Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Ogos 06, 2009

H1N1 BERDEMONSTRASI KITA DISURUH JANGAN PANIK



H1N1: Jangan panik tetapi jaga kebersihan diri

BANDAR SERI BEGAWAN 5 Ogos - Jangan panik, jalani kehidupan seperti biasa tetapi golongan yang disenaraikan berisiko tinggi dan mendapat selesema diminta lebih berwaspada dengan tahap kesihatan masing-masing berikutan empat kematian terbaru yang dilaporkan hari ini akibat virus selesema babi atau influeza A H1N1.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, apa yang penting, orang ramai perlu tahu menjaga kebersihan diri dan segera berjumpa doktor jika mendapat selesema atau simptom yang berkaitan.

Katanya, pada masa yang sama apa yang membimbangkan ialah keadaan berjerebu ketika ini yang memungkinkan penularan wabak tersebut.

"Berikutan penularan yang meningkat, kita menggesa agar orang ramai mengambil langkah berjaga-jaga dan melihat pandemik ini lebih serius lagi," katanya pada sidang akhbar di sini petang ini.

Beliau yang turut serta dalam lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke sini sejak semalam berkata, tiga kematian yang dilaporkan di Melaka turut disebabkan komplikasi lain termasuk asma, masalah paru-paru dan buah pinggang.

Katanya, mereka yang demam selesema diminta mendapatkan rawatan segera dan jangan mengambil mudah seperti sebelum ini dengan tanggapan bahawa penyakit itu boleh disembuhkan dalam tempoh yang singkat.

"Mereka yang demam selesema juga diminta mengasingkan diri daripada orang ramai supaya penyakit ini tidak mudah merebak," katanya.

Tiong Lai sekali lagi menyenaraikan golongan berisiko tinggi iaitu wanita mengandung, obesiti, asma, diabetis, imuniti rendah, sakit jantung dan kanak-kanak yang mengalami gejala saluran pernafasan.

Beliau juga meminta semua pihak termasuk doktor memberi perhatian terhadap langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan dalam menghadapi pandemik ini termasuk garis panduan kesihatan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan.

Katanya, langkah-langkah yang akan diambil kerajaan ialah mengadakan kempen kesedaran besar-besaran melalui media, mengarahkan semua doktor meningkatkan tahap kecurigaan terhadap pesakit dan menyediakan antivirus.

Beliau berkata, penutupan sekolah, institusi pengajian dan latihan sebelum ini juga merupakan langkah kawalan serta merta yang diambil bagi mengawal penularan wabak.

Mengenai pertemuan dengan rakan sejawatannya dari Brunei, Pehin Suyoi Othman, Tiong Lai berkata, beliau turut bertukar-tukar pendapat mengenai usaha menangani wabak itu supaya penularan dalam komuniti dapat dikurangkan.

Katanya, Kerajaan Brunei telah mengambil langkah berjaga-jaga termasuk mengurangkan aktiviti luar yang melibatkan orang ramai.

Sementara itu, di luar Istana Nurul Iman, wartawan dan mereka yang masuk ke kawasan berkenaan akan diperiksa tahap suhu badan dan dibekalkan dengan penutup hidung dan mulut.

Di dalam kawasan istana, kebanyakan petugas juga menggunakan penutup tersebut. - Utusan



E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive