Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Jun 20, 2010

Tukar parlimen atau tukar kerajaan?



Oleh Roslan SMS

Isu cadangan yang dibawa ke kabinet untuk memindahkan Bangunan Parlimen Malaysia ke PICC atau Putrajaya International Convention Centre terus mengundang tanda-tanya dan kemarahan ramai.

Adakah perpindahan ini kerana nak menyelamatkan “gajah putih” PICC yang dibina oleh Tun Dr. Mahathir pada kos RM600 juta yang kononnya kini kurang digunakan? Seingat saya Tun berkejar-kejar untuk siapkan PICC dahlu semata-mata supaya beliau boleh menganjurkan persidangan OIC di sana. Itulah hebatnya Mahathir!

PM Najib Tun Razak baru sahaja keluar di TV semasa saya menulis posting ini mengatakan yang Bangunan Parlimen Malaysia kini sudah tua? Sejak bilakah kita punya dasar bahawa setiap bangunan tua itu perlu diubah?

Bangunan parlimen yang ada ini telah pun melalui pelbagai ubahsuai dan baik-pulih. Pada tahun 2005 sebanyak RM90 juta dibelanjakan (ketia Samy Menteri Kerjaraya) untuk memperbaiki kebocoran di bangunan berkenaan selain menambah-baik ruang dalam dan beberapa kerja ubah-suai. Kemudiannya pada tahun 2007 sebanyak RM12juta lagi dibelanjakan.

Rakyat perlu bangkit menghentikan pengurusan pasang-surut yang tidak ketahuan hala BN ini.

Cukup-cukuplah wang rakyat dibazir dan ditabur tak menentu begitu. Rakyat perlu memberikan mesej bahawa Bangunan Parlimen yang sedia ada yang merupakan simbol kedaulatan demokrasi negara perlu dikekalkan, jangan diusik atau diganggu lagi. Biar ia kekal sebagai Bangunan Parlimen sampai bila-bila. Kita perlu berjimat kalau ada keperluan untuk tukar, kita tukar kerajaan yang ada bukannya bangunan warisan kegemilangan dan kedaulatan kita ini!

detikdaily


KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive