Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 21, 2010

Saman Ekor Bukan Menyusahkan Tetapi Menganiayakan

Saman Ekor Bukan Menyusahkan Tetapi Menganiayakan

SEMUA rakyat yang sayangkan negara mengalu-alukan langkah kerajaan berusaha untuk menambahkan pendapatan negara. Dalam keadaan ekonomi meleset manakala pemimpin pula terkial-kial mencari idea macam mana untuk menambah pendapatan, apa juga ikhtiar oleh kerajaan perlu disokong oleh rakyat. Kerjasama dan sokongan rakyat sangat penting. Kalau tanpa sokongan rakyat usaha yang baik kerajaan tidak akan berhasil dan tanpa sokongan rakyat ia tidak membawa berkat.

Bagaimana pun dalam hal ini kerajaan hendaklah memahami masalah rakyat. Janganlah semata-mata kerana kerana hendak tambah wang perbendahraan negara maka rakyat jadi mangsa. Dikikis wang dari saku rakyat. Memang pun rakyat perlu dimangsakan, tetapi jangan melampau sehingga menyusahkan.

Ada beberapa tindakan kerajaan menunjukkan kerajaan begitu terdesak kerana ketiadaan wang dan rakyat dimangsakan sesuka hatinya.

Salah satu ialah mengenai tindakan pihak polis dan Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ) yang tiba-tiba jadi iseng menguatkuasakan tindakan menyenaraihitamkan kenderaan yang disaman sehinggakan sukar untuk empunya memperbahari cukai jalan adalah satu tindakan menganiayakan rakyat.

Pelik, sebelum ini kenderaan yang disaman ekor tidak disenaraihitamkan. Tetapi mulai April lalu ianya telah disenarai hitamkan. Saman yang tertunggal beberapa tahun sebelum yang diberikan pengecualian tiba-tiba dikenakan tindakan tegas. Sikap tiba-tiba menjadi iseng oleh JPJ dan polis ini menunjukkan keterdesakan kerajaan dalam mencari wang!

Tindakan itu bertentangan dengan slogan Najib Razak Rakyat Didahlukan Pencapaian Diutamakan. Memahami dari seruan Najib itu, PM itu mahu memberikan kesenangan dan keselesaan kepada rakyat disamping para pegawai kerajaan dan agensinya pula berusaha sebaik mungkin mempertingkatkan mutu kerja. Apakah bagi polis dengan menguatkuasakan tindakan itu sebahagian kerja baik mereka?

Kalau polis atau JPJ menyahut seruan Najib ini sudah pasti tindakan menguatkuasakan tindakan menyenarai hitam kenderaan ini tidak dilakukan sewenang-wenangnya. Ataupun kalau hendak dikuatkuasakan haruslah dinotiskan dulu dan tidak melaksanakan undang-undang ikut suka hati dan nafsu saja.

Mungkin kalangan rakyat yang terlibat dengan masalah ini dapat merasakan bagaimana kerajaan khasnya pihak polis dan JPJ menganiaya mereka. Bayangkan berapa seseorang kena bayar kalau mereka ada dua atau tiga saman? Bukankah separuh gaji mereka harus diberikan kepada Polis hanya untuk mendapat cukai jalan baru. Ini tidak adil kerana kesalahan yang ditunding kepada mereka belum pasti lagi betul atau tidak.

Saya baru mendapat tahu hal ini dari beberapa orang rakan yang menghadapi kesulitan untuk memperbaharui cukai jalan masing-masing. Rata-rata mereka mengeluh dan menyatakan kerajaan tidak adil, menyusahkan dan menganiayakan.

Sebelum ini kenderaan yang disaman ekor (saman poerangkap laju) tidak dikenakan tindakan kenderaan disenarai hitamkan. Tuan punya masih boleh memperbaharui kenderaan masing-masing. Hanya saman di sekatan jalan yang ditanda tangani langsung oleh pemandu saja yang dikuatkuasakan. Mana-mana saman demikian kalau tidak dilunasi pihak JPJ tidak akan memperaharui cukai jalan melainkan selepas menjelaskan kepada pihak polis.

Rasanya kelonggaran ini ada baiknya dan masih dirasakan tidak begitu menganiayakan rakyat. Manakala saman yang ditandan tangani patutlah kuatkuasakan. Ada alasannya kerana saman yang ditanda tangani itu jelas kenderaan itu melakukan kesalahan. Polis dan pemandu kenderaan itu sendiri dapat mengetahui akan kesalahan mereka.

Berlainan dengan saman ekor, (perangkap laju) di mana polis bersembunyi di dalam semak atau di balik tembok. Di mana tuan punya kenderaan tidak mengetahui apakah dan dimana kesalahan mereka. Selalu terjadi bila mana kenderaan mereka dibawa oleh orang lain. Walaupun pihak polis ada mengeluarkan surat minta penjelasan siapa yang memandu kenderaan tempoh hari, tetapi surat penjelasan itu tidak pratikal.

Adakalanya surat tidak sampai kerana pertukaran alamat. Kalau mengikut prosuder biasa mana-mana saman yang tidak diserahkan sendiri kepada si pesalah ianya tidak boleh dibawa ke mahkamah?

Peraturan atau sistem saman sebegini tidak praktikal sebenarnya. Ia juga lebih kepada menganiaya rakyat. Rata-rata kalau saman ekor ini di bawa ke mahkamah saya rasa mahkamah akan menolaknya. Ada pendapat mengatakan saman ekor ini tidak valid untuk dibicarakan kerana ia tidak menurut peraturan-peratusan mengenai perundangan. Tetapi kerana sikap rakyat kita malas berurusan dengan mahkamah dan ingin mengelekkan berlaku 'kelecean' ke mahkamah menyebabkan mereka terus sahaja membayarnya.

Mungkin baik juga kalau ada sesiapa yang menghadapi kenderaan mereka disenaraihitamkan ekoran tidak melunas saman ini membawanya ke mahkamah. Biar ianya menjadi precedent apakah saman itu valid atau sebaliknya. Persatuan-persatuan penggunan mungkin boleh menguruskan hal ini. Banyak perkara yang berlaku dalam negara ini di mana rakyat diminta bayaran sedangkan ianya tidak sepatutnya.

Berbalik kepada tindakan iseng Polis menyenaraihitamkan kenderaan yang disaman ekor kerana tidak melunasi kompoun itu perlulah dikaji balik. Musim ini musim 'kaat' - musim rakyat sesak janganlah menyusahkan lagi rakyat dengan kesusahan-kesusahan baru. Harapnya Perdana Menteri peka dan prihatin mengenai hal ini ada kemungkinan juga tindakan iseng Polis ini sebahagian dari ciri-ciri mensebotajkan dan menterbalikan seruan Najib itu, rakyat hendaklah disusahkan! [wm.kl. 9:30 am 20/06/10]

msomelayu

8 ulasan:

  1. gua setuju, baru je tadi gua pi selesaikan 3 x saman ekor yang dikeluarkan oleh PDRM lahanat tu, RM900 gua kena bayar, 3 suku pencen gaji gua kena bayar saman, negara ku tercinta, melaksanakan undang-undang yang zalim, bangsat, anjing, cibai, lahanat, aku tak halalkan walaupun satu sen duit aku bayar saman

    BalasPadam
  2. Buat apa mu gi bayar,lawan je lah di mahkamah. polis yang kamu maki hamun tu bukan tinggi sangat sekolahnya setakat pas PFF(pass form five) berbanding denganmu yang ada degree. Takkan tak boleh menang kes di mahkamah. Pecut kereta/kenderaan tak ikut aturan, bila kena saman bising satu dunia, habis dimaki hamun. pirraah.

    BalasPadam
  3. yg tak bangang21/6/10 8:54 PTG

    saman ekor belum tentu betul lagi..klu ada org palsukan no plat kereta kita....kenam kita le yg kena....pagi tadi aku pi kat syarikat insuran nakn renew insuran van aku...kerani tu kata tak boleh renew lagi kat syarikat sebab kereta aku tu dah umur 27 thn,kena pi beli insuran kat pejabat pos....dah le third party mahal,kena 300 lebih,lepas tu nak hidup roadtax tak boleh sebab ada black list tak boleh...aku pun sms kat dapat 32728 taip no ic aku....dapat sms balik kata takde saman....lepas aku suruh pakcik aku pergi kat jpj ,dia dapat surat dari jpj yg kata ada saman trafik....rupa2nya kereta yg kena saman tu kereta yg anak aku gunakan ada 3 saman....klu satu saman rm300,maka x3 dah 900 le.....apa nak nkata kita ni mentimun,depa tu durian.....bayar aje le....klu tidak kereta tak boleh jalan le.....kahkahkah....nasib2 kau le aduhai rakyat....kita kena tindas pun nak buat apa....cuma nanti bila undi...pikir le habis....kita kena ajaq kat musibat2 yg dah sapu duit negara...bila harta negara dah muflis....haaa apo lagi...rakyat kan ada....lagi musibat2 ni memang tahu rakyat malaysia ni memang ramai yg jenis bangang2 belaka.....cukai kena,saman kena,bil naik,tol naik.....nak naik biar le naik....tapi pru13 nanti kita kasi bn sial ni turun,biar ia melingkup....kita ubah teraju negara....kahkahkah....tindas tindas tindas le rakyat ni

    BalasPadam
  4. Padan muka aku....! Nyesal tak pangkah Pas dulu

    BalasPadam
  5. Itulah bila orang suruh pangkah pakatan, banyak songgel pulak, macam-macam bagi persepsi, kalau kena macam ni, nyesal tah abis, Untuk makluman semua, kalau dulu saman polis ni ada diskaun tetapi semenjak pokjeeb melaksanakan pengawaman pasukan polis semua harga saman melambung tinggi, tiada lagi diskaun, tampung kewangan negara... kesian /padan muka aku, he, he... 10x

    BalasPadam
  6. Saman speed trap ekoq nie boleh diskaun lagi dgn syarat hangpa kenai geng2 bukit aman... member aku kat opis tadi nak renew roadtax x bleh sebab saman ekoq laknatullah nie lah... kawan nie tak penah pi jalan kuala kangsar--- gril.. tapi ada lekat saman... kalau ikutkan nak jer buat charge sheet naik mahkamah kuala kangsar.. tapi jauh punya pasai terpaksalah bayaq jugak.. nasib baik ada member trafik bleh tolong.. bukak blacklist dulu pi bayar roadtax... bayar saman rm 100 kemudian sebab tungggu gaji...

    BalasPadam
  7. Tanpa Nama8/8/10 4:36 PTG

    betul tu... aku kena blacklist 20 keping x rm 300 berapa?
    betul2 gila skrg ni... skrg ni cam ner aku nak pegi kerja road mati esok 9 hb... pastu jarak ket tempat kerja 38 km setiap hari 76 km pegi balik.... bila kereta x blh gerak cam ner aku nak kerja... bila x kerja camner nak bayar saman?
    nak makan bayar ansuran kereta?
    gila punya kerajaan

    BalasPadam
  8. ya, govt skrg mmg dh gila, habis duit aku buat byr saman...x raya le aku tahun ni..bodoh punya najib, next pilihanraya pilih KEADILAN...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive