Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Disember 01, 2010

Lagi Bukti UMNO Memang Hebat Memerintah



Rugi 8 tahun berturut-turut. Memang hebat Orang Umno ni. Kalau kira hitung panjang setahun rugi lebih kurang RM28.75juta.

Harakahdaily melaporkan:

SEBERANG PRAI, 30 Nov: Sebelum Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih pentadbiran Negeri Pulau Pinang, Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) telah mengalami kerugian dan defisit yang teruk iaitu sebanyak RM230 juta dalam tempoh lapan tahun dari tahun 2000 hingga 2007.

“Sehingga kini kerajaan terdahulu masih gagal untuk menjelaskan perkara tersebut. Hanya apabila kerajaan negeri PR memerintah barulah defisit ditukar menjadi lebihan buat kali pertamanya pada 2008,” kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng pada Majlis Angkat Sumpah Pemangku Yang Dipertua MPSP di Dewan Kenangan, di sini, pagi ini. - Hrkh

Mungkin ada yang gatai mulut akan komen kata Yang jaga MPSP tu pegawai kerajaan bukannya parti Umno. Memang depa pegawai kerajaan, tapi aku yakin sangat-sangat perlantikan depa-depa tu majoritinya mesti guna kabel Umno.

Lagi satu, antara sebab utama kerugian tu, pasai banyak melibatkan pemimpn Umno sama-ada peringkat negeri, bahagian malah sampai peringkat ketua cawangan Umno pun terlibat sama.

Mana taknya, kalau muck-up harga gila-gila, pasai nak kena bagi sikit habuan kat orang tu, orang ni. Member yang dapat kontrek takkan nak rugi, takkan depa nak bagi untungdepa kat orang. Pasai tu la harga kontrak mahal dari yang sepatutnya.

Tu belum lagi dikaji cerita pasai bangunan baru MPSP, banyak jugak cerita yang pelik aku dengar. Walaupun cerita-cerita tu masih berstatus khabar angin pasai aku pun tak rajin nak siasat. tapi macam aku selalu sebut, "kalau khabar angin pun, tapi ceritanya panjang berdepa-depa, takkan takat seinci pun takdak yang betul."

Pasai tu la, walaupun baru setahun lebih ambil alih oleh Pakatan Rakyat, MPSP mampu buat untung. Dari rugi purata RM28.75juta setahun boleh bertukar jadi untung dan tahun ni pun dijangka untung lagi sebanyak RM15.34 juta

Kalau penyelewengan dan salah guna kuasa boleh disekat memang MPSP patutnya untung, bukan rugi. MPSP bukan lekeh punya kawasan, kawasan industri pun luas. Memang tak patut sangat boleh rugi 8 tahu berturut-turut.

UO

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive