Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Julai 11, 2010

Final Piala Dunia: Paul lawan Mani



UNTUK kita renung dan fikirkan bersama. Dalam kehidupan ini, cara paling selamat untuk selesa adalah dengan tidak berbuat apa-apa kerana setiap keputusan atau tindakan, biar sekecil mana sekali pun, pasti ada tindak balas.

Orang yang berpeluk tubuh, tidak melakukan apa-apa adalah lebih selamat daripada orang yang melakukan sesuatu. Tetapi itu hanyalah dalam jangka pendek.

Lihatlah apa yang terjadi kepada tukang tilik Paul, si sotong kurita di akuarium Oberhausen, Jerman.

Kerana meramalkan dengan tetap kekalahan pasukan Jerman kepada Sepanyol dalam pertandingan bola sepak Piala Dunia, ada tuntutan supaya ia dibakar hidup-hidup dan dimakan.

Yang terakhir, Paul meramalkan kemenangan Sepanyol dalam pertandingan akhir melawan Belanda.

Tentu ada penyokong Sepanyol yang percaya kepada Paul gembira dan ada penyokong Belanda yang berang. Maklumlah ramalan negatif Paul itu boleh menjejaskan semangat – kalaupun tidak semangat pasukan Belanda, tetapi semangat penyokongnya.

Moral cerita, hatta seekor sotong akuarium pun mengalami bahaya sekiranya membuat pendirian yang menyentuhi kepentingan sesuatu pihak.

Jadi tidak hairanlah kalau dalam masyarakat manusia ramai yang berpeluk tubuh, berdian diri, main selamat atau berbisik-bisik di belakang tabir.

Menyatakan pendapat atau pendirian boleh membawa bahaya dan bencana. Memuji memuja dan mengiakan kata-kata orang yang berkuasa, boleh menghasilkan pangkat dan harta.



Bagi saya, walaupun si sotong kurita Paul meramalkan kemenangan Sepanyol, saya akan memihak kepada Belanda kerana saya lihat pasukan Oranje itu lebih bersemangat dan konsisten.

Dalam tiga setengah dekad, Belanda telah masuk pertandingan akhir dua kali iaitu pada tahun 1974 dan 1978. Kali ini adalah kali ketiga.

Dalam dua pertandingan lalu, Belanda kalah kepada tuan rumah – Jerman dan Argentina. Kali ini, Belanda tidak bermain dengan negara tuan rumah, tetapi dengan Sepanyol.

Siapa tahu, mungkin kerana terlalu yakin dan taasub dengan status selebriti globalnya, Paul membuat kesilapan. Itulah pun pendapat Mani, burung serindit milik seorang penilik di Singapura.

Mani memilih kad ramalan yang tersembunyi di bawahnya bendera Belanda.

Satu lagi, jangan lupa mungkin Paul menderita dilema identiti dan taat setia. Menurut Wikipedia, Paul ditetaskan di Sea Life Centre, Weymouth, England. Pada tahun 2006 ia dipindahkan ke Oberhausen, Jerman.

Apa pun, marilah kita bersuka hati menonton perlawanan akhir Belanda-Sepanyol itu nanti. Tapi minta satu saja -- tolong jangan ganggu harimau Malaysia daripada tidurnya nan nyenyak, penuh mimpi.

kadirjasin

1 ulasan:

  1. Paul tu xsalah pown..manusia jugak yang suruh dia buat benda2 karut camtu..dahtu nak makan dia pulak.. lenkali, makan orang yang ajar dia tuh..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive