Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 09, 2010

Israel buat lawak, malukan diri sendiri

- FARAH ZAMIRA FARUSH KHAN


Di seluruh dunia, orang ramai masih mengadakan protes, pemimpin dunia terus berbincang langkah perlu berhubung isu serangan konvoi kemanusiaan ke Gaza dan aktivis yang baru dibebaskan menceritakan peristiwa pahit lagi mencemaskan itu.

Dalam keadaan menyedihkan itu, Israel masih mengeluarkan pelbagai kenyataan 'menghalalkan' serangan berdarah itu kerana kononnya, mereka diserang dengan ‘keganasan terancang’.

Ini bermakna aktivis di atas kapal didakwa sudah merancang taktik berperang dengan Israel, iaitu menggunakan kerusi, batang kayu dan apa sahaja barang boleh dicapai. Kalau benar itu ‘keganasan terancang’, ia pastinya rancangan paling tidak masuk akal.

Rejim Zionis mendakwa tentera yang ‘turun dari langit’ dipukul aktivis ketika turun ke atas kapal Mavi Marmara yang membawa 10,000 tan barangan ke Gaza.

Mereka tidak malu menggunakan alasan terpaksa menembak aktivis kononnya mempertahankan diri, sedangkan mereka sedar tindakan menyerang kapal konvoi itu menjadikan mereka lanun dan penjenayah.

Menurut laporan forensik Turki, Furkan Dogan, rakyat Amerika Syarikat berdarah Turki yang berada di atas Mavi Marmara, ditembak lima kali, termasuk di belakang kepala dan muka. Adakah itu tindakan mempertahankan diri askar Israel?

Rejim itu juga mendakwa terdapat aktivis di atas kapal itu yang merampas senjata api askar dan menembak ke arah tentera, meletakkan nyawa tentera Israel dalam bahaya sehingga terpaksa membunuh aktivis. Walhal angkatan tentera rejim itu sering disenaraikan sebagai terbaik dunia. Mana boleh diterima akal orang awam yang diserang menewaskan seorang komando tentera terlatih sehingga senjata api bertukar tangan. Jika benar, askar Israel tidak sehebat dicanang. Sungguh melucukan.

Seperti kebiasaannya, Tel Aviv menggunakan media bawah kawalannya sebagai alat propaganda. Rakaman Pasukan Pertahanan Israel (IDF) yang menunjukkan tentera dipukul aktivis disiarkan media Barat untuk meraih simpati dunia. Selain gambar kabur, rakaman itu boleh dipersoal kerana setiap video disiarkan dikawal IDF.

Pendedahan itu hanya menunjukkan kelemahan askar rejim itu. Pertama, ia menunjukkan tiada perancangan rapi apabila Israel menurunkan tentera kecil untuk berhadapan ratusan orang awam yang dilabel Tel Aviv sebagai pengganas.

Kedua, tidak pernah dunia melihat anggota tentera sanggup terjun dari kapal untuk mengelak daripada diapa-apakan, bermakna askar Israel memilih untuk lari dari medan pertempuran dan tidak sanggup mati untuk negaranya sendiri.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, dalam kenyataan rasmi mengenai insiden itu menegaskan, Israel tidak akan membenarkan askarnya dibunuh ‘penyokong Iran dan Hamas ini’.

Beruntung sungguh tentera Israel. Mereka dilayan seperti putera raja sehingga tidak boleh diapa-apakan. Jika Netanyahu tidak mahu askarnya dicederakan, mungkin mereka patut disolek dan dihantar menyertai pertandingan ratu cantik. Tetapi jika terjatuh semasa ‘catwalk’ di atas pentas, risiko mendapat kecederaan tetap ada.

Semua aktivis yang ditahan sudah dihantar pulang selepas tiada dakwaan dibuat terhadap mereka, termasuk yang dituduh memukul tentera Israel. Namun, Netanyahu tetap dengan kenyataannya, bahawa terdapat kumpulan pengganas dalam konvoi itu.

Israel cuba menegakkan benang basah, namun ia tidak mungkin berjaya kerana dunia sudah muak dengan keganasan rejim Zionis yang baru 62 tahun wujud di muka bumi, tetapi mengakibatkan kehancuran bangsa Palestin dan Lebanon yang akan mengambil masa ratusan tahun untuk diperbaiki.

sinarharian


Share
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive