Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Jun 03, 2010

4 pelajar sekolah lahir anak luar nikah

2010/06/03


KUALA TERENGGANU: Mengejutkan apabila empat pelajar perempuan sebuah sekolah menengah di daerah ini melahirkan anak luar nikah hasil hubungan dengan teman lelaki masing-masing sejak pertengahan tahun lalu.

Difahamkan pelajar perempuan berkenaan yang terjebak dengan gejala sosial belajar di tingkatan tiga dan enam melahirkan anak di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) sejak April tahun lalu. Dalam kes terbaru, seorang pelajar tingkatan tiga pula melahirkan seorang bayi lelaki di HSNZ, Ahad lalu. Harian Metro difahamkan 16 lagi pelajar perempuan sekolah itu kini disahkan mengandung anak luar nikah hasil hubungan dengan teman lelaki termasuk rakan sekelas mereka.

Lantaran kes memalukan itu, ramai pihak termasuk ibu bapa pelajar terbabit dikatakan cuba menyembunyikan kelahiran berkenaan tetapi ia bocor apabila seorang pelajar mendedahkannya kepada Ahli Jawatankuasa Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu, baru-baru ini.


Berikutan itu, PIBG mengadakan mesyuarat tergempar malam kelmarin bagi membincang masalah itu tetapi pengetua sekolah berkenaan tidak hadir dalam mesyuarat itu.


Seorang ahli jawatankuasa PIBG sekolah terbabit yang enggan namanya disiarkan berkata pihak sekolah hanya mengetahui perkara itu selepas seorang pelajar melahirkan anaknya, baru-baru ini.


Katanya, dalam usaha menyembunyikan kejadian memalukan itu, seorang daripada pelajar terbabit sanggup membuat permohonan bertukar ke sebuah sekolah menengah di Setiu selepas mengetahui dia mengandung enam bulan. Bagaimanapun, katanya usaha pelajar itu berpindah sekolah tidak berhasil kerana bapa saudaranya yang tinggal di daerah berkenaan enggan menerimanya tinggal bersama kerana mengetahui dia mengandung anak luar nikah. “Pelajar berkenaan tiada pilihan dan melahirkan seorang anak lelaki pada 26 April lalu. Tidak tahan menanggung malu, pelajar berkenaan kini bertukar ke sebuah sekolah lain di daerah ini dan akan mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) September ini,” katanya.


Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abd Rahman, berkata beliau sudah dimaklumkan mengenai perkara itu dan meminta pegawai Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) membuat siasatan lanjut. “Setakat ini kita sudah dimaklumkan bahawa empat pelajar sekolah itu sudah melahirkan anak,” katanya sambil menambah pihaknya kesal dan terkejut dengan perkembangan berkenaan.

hmetro


Share

3 ulasan:

  1. Susah juga nak jaga anak perempuan le ni ,
    Kalau ibu bapa pukul nanti report kat POLIS kena tangkap.
    kalau Guru pukul Ibu bapa datang sekolah hantam cik gu.
    Kalau buat tak tahu .......INI LAH JADINYE.
    Kalau Ulamak bercakap bab dosa pahala dikatakan ulamak melampau ikut nafsu diri sendiri.

    Banyak lagi kalau............kalau..................kalau.........


    Kalau ONE MALAYSIA ............

    BalasPadam
  2. antara punca2 masalah ni;

    1. mak bapak kat Malaysia ni dah disogokkan dgn pemahaman 'belajar dulu, dah berjaya baru kawin'. remaja kan, tau2 jela. sume benda nak buat. kan senang kasi diorang kawin je. benda halal. duit tanggung la dulu.

    2. kawin muda (di bangku sekolah/universiti) dianggap satu TABOO dlm masyarakat Malaysia. cuba pergi Arab Saudi? budak sekolah dah ada bini. tu pasal la diorang maksiat buang anak takde.

    3. Nak salahkan media/internet/tv? tak guna. padam dulu pemahaman kolot tu. jangan ingat kawin time belajar tu hina. tu lagi baik drp couple, berpeluk sana sini, last2 dapat anak luar nikah.

    4. mak bapak kononnye alim, tapi bab macam ni nak ikut ADAT, bukan AGAMA. AGAMA takda cakap kena kawin bila dapat kerja, bila dah kaya. ADAT ada la ckp mcm tu. nak pertahankan kesucian ADAT ke AGAMA??

    BalasPadam
  3. PEREMPUAN jgn percya sngt lelaki.... 50/50 lelaki sekarang dah x bleh percya sgt...mreka 2 ada sbb

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive