Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Julai 24, 2010

FAM jangan dilihat sebagai angkuh



Pok Nik Yeh

Saya adalah antara peminat setia bolasepak tanahair sejak bertahun-tahun lamanya. Malah, saya sentiasa menyeru peminat-peminat bola sepak di Malaysia agar terus memberi sokongan kepada Pasukan Bola Sepak Malaysia kita di corong-corong radio, televisyen, forum-forum dan sebagainya.

Sebelum ini saya hanya sekadar memerhatikan komen-komen sinis penyokong terhadap kerja mulia penjawat utama FAM dari jauh sahaja tanpa mempertikaikan kewibawaan masing2 secara peribadi semasa mereka memegang jawatan tersebut. Namun sejak akhir-akhir ini, apabila Kongres Tahunan FAM yang akan diadakan pada 31 Julai dengan pemilihan pucuk pimpinan baru untuk selama 4 tahun akan datang, tiba-tiba telah menarik minat saya untuk mengikuti perkembangan ini dengan lebih dekat lagi.

Beberapa calon dari kalangan tokoh bolasepak tempatan telah menawarkan diri untuk bertanding didalam berbagai-bagai jawatan tertinggi FAM nanti, mungkin menandakan masih ada minat lagi di kalangan ‘fraternity’ bolasepak Malaysia untuk bersama-sama membantu FAM dalam usaha untuk menaikkan taraf bolasepak tanah air yang sekali lagi akan diterajui oleh Sultan Haji Ahmad Shah. Daulat Tuanku!

Pertandingan untuk merebut jawatan tersebut yang tampak begitu harmoni dan sihat ibarat ianya di dalam suasana kekeluargaan tiba-tiba dikejutkan oleh kenyataan akhbar (Utusan Malaysia 22 Julai 2010) yang dibuat oleh Datuk Che Mat Jusoh, Naib Presiden FAM sekarang yang akan bertanding jawatan Timbalan Presiden yang memberi amaran kepada calon-calon lain yang akan bertanding.

Setelah beberapa kali dibaca dengan teliti kenyataan tersebut, ianya seolah-olah ditujukan kepada calon-calon lain untuk jawatan Timbalan Presiden terutamanya kepada Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa yang (yang pernah memegang jawatan Menteri Belia & Sukan Malaysia) yang dilihat antara calon yang mempunyai peluang yang cerah untuk memenangi jawatan tersebut. Beberapa sindiran dan juga kenyataan yang mempertahankan kewibawaan diri sendiri yang terpapar dengan besarnya menghiasi muka belakang akhbar tersebut telah menimbulkan beberapa persoalan di dalam diri saya dan sudah tentu ramai lagi peminat bolasepak tanah air di luar sana. Apakah motif kenyataan tersebut dikeluarkan? Pelbagai cemuhan terhadap Datuk Che Mat Jusoh dari kalangan peminat bola sepak muncul seperti cendawan selepas hujan. Sehinggakan Presiden Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (Kelate.Net), kelab penyokong bola sepak terbesar di Malaysia, mengeluarkan kenyataan rasmi di laman web mereka, mengecam secara rasmi dan terbuka ke atas kenyataan Datuk Che Mat Jusoh tersebut.

Adakah beliau merasa peluang beliau untuk memenangi jawatan tersebut semakin tipis kerana ada calon lain yang lebih menonjol dan berwibawa dari beliau atau beliau merasa kurang selesa dengan cadangan-cadangan penambahbaikan yang mungkin akan memperkasakan lagi bolasepak negara? Kemungkinankah juga Datuk Che Mat berharap Tuanku Sultan Pahang akan memihak kepadanya kerana mempertahankan apakah yang telah dilakukan oleh FAM setakat ini?

Memang tidak dinafikan sebelum ini FAM sentiasa berusaha untuk meningkatkan mutu bolasepak negara dengan membuat berbagai-bagai usaha. Sekalung tahniah juga patut diucapkan kepada FAM kerana telah berjaya memenangi pingat Emas Bolasepak Sukan SEA 2009 selepas penantian selama 20 tahun. Dan tidak pernah juga saya dengar calon-calon yang dimaksudkan mempertikaikan usaha-usaha yang telah dibuat mahupun memperkecilkan jasa-jasa pemegang jawatan dalam badan induk itu selama ini.

Cuma apa yang ingin dikemukakan adalah perkara-perkara baru yang boleh membantu kita untuk mempertingkatkan lagi taraf bola sepak Negara yang pada hemat saya semakin kurang diminati dan semakin disisih oleh rakyat Malaysia. Ianya terbukti apabila stadium kita yang bernilai ratusan juta hanya dipenuhi dengan segelintir penyokong apabila Skuad Malaysia kita beraksi. Apakah cadangan tersebut yang tidak memperlekehkan sesiapa pun dianggap tidak wajar bagi Datuk Che Mat? Saya yakin pendirian Datuk Che Mat itu hanyalah pendirian peribadi beliau dan bukan pendirian rasmi FAM. Ianya seolah-olah menonjolkan kecetekan pemikiran orang yang dikatakan amat berpengalaman dalam arena bolasepak tempatan.

Mungkinkah ada di kalangan pegawai-pegawai kanan FAM sendiri yang bertungkus lumus turun ke negeri-negeri untuk berkempen agar orang-orang lama FAM dikekalkan di dalam pemilihan akan datang? Mungkinkah juga pelbagai janji ditabur dengan menawarkan jawatan tertentu ataupun kurniaan gelaran tertentu akan diberikan sebagai ganjaran sekiranya orang-orang lama ini memenangi jawatan yang ditandingi? Usaha-usaha yang dijalankan itu, sekiranya benar ianya berlaku tidak akan membawa FAM ke arah yang lebih baik. Campurtangan Tuanku Presiden amat ditagih untuk menghindari amalan yang tidak sihat ini agar ianya tidak berleluasa yang mungkin akan menjejaskan nama baik FAM dan juga baginda sendiri.

Ampun Tuanku. Niat baik Tuanku untuk memajukan bolasepak Malaysia tidak seharusnya dimusnahkan oleh orang-orang yang mungkin mempunyai kepentingan peribadi yang sentiasa berselindung disebalik kata-kata manis dihadapan sahaja. Inilah masa nya FAM membuat penilaian semula terhadap semua peringkat jawatan agar ianya tidak menggugatkan usaha-usaha untuk menaikkan taraf, sama ada pasukan kebangsaan ataupun keseluruhan aktiviti-aktiviti yang melibatkan bolasepak tanah air. Apakah KPI mereka boleh dibanggakan?

Anggaplah FAM ini sebagai satu pasukan bolasepak yang sedang bermain. Sekiranya didapati mana-mana pegawai/penjawat tidak dapat menyumbang kepada pasukan, keluarkan mereka dan gantikan dengan orang lain yang mungkin dapat memperbaiki kelemahan yang ada.

Kepada Datuk Che Mat yang saya hormati, saya ingin berpesan, tak usah takut pada bayang-bayang sendiri. Biarlah orang menilai kita dengan apa yang kita telah sumbangkan. Tak payahlah nak bersusah-payah menyebut apakah kejayaan kita kerana ianya dapat dilihat oleh semua lapisan masyarakat. Cukuplah kalau saya tonjolkan kewibawaan Datuk kepada umum untuk melihat taraf liga tempatan yang diterajui oleh Datuk sejak kebelakangan ini. Yang lebih diingati lagi adalah tentang kecamukan jadual perlawanan Liga Malaysia sejak Datuk mengambil alih sebagai Pengerusi.

Kepada 38 orang delegasi yang akan mengundi dalam pemilihan FAM nanti, buatlah pemilihan yang tepat agar ianya dapat memberi suntikan baru yang lebih baik kepada seluruh rakyat Malaysia yang dahagakan kemajuan bolasepak Negara. Saya masih optimistik dan yakin, BOLA SEPAK MALAYSIA AKAN KEMBALI GAH dan GEMILANG DARI KEJAYAAN SEBELUM INI!

Pok Nik Yeh,

Kuala Lumpur.

HD

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive