Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 17, 2009

Tindakan Nizar manifestasi hak rakyat Perak yang dicabul BN



Wan Nordin Wan Yaacob

KUALA LUMPUR, 16 Jun (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub menegaskan pihaknya menyokong ahli Parlimen Bukit Gantang, Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin walaupun beliau digantung dua hari daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat.

"Tindakan Nizar itu adalah spontan, itu dilakukan bukan atas kapasiti parti tetapi ia adalah satu manifestasi dari kemelut yang berterusan di Perak yang sebenarnya memerlukan pembubaran Dun sebagai jalan penyelesaian," ujar Salahuddin ketika ditemui di Parlimen pagi tadi.

Mengulas sama ada tindakan Nizar itu direstui PAS, Salahuddin bagaimanapun menyatakan ia adalah tindakan peribadi Menteri Besar Pakatan Rakyat itu.

"Itu bukan perkara besar tetapi yang lebih penting ialah, ia adalah manifestasi kepada kemarahan rakyat Perak yang perlu dilihat kerajaan," katanya lagi.

Salahudin juga menyatakan sokongan kepada Dato' Mahfuz Omar; Dr Hatta Ramli dan Dr Dzulkifly Ahmad yang turut digantung bersama Nizar berikutan insiden tersebut.

Mengulas mengenai pemaikaian lilit kepala bertulis 'Bubarkan Dun Perak' pula, Salahudin menegaskan ia bukan satu tindakan yang salah.

Sebelum ini pemakaian lilit kepala atau alat-alat kempen membantah ISA, himpunan Bersih dan sebagainya di Parlimen tidak pernah mengundang tindakan oleh Speaker, katanya.]

Ditanya mengenai pendirian Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa berhubung isu membabitkan tindakan Nizar di Parlimen itu, Salahudin menyatakan ia perlu ditanya kepada Nasharudin sendiri.

Mengulas isu yang sama, Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim menegaskan Nizar memulakan tugas 15 Jun lalu dengan melaungkan perkataan 'Hidup Rakyat' agar ianya bergema menggegar sanubari setiap ahli Parlimen.

"Sudah tentu niat suci beliau dipandang serong, lalu kemudiannya diminta untuk meninggalkan dewan. Saya menulis sepucuk surat kepada Tan Sri Speaker agar Nizar dan ahli Parlimen lainnya dibenarkan hadir pada esok harinya; 16 Jun 2009," katanya.

Malangnya rayuan tersebut gagal, Speaker tidak mahu mempertimbangkan semula keputusannya diketepikan, katanya.

Laungan tersebut haruslah dilihat mewakili suara hati rakyat Perak yang mahukan sebuah kerajaan yang sah serta terbukti mendapat mandat dari rakyat, ujarnya.

Pastinya media Umno/BN memuatkan berita khusus menyerang watak serta peribadi Nizar dengan skrip usang dan wayang lama diputar kembali, katanya.

"Belumpun puas memintal fitnah jahat terhadap saya sosok lain pula akan menjadi mangsa," katanya.

Semalam, Nizar diperintah meninggalkan Dewan Rakyat bersama enam lagi ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan berbuat demikian atas dakwaan 'berkelakuan kasar'.

Mereka juga didakwa 'melanggar etika berpakaian' apabila mengenakan kain lilitan kepala berwarna hitam dengan tulisan putih 'Bubar DUN' di ruang persidangan.

Mereka bertujuh turut digantung daripada menghadiri sidang dewan selama dua hari.

Selain Mohammad Nizar, mereka yang mengalami nasib yang sama: Datuk Ngeh Khoo Ham (DAP-Beruas), Nga Kor Ming (DAP-Taiping), Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena), Dr Hatta Ramali (PAS-Kuala Krai), Dr Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) dan N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai). - mns_


harakahdaily


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
description:nizar,zambry,anwar,najib,umno,umno,umno

1 ulasan:

  1. tu tindakkan bodoh
    profesional la skit nizar...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive