Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Jun 14, 2009

Anwar: Henti Jadikan Chin Peng Modal Politik Perkauman



Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menggesa Barisan Nasional dan media arus perdana kawalannya supaya berhenti menjadikan Chin Peng sebagai isu untuk membakar sentimen perkauman di negara ini.

Media rasmi seperti RTM telah mewar-warkan bahawa bekas ketua parti komunis Malaya itu adalah satu risiko kepada kedudukan orang Melayu dan kerajaan BN bertindak betul melarangnya kembali ke negara ini.

Anwar berkata beliau menolak gerakan militan Parti Komunis Malaya “tetapi itu tidak bermakna kita mempertahankan gerombolan orang yang menjadi agen kepada penjajah Inggeris.”

Kerajaan BN seharusnya konsisten dalam melayan permintaan Chin Peng yang sudah berumur dan mahu kembali ke kampong halamannya, kata Anwar.

Anwar berkata kerajaan sebelum ini membenarkan bekas pemimpin kanan Parti Komunis Malaya seperti Shamsiah Fakeh dan Musa Ahmad, untuk kembali menetap di Malaysia tanpa masalah.

“Kita telah adakan perjanjian damai…Saya tak mahu melihat seolah-olah komunis Melayu tidak apa, tetapi komunis Cina tak boleh (dibenarkan pulang). Ini saya tidak boleh terima,’ kata Anwar.

Anwar berkata hakikat ialah pemimpin Barisan Nasional dan UMNO tidak mempunyai masalah berurus dengan kerajaan Cina pada bila-bila masa.

“Kita bukan sahaja sudah memaafkan mereka, malah kita berbaik-baik bukan sahaja dengan kerajaan Cina tetapi juga Parti Komunis Cina sendiri, “ kata Anwar.

“Pemimpin-pemimpin BN-UMNO dan ketika itu, saya sendiri, bila berkunjung ke Cina, menemui pemimpin-pemimpin negara itu yang terang-terang menyokong Parti Komunis Malaya,” tambah Anwar.

“Jadi bagi saya, kita harus konsisten dengan dasar kita (dan) kita maafkan” Chin Peng, kata Anwar.

Anwar berkata beliau menyedari kenyataannya akan diputarbelitkan oleh Utusan Malaysia dan media arus perdana lain sebagai kononya beliau mempertahankan pengganas dan tidak simpati dengan derita rakyat ketika itu mahupun perjuangan pasukan keselamatan.

Namun Anwar menegaskan sekali lagi bahawa beliau hanya ingin melihat kerajaan konsisten dengan dasarnya dan biarlah “kita berperikemanusiaan.”

Beliau mengingatkan bahawa Islam sendiri mengajar umatnya untuk memaafkan sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Muhammmad S.A.W terhadap musuh Bani Qurasy yang membunuh dan melakukan keganasan terhadap orang Islam.



SK


Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive