Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Jun 18, 2009

PAS perlu hadapi transformasi



Azmi Alkelantani

Parti Islam SeMalaysia sedang menuju era perubahan dalam proses mematangkan corak pemikiran ahli. PAS pasca muktamar mengalami bukan sahaja pertukaran kepimpinan tertinggi yang akan menerajui PAS malah kesediaannya untuk mengalami transformasi bagi menghadapi arus politik terkini yang berada di luar ramalan.

Sebagai sebuah parti yang semakin meranum, PAS seharusnya bersedia melalui proses transformasi dalaman. Pemilihan pada muktamar kali ini berlansung dalam suasana yang agak tegang sedikit berbanding dengan pemilihan pada tahun-tahun sebelum ini. Kematangan ahli dan juga suasana keilmuan yang diterapkan pimpinan yang terdahulu meningkatkan tahap pemikiran ahli.

Mutakhir ini makin kedengaran isu berkaitan ulamak dan profesional yang bakal menerajui kepimpinan PAS. Sepatutnya isu profesional dan ulamak tidak timbul. Pertama sekali semua peringkat mesti memahami proses pentadbiran dan penentuan dasar, perjalanan serta haja tuju yang bakal dilalui PAS.

Perdebatan ini semakin hangat dengan agahan daripada media arus perdana yang dikuasai pemerintah yang sememangnya iri hati dengan peningkatan gaya berpolitik PAS yang semakin diterima segenap lapisan rakyat tanpa mengira jurang dan sentimen.

Slogan "PAS for all" sepatutnya diambil sebagai rujukan bukan sahaja kepada mereka yang berada di luar tetapi penerapan ini sepatutnya dinilai diperingkat dalaman. Kepimpinan tertinggi meletakkan PAS untuk semua sebagai model perjuangan dan oleh yang demikian harus tidak timbul persoalan profesional dan ulamak dalam mendepani saf kepimpinan.

Sebagai hujah, kita mesti lihat dalam sistem pentadbiran dan perjalanan dasar serta hala tuju yang bakal diteruskan, Presiden sehinggalah ke peringkat Ahli Jawatankuasa Pusat hanya bertindak sebagai kuasa eksekutif yang merancang, membina dan menggerakkan jentera parti. Dasar yang diperuntukkan dalam perlembagaan parti hanya boleh dibentangkan, dibahaskan namun akan diperincikan dalam Majlis Syura Ulamak yang dipimpin oleh Mursyidul Am dan ahli jawatankuasa majlis.

Sehubungan dengan itu sesiapa sahaja yang membarisi saf depan parti, tidak akan lari dari jalur perjuangan PAS yang memperjuangkan dan memartabatkan Islam seperti yang terkandung dalam perlembagaan parti di mana meletakkan Al-Quran dan Hadis sebagai sumber hukum.

Tsunami politik yang melanda negara seharusnya diambil sebagai titik mula PAS untuk terus bergerak dengan merangka gerak kerja dan bukannya mengikut rentak pemikiran sempit pihak lawan yang mana hanya mencari ruang meleraikan ikatan yang terbina dalam PAS itu sendiri sejak sekian lama.

Perbezaan pendapat dan ideologi yang wujud dalam pakatan pembangkang juga boleh dijadikan sasaran tembakan saraf yang akan meruntuhkan binaan pakatan itu sendiri sekiranya PAS masih berada dalam skop pemikiran yang sempit yang asyik dengan perkara remeh.

PAS sememangnya mempunyai banyak isu untuk diperjuangkan. Nasib dan kedudukan individu tertentu bukan menjadi agenda bagi sesebuah gerakan Islam namun indidvidu-individu yang berpotensi tidak harus dipinggirkan untuk membina masa depan demi rakyat di bawah.

Usul yang cuba diketengahkan oleh Dewan Ulamak boleh mengundang polemik oleh kerana seolah-olah hanya ulamak yang boleh mentadbir perjalanan PAS. Namun dalam usaha menonjolkan diri, ulamak kelihatan cuba berselindung di sebalik kewarakan dan merendah diri. Sikap ini semestinya ada pada seorang ulamak namun dalam konteks perjuangan sikap ini mesti digantikan dengan sikap tanggung jawab kepada agama. Apa yang dapat kita perhatikan, di peringkat kawasan, tidak diwujudkan dewan ulamak dan hanya seorang sahaja di lantik sebagai ketua urusan ulamak.

Menurut Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS, Al-Quran telah meletakkan garis panduan bahawasanya orang takut pada Allah sesungguhnya ulamak. Oleh yang demikian, dasar yang sedang dipraktikkan PAS pada masa ini ialah mengikut landasan yang diwartakan di dalam Al-Quran. Memimpin negeri sebagai contoh, Kelantan di bangunkan fizikal dan roh kerajaan berdasarkan prinsip Islam yang mana anggota eksekutif dibarisi oleh barisan exco yang datang dari pelbagai disiplin ilmu.

Menentukan barisan kepimpinan tidak dinafikan peri pentingnya dalam sesebuah organisasi. Tambahan pula sekarang ini PAS menjadi sebuah parti yang semakin didekati dan segani lawan dan kawan. Keterbukaan PAS dalam menerima teguran sedikit sebanyak ada timbulnya perdebatan secara terbuka antara calon yang bertanding.

Demikian itu sedikit sebanyak akan menimbulkan percanggahan pendapat yang dibenarkan. Namun adakah perselisihan yang kecil boleh membawa kepada hilang rasa tanggungjawab terhadap agenda penubuhan PAS yang asal. Hal ini juga akan sering dimainkan media arus perdana untuk kepentingan politik pemegang saham mereka yang sudah tentunya dimiliki oleh parti kerajaan.

Apabila kita tengok reaksi pakatan berkenaan dengan kerajaan perpaduan, ada perselisihan pendapat bukan sahaja di peringkat dalaman parti, kerajaan BN cuba menimbulkan rasa tidak senang parti lain pada PAS atas pendirian PAS. Banyak kesilapan yang harus diperbetulkan terutama dalam menghadapi serangan saraf.

Pendirian yang lebih tegas harus diambil agar sesuatu isu tidak diputarbelitkan. Jangan nanti PAS dicop sebagai parti yang suka menangguk di air keruh. Penerimaan YB. Ibrahim Ali sebagai mewakili parti dalam PRU yang lepas agak menyedihkan. Rasional mungkin ada dalam tindakan yang diambil namun kalau sesuatu keputusan diambil dengan melanggar prinsip demi kemenangan, kekalahan adalah lebih baik daripada menang dengan terpaksa menggadai maruah.

Tema muktamar pada tahun lepas adalah proses memperkasakan parti. Namun perkasa itu ke arah mana ?

Sebagai kesimpulan syabas dan tahniah pada pejuang yang dipilih untuk berada di saf hadapan membawa panji perjuangan. Agenda parti yang membawa agenda Islam lebih besar daripada kemenangan. Penerimaan masyarakat kepada Islam adalah kemanisan yang sewajarnya di raikan. Kepimpinan di semua peringkat dewan semestinya pulang dengan semangat muktamar. Kritikan yang dilontarkan anggap lah sebagai bekal yang boleh diubah menjadi peluru yang bakal digunakan dalam menghadapi musuh.

Harap PAS pasca muktamar akan lebih bertenaga dengan gandingan kepimpinan baru yang mantap tanpa ada lagi batasan jurang profesional dan ulamak. Beza yang ada cuma daya pemikiran yang berlainan yang boleh digarap pada semua peringkat. Pimpinan PAS yang dilatih untuk terus menerima kritikan tanpa mengira taraf jawatan cuma diajar untuk wala' kepada pemimpin. PAS yang ditunjangi oleh Majlis Syura Ulamak akan tetap kekal menjadi parti yang meletakkan Islam ditempat yang teratas harapnya.


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

description:nizar,zambry,anwar,najib,umno,umno,umno,umno

1 ulasan:

  1. Ramai ulamak dalam Pas termakan hasutan iblis dan syaitan. Takkan lah tengok orang munafik (umno) hampir lingkup, nak tolong pulak demi Melayu. Lagi satu, ulamak Pas mesti Islam bukan Melayu.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive