Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Jun 05, 2009

Harapan besar rakyat terhadap perwakilan muktamar PAS



Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net,my

Muktamar Tahunan PAS Pusat kali ke 55 berlangsung minggu ini, di Stadium Malawati, Shah Alam. Muktamar kali ini adalah antara yang terbesar dan terpenting dalam sejarah politik PAS.

Muktamar kali ini, bakal menentukan kepimpinan PAS masa hadapan di peringkat Pusat bagi sesi 2009-2011. Termasuk menentukan kepimpinan Dewan Ulama PAS Pusat, Dewan Pemuda PAS Pusat dan Dewan Muslimat PAS Pusat.

Muktamar bermula hari ini dengan perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat di Taman Melewar, manakala esok akan berlangsung Muktamar Dewan Ulama PAS Pusat di Muzium Negeri Selangor di Shah Alam dan Dewan Muslimat PAS di bangunan Majlis Bandaraya Shah Alam.

Sudah tentu muktamar ini mempunyai tarikan dan tumpuan besar, bukan sahaja daripada ahli, penyokong PAS dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat, malah ianya bakal menjadi tumpuan rakyat Malaysia seluruhnya.

Muktamar menjadi tarikan dan tumpuan utama bukan semata-mata kerana wujudnya pertandingan jawatan-jawatan tertinggi dalam PAS semata-mata.

Yang terutama sekali, rakyat khususnya majoriti umat Islam-Melayu, mahu melihat bagaimana hasil muktamar nanti, PAS boleh meletakkan dirinya sebagai alternatif kepada Umno.

Alternatif bukan sekadar menggantikan Umno sebagai parti dominan orang-orang Islam-Melayu, tetapi sebagai pengganti peneraju negara, dengan menjadi parti paling utama dalam gabungan baru dalam kerajaan baru yang bakal dibentuk tidak lama lagi.

PAS kali ini berada di posisi yang terbaik untuk mengorak langkah ke hadapan. PAS mempunyai elemen kepimpinan yang menepati cita rasa rakyat, iaitu pemimpin yang berilmu, komited, bersih, jujur serta amanah.

Sejarah politik tanah air menunjukkan keampuhan kepimpinan dan dasar-dasar perjuangan PAS, bahawa sejak sebelum merdeka lagi PAS sudah berada di persada politik untuk memperjuangkan Islam, hak rakyat dan keadilan sejagat.

Hari ini PAS bukan lagi dianggap sebagai parti Islam yang hanya memperjuangkan nasib orang Islam-Melayu sahaja. PAS bukan parti kampung, PAS bukan lagi parti untuk kelompok bangsa atau agama yang tertentu sahaja.

PAS kini mempunyai ribuan pendokong dan penyokong dari kalangan bukan Melayu dan bukan Islam yang menerima dasar-dasar serta perjuangan PAS di bawah kepimpinan ulama.

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Mursyidul Am PAS dan Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, selaku Presiden PAS, merupakan dua tokoh ulama yang disegani dan didukungi masyarakat berbilang kaum dalam negara.

Ketokohan kedua-duanya, dan ketelusan pemerintahan kerajaan negeri di bawah kepimpinan mereka, menghasilkan keyakinan yang cukup mendalam di kalangan rakyat Malaysia.

Walaupun kerajaan negeri di bawah kepimpinan keduanya sebelum ini, diserang dengan pelbagai kecaman dan tohmahan dari parti lawan, disekat bantuan perkapita, ditarik royalti minyak dan dihalang daripada menerima kemasukan pelabur asing, namun kerajaan negeri di bawah teraju PAS terus mendapat sokongan rakyat.

Rakyat memberikan sokongan jitu, tanpa berbelah bahagi kepada PAS apabila mereka melihat kesederhanaan Menteri-Menteri Besar dari PAS. Rakyat yakin dengan kebersihan kerajaan dari sebarang elemen rasuah.

PAS mampu menerajui kerajaan dengan gaya pemerintahan yang cukup sederhana, telus, tulus dan bebas daripada rasuah.

Yang utama sekali, selain menjaga kepentingan orang-orang Islam-Melayu, kerajaan negeri PAS tetap memberikan layanan, mengutamakan kebajikan dan kesamarataan bagi rakyat yang bukan Melayu atau bukan Islam.

Keunikan ini tercetus daripada ideologi Islam yang menjadi asas utama perjuangan PAS. Sesiapa sahaja yang menerajui PAS, seharusnya terus berpegang utuh dengan dasar-dasar seperti yang digariskan dalam Perlembagaan PAS.

Kejituan dan keunikan ideologi ini tidak seharusnya menjadi penghalang kepada PAS untuk merealisasikan dan memposisikan dirinya untuk seluruh rakyat Malaysia, sesuai dengan slogan 'PAS untuk semua' atau 'PAS for all'.

Jelas, PAS tidak lagi boleh berundur kebelakang. PAS harus terus maju, menjadi parti alternatif kepada Umno, melangkah gagah untuk meneraju kepimpinan negara.

Kepada perwakilan muktamar PAS dari seluruh negara diucapkan 'Selamat Bermuktamar'.


harakahdaily

Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive