Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 30, 2010

JERUNG TANPA GIGI



KD TAR 'Jerung' Tanpa Gigi - Tian

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua sekali lagi akan memfailkan usul mendesak Kementerian Pertahanan menjelaskan pembelian persenjataan KD Tunku Abdul Rahman yang sehingga kini belum diserahkan meskipun tempoh jaminan kapal selam sudah luput Mei lepas.

Dewan Rakyat menolak usul Tian Chua semalam, seraya menyelamatkan Kementah dari menjawab desakan Pakatan Rakyat.

Justeru, Tian mengulangi gesaan supaya pemerintah Umno-BN tidak memperjudikan keselamatan negara dengan persenjataan yang sudah lemau.

“Ada reaksi mengatakan waranti tidak ada kena mengena dengan waranti misil. Tapi saya maksudkan sub marin. Nanti kita kena pasang misil. Kita perlu menguji peralatan itu baik ke tidak.Tidak guna ada sub marin tapi tidak boleh selam. Sekarang ini kita tidak tahu kapal itu ada 'powering fire' ke tidak. Sekarang kita tak boleh uji,

Katakan bila peluru berpandu dan torpedo sampai, waranti sudah abis. Kalau betul peralatan itu betul betul rosak, kita dah habis waranti. Kita kena bayar balik untuk dapat waranti,” kata Tian Chua.

Semalam, Tian Chua meminta kerajaan menjelaskan mengapa Malaysia membeli peluru berpandu dan torpedo Black Shark pada harga 20 peratus lebih tinggi dari yang diperoleh Pakistan dan Portugal.

Kementah minggu lalu mendedahkan Malaysia membelanjakan RM6.7 bilion untuk pembelian dua kapal selam Scorpene.

“Saya mahu ulang sekali lagi kita telah dapat tahu harga perolehan peluru berpandu sub marin lebih mahal 20 peratus dari harga pasaran. Peluru berpandu dan torpedo sehingga kini belum sampai padahal waranti sudah mati pada hujung mei,” katanya.

TVS

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive