Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Julai 22, 2010

Umno-BN Putar Belit Isu Pasir, Jahil Undang-undang

Oleh Norasikin Samsi

SHAH ALAM 21 Julai - Kerajaan Negeri Selangor menyesali tindakan Kerajaan Persekutuan kerana mengambil sikap 'cuci tangan' dalam menangani jenayah curi pasir di negeri itu.
Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin berkata kerajaan negeri juga kecewa dengan sikap pemimpin Umno-Barisan Nasional yang terus memutar belit serta memberikan kenyataan salah berkaitan aktiviti perlombongan dan kecurian pasir.
"Tohmahan melulu, silap fakta dan buta undang-undang jelas menggambarkan niat sebenar mereka bukannya untuk menyelesaikan masalah kecurian pasir tetapi hanya mahu menonjolkan diri sebagai jaguh politik kampung," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Beliau berkata, tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri Sementa, Datuk Abdul Rahman Palil yang mengecam Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana meminta Kerajaan Persekutuan campur tangan dalam membantu Selangor membanteras pencurian pasir adalah gambaran sebenar perilaku pemimpin Umno-BN.
"Kita maklum sememangnya budaya politik Umno sentiasa mengikut rentak pimpinan meskipun kenyataan yang diberikan menyimpang dari fakta sebenar dan di luar peruntukan undang-undang.
"Namun kenyataan ADUN Sementa itu menunjukkan betapa ceteknya pengetahuan beliau mengenai undang-undang negara ini.
"Beliau seolah-olah tidak tahu bahawa kuasa pendakwaan terletak di tangan Kerajaan Persekutuan dan arahan penguatkuasaan hanya boleh dikeluarkan oleh pihak berkuasa persekutuan tanpa perlu merujuk kepada kerajaan negeri," kata Faekah.
Tambah beliau, perlembagaan persekutuan dengan jelas memperuntukkan tanggungjawab ke atas kerajaan pusat untuk menjaga keselamatan serta penguatkuasaan undang-undang pihak berkuasa di negeri-negeri.
"Kita juga kesal dengan sikap Kerajaan Persekutuan yang cuba cuci tangan dalam isu jenayah curi pasir kerana ini jelas bertentangan dengan konsep federalisme.
"Kami yakin kritikan yang tidak berasas ini hanyalah untuk mengalih tumpuan rakyat daripada kejayaan kerajaan negeri mengendalikan perlombongan pasir melalui Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB)."
Faekah berkata, kerajaan negeri telah menunjukkan data bahawa melalui KSSB, operasi perlombongan pasir di Selangor dilakukan secara lebih sistematik dengan adanya kawalan pengeluaran pasir serta memastikan pelombong pasir mematuhi peraturan alam sekitar.
Menurut beliau, sejak Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan Selangor, hasil pengeluaran pasir tersebut meningkat berkali ganda sehingga RM15.3 juta sehingga pertengahan tahun ini berbanding kerajaan terdahulu yang hanya mencatatkan keuntungan hanya RM4.29 juta pada 2007.
Beliau berkata, keuntungan tersebut dimanfaatkan kerajaan negeri untuk membiayai program kebajikan merangkumi Tabung Warisan Anak Selangor, Hadiah Anak Masuk Universiti, Skim Mesra Usia Emas dan Tabung Anak Pekerja Ladang.
"Sebelum ini rakyat tidak pernah merasai hasil sumber alam ketika BN memerintah Selangor selama lebih 50 tahun.
"Kami juga yakin rakyat menyokong usaha-usaha kerajaan negeri ini kerana ia lebih baik berbanding BN dan kerana Umno cuba memutar belitkan isu pasir ini bagi memperbodohkan rakyat," katanya.

SK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive