Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Jun 16, 2009

Pandikar tidak ikut amalan Tun Zahir - Mahfuz



KUALA LUMPUR, 15 Jun: Datuk Mahfuz Omar menyifatkan tindakan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengusir beliau dan beberapa ahli parlimen lain keluar dewan kerana hanya memakai lilitan kepala sebagai bercanggah dengan amalan demokrasi dalam parlimen.


Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, tidak pernah sebelum ini mana-mana speaker parlimen memerintahkan anggota parlimen yang memakai sebarang tanda atau lencana keluar dari sidang parlimen.

Kejadian usir beberapa ahli parlimen termasuk anggota baru dewan itu dari Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berlaku di awal sesi pagi tadi pada hari pertama
sidang ke dua parlimen ke 12 yang bermula hari ini.

“Seingat saya pada 1999 ketika sesi parlimen ke 10, saya dan ahli parlimen lain memakai encana membantah ISA dan masuk ke dalam sidang dewan, tidak pernah dianggap sebagai satu kesalahan dan speaker ketika itu, Tun Zahir Ismail tidak memerintahkan kami keluar dewan.

“Sewajarnya Pandikar Amin menjadikan kebenaran oleh Tun Zahir itu sebagai precedent case dan tidaklah melakukan sesuatu yang melanggar prinsip demokrasi yang sewajibnya dilaksanakan oleh beliau sebagai speaker berwibawa.

“Saya kesal bukan kerana diri saya terpaksa keluar dewan tetapi sangat kecewa sebab hak dan kewajipan ahli parlimen untuk membawa isu rakyat Negeri Perak yang telah terbantut sejak berapa lama, telah dinafikan oleh speaker,”tegasnya pada Siasah selepas kejadian itu.

Apatah lagi, menurut Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS, pelekat yang mendesak "Bubarkan DUN Perak" yang dipakai itu langsung tidak menyentuh isu parlimen; menambahkan ketidak-ajaran Pandikar Amin menggunakan kuasanya mengusir ahli parlimen.

“Justeru, saya berharap kejadian tidak wajar ini menjadi salah satu lagi bentuk pendidikan politik untuk rakyat negara ini agar lebih matang di dalam melihat keboborokan kerajaan BN memerintah negara ini dan memperbodohkan rakyat sendiri,” tegasnya.


siasahdaily

Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma!!!
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
description:nizar,zambry,anwar,najib,umno,umno,umno,umno
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive