Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 17, 2009

Virus Perak ancaman baru buat UMNO BN



Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my

MENTERI Besar Perak Pakatan Rakyat, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mencatat rekod sebagai Ahli Parlimen pertama' yang digantung menghadiri sidang Dewan Rakyat selama dua hari, hanya lima minit selepas mengangkat sumpah.

Dalam kejadian yang berlaku 15 Jun lepas, Nizar, buat pertama kalinya melangkah kaki ke Parlimen sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang, diiringi 27 Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dari Pakatan Rakyat, diusir oleh Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Beliau bersama enam Ahli Parlimen diarahkan keluar dewan kerana menegakkan demokrasi dan memperjuangkan hak rakyat Perak untuk mempunyai kerajaan negeri sah dari sisi undang-undang.

Antara yang turut digantung ialah Ahli Parlimen (MP) Mahfuz Omar (Pokok Sena), Dr Mohd Hatta Md Ramli (Kuala Krai), Dr Dzulkelfy Ahmad (Kuala Selangor), Nga Kor Ming (Taiping), Ngeh Khoo Ham (Beruas) dan N Gbalakrishnan (Padang Serai).

Kejadian berlaku sebaik Nizar mengangkat sumpah, beliau meminta izin daripada Speaker untuk berkata sesuatu, sebaliknya secara spontan beliau melaungkan slogan 'Hidup Rakyat! Bubar Dun Perak!' berulang-ulang kali di podium berhadapan dengan Speaker.

Tindakan Nizar menyebabkan Speaker tergamam. Barisan Kabinet yang diketuai Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak juga terkejut dan terpingga-pingga.

Kelihatan muka Najib kemerah-merahan seperti menahan marah, mungkin juga menahan malu kerana krisis Dun Perak, antaranya diketuai dan diusahakan beliau sendiri.

Slogan yang dilaungkan Nizar selama beberapa minit itu turut disambut oleh wakil-wakil rakyat dari Pakatan Rakyat dan hadirin yang menjadi pemerhati sidang.

Sidang Parlimen pagi itu menjadi gegak gempita seketika, dengan laungan Menteri Besar yang sah mewakili rakyat, menuntut hak rakyatnya dikembalikan.

"Kita tidak membuat permintaan yang melampau, kita hanya mahu mereka yang bertanggungjawab mencabul demokrasi mengembalikan hak kepada rakyat dengan membubarkan Dewan Undangan Negeri," kata Nizar kepada penulis di lobi Parlimen.

Beberapa orang Ahli Parlimen diusir keluar bukan kerana mereka turut menyertai laungan slogan Nizar, tetapi kerana mereka memakai headbands dan armbands yang tertera perkataan 'Bubar DUN'.

Beberapa MP BN yang terkejut dengan tindakan Nizar bersorak beberapa kali dengan mendakwa beliau adalah 'virus dari Perak'.

Tidak tahan dengan aksi wakil rakyat yang disifatkan melanggar peraturan dewan, lalu Speaker mengarahkan mereka untuk diam dan membuka headbands dan armbands.

Namun larangan Speaker tidak diendahkan, beberapa orang MP yang baru masuk, turut mengenakan headbands dan armbands.

Speaker mengarahkan mereka keluar kerana menganggap pemakaian headbands dan armbands itu melanggar tata etika berpakaian di Parlimen.

Enam orang MP bertindak keluar kerana enggan membuka headbands dan armbands. Selesai melaungkan slogan, Nizar kembali ke tempat duduknya. Hanya beberapa saat Nizar duduk, kedengaran suara Speaker mengarahkan beliau keluar.

Tanpa bercakap banyak, Nizar pun keluar. Dewan sunyi sepi seketika. Semua mata melirik ke arah Nizar, dengan senyuman Nizar keluar, mematuhi arahan Speaker.

Nampaknya Nizar tidak keseorangan, beberapa orang MP, pemerhati, wartawan dan jurufoto sudah berkerumun menunggu beliau di hadapan pintu masuk MP.

"Kami pun hairan juga sebelum ini beberapa kali kami memakai headbands dan armbands Hapuskan ISA dan lain-lain, tak pula kami diarah keluar," kata seorang MP.

"Agaknya Speaker cuba nak 'jaga air muka' Najib, sebab isu Perak memang angkara Najib," kata seorang Adun Perak yang hadir sama.

Tindakan Speaker yang mengarahkan beberapa orang MP turut dianggap tidak adil dan double-standard. Dalam hal ini, ada kemungkinan Speaker tersilap dalam membuat ruling terhadap mereka.

Ada baiknya Speaker hanya mengarahkan mereka berdiam diri sahaja tanpa menyuruh mereka keluar, daripada membuat pengarahan yang hanya mencetuskan keraguan.

"Saya menanggalkan headbands saya hanya seketika sebelum mengangkat sumpah, selepas itu saya mengenakannya semula," kata Nizar.

Ditanya apakah tindakannya itu dibuat secara terancang, Nizar berkata, "Saya hanya merancang untuk mencari peluang sama ada mengemukakan soalan atau berucap untuk memperkenalkan Adun-Adun Pakatan Rakyat yang hadir.

"Tetapi saya tiba-tiba teringatkan kezaliman BN di Perak, 7 Mei lepas mereka campurtangan sehingga menghuru-harakan sidang, di sini kita melihat sidang Parlimen berlangsung seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku," tegasnya kepada penulis.

Jelas, Nizar tidak keseorangan dalam tindakannya, selain disokong Naib Presiden PAS, Mahfuz, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan MP Ipoh Timur, Lim Kit Siang turut bersama dengan Nizar.

Bagi Anwar dan Kit Siang, sebagai MP yang baru, Nizar tidak harus digantung selama dua hari. Nizar kata mereka, harus diberi peluang untuk 'mengemukakan kesnya' atau memperjelaskan apa yang sebenar berlaku di Dun Perak.

"Saya tidak akan berdiam diri, saya membawa mesej jelas, saya akan mengambil kesempatan (berada di Parlimen) untuk memperjuang hak rakyat," katanya sewaktu kami minum di kantin Parlimen.

"Tiada kompromi dengan 'perogol demokrasi," katanya tegas.

Apa yang berlaku di Parlimen, 15 Jun lepas menunjukkan bahawa kehadiran Nizar merupakan ancaman baru buat Umno-BN di Parlimen.

Sidang dua minggu ini dijangka akan diwarnai dan digegarkan dengan isu pencabulan demokrasi, khususnya yang berlaku di Perak.

Kehadiran Nizar memang dinanti ramai penyokongnya. Bagi penulis, Nizar dihormati dan disanjung ramai kerana beliau seorang yang tegas dan berprinsip. Tiada kepura-puraan dalam menentang Umno-BN dalam menegakkan demokrasi yang tulen.

Ya, Nizar adalah virus buat Umno-BN. Beliau adalah antara virus-virus pengancam yang bakal 'mematikan sel-sel Umno-BN' di persada politik negara._

harakahdaily


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive