Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Jun 22, 2010

PAS Kedah sasar 20 kerusi DUN untuk PRU 13


HULU SELANGOR, 21 Jun: PAS Kedah mensasarkan kemenangan di 20 kerusi DUN dalam pilihan raya umum akan datang, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi.

Untuk itu, usaha telah dibuat oleh Jabatan Pilihan raya Negeri (JPN) Kedah yang dipimpin beliau untuk mendaftarkan pengundi baru seramai mungkin bagi membantu rancangan PAS itu.

Phahrolrazi yang juga Timbalan Ketua Pengarah Pilihan raya PAS Pusat berkata demikian ketika ditemui dalam majlis pelancaran gerakkerja Institut Latihan Pilihan raya PAS (Ilpas) dekat Batang Kali semalam.

Di majlis itu, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang melancarkan empat modul latihan Ilpas untuk dilaksanakan pengarah JPN seluruh negara menjelang akhir tahun ini.

Ke empat-empat modul itu adalah dasar PAS, undang-undang pilihan raya, teknikal dan strategi pilihan raya.

Phahrolrazi mengulas kenyataan Ketua Pengarah Pilihan raya PAS, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman yang meramalkan kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah dan Selangor akan jatuh jika usaha untuk mendaftarkan pengundi baru tidak dibuat.

Menurut Phahrolrazi, kejayaan PAS memenangi 16 kerusi Dun dalam pilihan raya lalu di Kedah adalah kerana sokongan pengundi bukan Melayu.

"Sebab itu, kita menang di kerusi 60:40 (60 peratus Melayu) bukannya di kerusi yang pengundi Melayunya melebih 80 peratus," kata beliau.

Menjawab komen Abdul Halim itu, beliau bersetuju jika usaha untuk mendaftarkan pemilih baru tidak dibuat, kerajaan negeri Kedah boleh jatuh.

"Sebab itu, kita telah memulakan gerak kerja ini sejak awal tahun ini di Kedah. Hasilnya akan kita lihat Julai nanti apabila laporan suku kedua pendaftaran pemilih baru dikeluarkan oleh SPR," kata beliau.

Buat masa sekarang, katanya, pandangan Abdul Halim itu adalah berdasarkan angka sebelum ini.

"Saya harap angka itu akan berubah Julai ini. Namun secara peribadi, saya belum berpuashati dengan jumlah pengundi baru yang kita daftarkan di Kedah hatta untuk DUN saya sendiri," kata Adun Pengkalan Kundor yang juga Exco kanan kerajaan negeri Kedah pimpinan Datuk Seri Azizan Razak itu.

HARAKAHDAILY

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive