Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Julai 20, 2010

Jawapan ayam atau telur dahulu terjawab


"Mana yang lebih dahulu, ayam atau telur?" hal ini sudah menjadi pertanyaan paling filosofis mahu punsecara ilmiah selama berabad-abad sebelum ini, tetapi kini sudah terjawab.

Para ilmuan telah berjaya memecahkan persoalan teka-teki tersebut dan pastinya jawapan mereka, adalah ayam.

Seperti dilaporkan, para penyelidik menemukan bahawa pembentukan kulit telur bergantung pada satu protein yang hanya ditemukan dalam induk telur ayam; ertinya, telur hanya boleh wujud jika berada di dalam ayam. Ia takkan berada ditempat lain.

Protein yang disebut ovocledidin-17 atau OC-17 bertindak sebagai katalis untuk mempercepat pengembangan kulit telur itu.

Cangkerang keras ini penting sebagai tempat bagi kuning dan putih telur dan para ilmuan daripada Universiti di Sheffield dan Warwick menggunakan super komputer untuk 'zoom in' pembentukan telur tersebut.

Komputer yang disebut HECToR itu mengungkapkan bahawa OC-17 sangat penting dalam proses memulakan enzim pembentukan atau tahap awal penciptaan kulit telur.

Protein tersebut mengubah kalsium karbonat menjadi kristal kalsit yang membentuk kulit telur. Kalsit kristal ada di berbagai tulang dan tempurung tetapi mereka terbentuk lebih cepat di dalam ayam. Unggas itu mampu menghasilkan 6 gram kulit telur setiap 24 jam.

Se orang penyelidik Dr Colin Freeman, dari Jabatan Teknik Material Universiti Sheffield, mengatakan bahawa, "Selama ini orang ramai beranggapan bahawa yang terlebih dahulu wujud adalah telur, tapi kini kita memiliki bukti ilmiah yang menunjukkan bahawa sebenarnya ayamlah yang lebih dulu wujud."

"Protein itu sudah lama diidentifikasi dan diketahui terkait dengan pembentukan telur. Ternyata, dengan memeriksanya secara jelas kita dapat melihat cara protein itu mengendalikan proses pembentukan kulit telur. Menarik untuk diketahui bahawa berbagai jenis spesies burung memiliki variasi protein dengan cara pembentukan yang sama," kata Freeman.

Penemuan ini telah diadiptasi dari sumber"Structural Control Of Crystal Nuclei By An Eggshell Protein"- Bumirel/Sabakini



sentiasa

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive