Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 17, 2009

Polis digesa henti panggil peguam


Majlis Peguam memandang berat tindakan polis yang didakwanya terus bertindak menggangu dan menakut-nakutkan peguam dengan memanggil mereka untuk memberi kenyataan berhubung perkara-perkara yang berkaitan dengan tugas profesional mereka.

Terbaru, katanya, peguam Chan Kok Keong telah diberi notis mengikut Seksyen 111 yang tidak menyebut perkara yang akan disoal kepadanya.

Dalam pertemuan tersebut, beliau ditanya mengenai satu afidavit yang disahkan oleh pelanggannya, bekas Speaker DUN Perak, V Sivakumar, dalam kes saman di mana Chan mewakilinya.

Peguam-peguam yang mewakili Chan dalam kes tersebut juga dimaklumkan bahawa mereka akan diminta memberi kenyataan jika mereka ingin menemani Chan dalam pertemuan tersebut.

Dalam kenyataannya, Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan berkata, tindakan itu memperolok-olokkan prinsip asas kerahsian antara peguam dan pelanggan yang harus mereka patuhi.

Tindakan itu, katanya, menunjukkan bahawa tidak wujud rasa hormat kepada sistem kehakiman jenayah, di mana privilej peguam-pelanggan menjadi asasnya.

Gangguan seumpama itu, tegasnya, mesti dihentikan jika mahu dipertahankan prinsip kehakiman dan untuk menegakkan undang-undang.

Ragunath berkata, ia diiktiraf di peringkat antarabangsa bahawa peguam menjalan tugas penting apabila mereka mewakili pelanggan mereka dalam menegakkan keadilan.

Oleh itu, tegasnya, mereka mesti dibenarkan menjalan tugas mereka secara bebas.

Majlis Peguam, katanya, menggesa pihak polis supaya memberhentikan segera tindakan tidak wajar memanggil peguam yang mewakili pelanggan mereka, untuk memberi kenyataan.

Beliau turut menggesa pihak polis supaya menghormati undang-undang, yang termasuk hak mendapatkan khidmat guaman tanpa sebarang gangguan dan ugutan terhadap peguam yang menjalankan tugas mereka sebagai pegawai mahkamah.


malaysiakini

Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive