan kuasa pengguna kita....

      Padam
  11. Blacklist saja kedai arina tomyam tu bro

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes..mmg blacklist kan je..itu yg nak saya war2kan..thanks Biaqpila..satu hari lebih 10 kali saya klik blog tuan..

      Padam
  12. 'glorified' kebun kelapa sawit.

    BalasPadam
  13. cara beginilah yg UMNO/BN nak implement kat Malaysia nie....mereka merompak duit rakyat dgn cara haramjadah beginilah.....dia org rompak duit....dan rakyat malaysia jadi hamba....bekerja dahlah sikit gaji..kemudian tiap2 bulan bayar bil sana ..bil sini......mmmg UMNO/BN nie parti syaitan dikenali yg mengandungi manusia2 yg celaka dan haramjadah......KO UMNO/Bn.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang bagi approve lesen hiburan tu MBSA.. bawah kerajaan PR Selangor Bang?.

      Padam
  14. benda icity ni kat bawah Selangor kan, bukan under PKR ke bodoh? PKR punya org memang bodoh ... suka manipulasi dan salahkan org lain puih puih puih ...

    BalasPadam
  15. Terima kasih nazman,nanti free gua terjah itu kedai

    BalasPadam
  16. saya baru jea p icity.nk msk snowwalk seblm pkl 6pm 45min jea msk coz ank x thn sjk (5 C) da tu nk solat maghrib tgk surau...aduh sedih nye.lps tu nk bgks air kt khalifa x blh plak hampeh nk naik spacewalk tu dia bratur panjang last 2 blk trus

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive