Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 15, 2009

UMNO Kedah sudah runtuh dan cair



Sebentar tadi singgah di Baling, Kedah. Pekan yang bersempadan dengan kampung saya, Keroh. Baik Keroh atau Baling, kedua-duanya merupakan lagenda.

Nama Chin Peng pemimpin Parti Komunis Malaya tidak dapat dipisahkan dengan nama pekan-pekan itu. Keroh menjadi laluan darat Chin Peng anak kelahiran Sitiawan Perak kerundingan Baling pada tahun 1955.

Bukan sahaja penduduk Perak dan Kedah tergamam 54 tahun dahulu tetapi Malaysia dan negara Cina juga turut merasai kepanasan rundingan bersama Tunku Abdul Rahman di Sekolah Rendah Tunku Putera pada ketika itu.

Kini bukan sahaja Baling malah seluruh Kedah tergamam sekali lagi dengan satu lagi kejutan bilamana UMNO kehilangan pemimpin-pemimpin yang satu masa dahulu dikira sebagai berwibawa.

Pemimpin-pemimpin UMNO ini bukannya mati dibunuh oleh Chin Peng tetapi bergelimpangan dek tindakan Najib.

Beberapa orang veteran UMNO yang ditemui melahirkan rasa kesal dengan tindakan Mohd Najib Tun Razak Perdana Menteri ‘wan’ Malaysia yang melantik Shafie Apdal sebagai Ketua Perhubungan UMNO Kedah.

“Saya malu sungguh. Kita ada Tan Sri Osman Aroff bekas Menteri Besar yang cukup disegani dan teruja. Kenapa tidak melantik dia untuk sementara sebagai Ketua UMNO Kedah” kata veteran yang sudah berusia 80 tahun itu.

“Afifudin Omar masih ada. Bekas exco kanan Abdul Rahman Ibrahim besar jasanyanya, Sanusi Junid juga masih boleh pakai. Saya hairan apa motif Najib” marah Pak Din bekas komando yang sudah kabur penglihatannya.

“Apa salahnya Tun (Mahathir) dalam hal ini. Ketika mahu jadi perwakilan G7, beliau dipinggirkan. Sekarang dalam kepimpinan di Kedah Shafie Apdal pula diutamakan” sambung seorang lagi veteran UMNO.

Nampaknya bukan sahaja tindakan Najib tidak diterima, malah kepimpinan Shafie Apdal ditolak.

Peranan Ahmad Bashah sebagai timbalan Shafie dianggap sebagai mengarut. ADUN Bakar Bata yang kelihatan ‘smart’ dari segi pakaian, dikatakan gagal berfungsi di kawasan pengundinya sendiri.

“Apa nak diharapkan orang yang menang hanya 300 undi. Berapa kali jadi ADUN dan exco tetapi di ’tendang’ keluar oleh orang-orang harapannya” kata Pak Mid penduduk Pumpong.

Bashah disamakan pula dengan Mahdzir Khalid. Mahdzir pula disinonimkan dengan pembawa malapetaka dan penghancur UMNO dan Barisan Nasional di Kedah.

Penangan juadah di atas peti,
Pinang selaya dari kota
Putuslah sudah harapan hati,
Gugur berderai si airnya mata.


Veteran UMNO betul-betul kecewa dengan perkembangan mutakhir politik Kedah. Bagi mereka, UMNO Kedah kini bak langit sudah runtuh, bumi juga sudah cair.


ydppasputrajaya

Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive