Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 30, 2010

Sajian timun arsenik Israel

Rendam arsenik

Oleh Hayati Ibrahim

2010/06/30

PUTRAJAYA: Sajian timun dan lobak merah segar yang diberikan tentera Israel kepada tahanan terdiri anak kapal MV Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan kepada penduduk Gaza pada 31 Mei lalu, disyaki direndam dalam bahan kimia beracun arsenik bertujuan membunuh semua sukarelawan terbabit secara perlahan-lahan.

Ketua Misi Life Line For Gaza (LL4G), Noorazman Mohd Samsuddin ketika mendedahkan perkara itu berkata, selepas mengetahui darah tiga sukarelawan Indonesia yang turut ditawan rejim Zionis itu disahkan mengandungi arsenik yang tinggi, pihaknya mengesyaki ia berpunca makanan diberikan ketika dalam tahanan.

“Kami hanya diberi makan timun dan lobak merah segar selepas dibiar berlapar selama 20 jam dan ketika makanan itu diberikan, ia masih berair seperti baru dibasuh.

“Namun, disebabkan terlalu lapar semua aktivis memakan timun dan lobak yang disediakan tanpa berfikir panjang kerana hanya itu saja sumber makanan yang ada pada ketika itu.

“Oleh itu, apabila menyedari ada rakan yang mempunyai kandungan arsenik tinggi dalam tubuh, kami syak ia berpunca makanan direndam arsenik terlebih dulu sebelum diberikan kepada kami,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini, malam tadi.

Noorazman berkata, berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada rakan seperjuangannya di Indonesia, empat daripada 11 sukarelawan yang menyertai misi terbabit sudah membuat pemeriksaan dan hasilnya, tiga daripada mereka disahkan mempunyai kandungan arsenik yang tinggi dalam tubuh.

Katanya, dia turut mendapat maklumat beberapa rakan sukarelawan dari Turki juga mengandungi kadar arsenik yang tinggi dalam darah.

Beliau berkata, keracunan arsenik boleh membunuh secara ‘diam’ kerana ia tidak keluar daripada darah, malah ia boleh menyebabkan organ dalaman seperti hati dan buah pinggang rosak.
Bagaimanapun, katanya, enam aktivis dari Malaysia yang sudah melakukan pemeriksaan perubatan disahkan bebas daripada keracunan arsenik, manakala enam lagi akan melakukan pemeriksaan sama dalam tempoh terdekat.

Menurutnya, keenam-enam individu berkenaan sudah menjalani pemeriksaan kesihatan dan doktor mengesahkan keputusannya negatif.

“Tiga sukarelawan dari Indonesia disahkan mengandungi kadar arsenik yang tinggi dalam tubuh, tetapi (aktivis) dari Malaysia setakat ini tidak mengalami sebarang aspek berbahaya pemeriksaan doktor dilakukan terhadap mereka.

“Jurukamera dan wartawan Astro Awani juga sudah menjalani pemeriksaan, tetapi setakat ini keputusan negatif dan tiada keganjilan yang dikesan,” katanya.

Noorazman berkata, doktor pakar turut mengesahkan arsenik boleh mendatangkan bahaya jika seseorang itu terdedah beberapa kali, tetapi ia tidak berbahaya jika hanya terdedah sekali saja.

“Oleh itu, selepas ini kita akan melakukan pemeriksaan terperinci terhadap semua sukarelawan yang menyertai misi berkenaan... saya sendiri pun tak buat pemeriksaan lagi,” katanya.

HM

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive