Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Ogos 29, 2009

Lintas Langsung Dari LUNAS | pkfz



Entah kenapa, dua tiga hari ini rasa tak puas hati sungguh dengan kerenah politik semasa kat area tempat tinggal saya ini. Dua tiga malam lepas, waktu dok tunggu waktu Isya kat surau, dok sembang dgn kawan-kawan; yg kebetulan kawasan sekitar Taman-Taman kami duduk ini mcm dok kat tengah-tengah batu sempadan antara dua kawasan DUN. Ada sahabat dlm kawasan ini yg ngundi di DUN Merbau Pulas dan ada yg lain ngundi dlm DUN Lunas, jadi apa lagi isu yg paling hangat dan terkini kalau bukan isu YB Radzi tu lompat parti.

Rata-rata yg saya temui memang tak puas hati terutamanya pengundi Pakatan tempoh hari.

Kalau depa tak puas hati, saya lagi tak puas hati.

Pasal apa?

Pasal waktu PRU12 hari tu, saya lah yg dok kalut lebih pi ceramah sana pi ceramah sini kat kawasan ini; ingat lagi waktu ceramah kat Padang Awam di sebuah Tmn kat sini hari tu, penuh org pakat mai, dari taman-taman sekitar dan kampung-kampung berdekatan, siap depa pasang Big Screen lagi; masih ingat lagi waktu tengah dok ceramah tu, Polis ka Majlis Perbandaran ka mana mai, dok buat gempak kata tak dak permit ka apa; saya ceroi ja, walau pun dalam keadaan ketaq (maklumlah amatur) tapi terus balun ceramah macam biasa.

Saya puas hati jugak sebab yg turun tu bukan saja Melayu, tapi ramai gak bangsa India dan Cina. Tak cukup dgn itu, walau pun tak punya apa-apa jawatan dlm PAS atau pun PKR, saya turut pulun kempen thru mailing list dan blog dlm internet; ramai gak org atas pagar dan org UMNO yg terpengaruh dgn hujjah dan tulisan saya.

Masih ingat lagi, dlm satu ceramah di Markas PAS cawangan pekan padang serai, saya bacakan sebuah email yg dihantar oleh seorang wanita, bekas ahli puteri umno kawasan pdg serai yg mendedahkan pelbagai ketidakpuasan hati beliau mengenai perjalanan Puteri dan UMNO kawasan Padang Serai, yg saya rasa sedikit sebanyak mampu mempengaruhi org2 atas pagar dan org2 UMNO sendiri untuk memberi undi kpd Pakatan.

Saya ingat juga sebuah email yg dihantar oleh seorang hamba Allah, yg saya tak pasti atas pagar atau pun ahli UMNO, tapi antara lain dia tulis:

"Munir, aku rasa kali ini aku bersetuju dengan tulisan hang, kali ini aku nak bagi undi kat pembangkang, biaq UMNO sedaq sikit! "

Dalam tulisan-tulisan dan ceramah saya, saya banyak memberi penekanan kpd hak kita sebagai rakyat dlm sebuah negara yg mengamalkan amalan demokrasi berparlimen; saya kata sebagai rakyat yg celik dan ada pikiran sendiri, kita berhak pilih mana-mana parti yg kita nak. Kalau dulu kita undi UMNO, tapi UMNO tak mampu berikan apa yg kita nak, maka kali ini apa salahnya kita bagi peluang kpd Pakatan; bagi peluang kat depa 5 tahun, kalau tak okey, PRU nanti undi UMNO balik.

Hah, atas dasar itulah beberapa sahabat yg membalas email saya itu memilih untuk tidak mengundi UMNO pada PRU yg lepas.

Dan ada lagi dua tiga email yg hampir serupa dengannya; mereka-mereka ini memberi undi kpd Pakatan dengan harapan akan ada perubahan yg mampu dibawa oleh Pakatan yg selama ini mereka rasa gagal ditunaikan oleh UMNO.

Memang besar harapan mereka itu, dan lagi besar harapan saya sebagai seorang penceramah bebas yg tidak diiktiraf oleh mana-mana parti komponen dlm Pakatan dan juga sebagai seorang blogger yg menulis hanya dari sudut hati yg ikhlas nak lihat akan ada perubahan yg mampu diberikan apabila Pakatan memerintah.

Malangnya, seperti yg disembang oleh beberapa org sahabat di ruang legar surau sewaktu menunggu waktu Isya itu, sudah beberapa lama dah sejak PRU12, di Taman kami ini tak nampak sapa-sapa lagi YB Pakatan yg mai jengok.

Dalam dok tunggu dan tertunggu bila YB-YB itu nak mai jengok, tut tut salah seorang YB tu dah pi lompat keluar parti pulak dah. Hish, mangkuk hayun sungguh la mamat ni, mana lah saya nak letak batang hidung saya ni? apa nak saya jawab kpd ex-puteri UMNO dan sahabat atas pagar/umno yg mengundi Pakatan hari tu? mana kita nak sorok kredibiliti kerajaan Pakatan kita?

Sebab tu, saya rasa agak puas hati bila seorang rakan sekerja cerita, sekali tu dia turun pasar malam, seorang peniaga kat situ kawan baik dok buat lawak, cakap kuat-kuat sampai semua org dengar:

"Wei, hang jangan dok buat leceh macam si Radzi tu, satni tak pasal-pasal kena Penaboh!!"

Maknanya si Radzi ni dah jadi bahan lawak rakyat jelata dah kat sini, dah tak layak dah jadi YB. Patutnya dia letak jawatan aja lah, bagi rakyat kat sini pilih yg baru, tak kiralah sapa memang lepas tu, Pakatan ka BN ka, itu cerita lain, janji dia mesti letak jawatan.

Opss, lupa nak habag, 15 minit tadi sebelum saya tulis cerita ini, ada hamba Allah SMS mai kat saya satu SMS, ditulis di situ:

"Demo desak Radzi (Adun Lunas) letak jawatan sbg YB Lunas. tarikh 31 Aug 09, Waktu 9 pagi. Tempat: di hadapan pejabat Keadilan Paya Besar Lunas (dekat klinik sathiam)"

Saya pun tak pasti sapa yg anjurkan, tapi adalah dirasakan ini adalah kemuncak ketidakpuasan hati pengundi-pengundi Lunas yg rasa diri mereka dikhianati yg sangat-sangat. Saya pun tak berapa sure boleh turun ka tidak sebab 31 Aug itu ada hal sikit nak diuruskan. Kot mana pun, kalau saya jadi YB Radzi tu, sebagai seorang gentleman dan sebagai menghormati rakyat Lunas, eloklah letak jawatan; biarlah org-org Lunas menentukan sendiri pendirian terkini mereka tentang siapa yg mereka nak - Pakatan or Barisan.

Saya kalau boleh memang nak tengok sangat PRK diadakan, yg pertama sebab nak bagi peluang rakyat bagi SCORE terkini performance kerajaan Pakatan YAB Ust Azizan di Kedah, dan yg kedua supaya nak bagi konfiden dan keyakinan kpd ramai terutamanya kpd pelabur-pelabur di sekitar Kulim Hitech dan juga org-org PAS sendiri yg dok sok sek sok sek sembang sesama depa kata PRU13 nanti mungkin PAS akan kecundang di Kedah.

Saya sendiri pun tak tau pasal depa dok sembang macam itu, tapi bercakap mengenai DUN LUNAS ini, adalah dirasakan kerajaan Pakatan di Kedah perlukan PRK ini untuk menilai semula penerimaan terkini rakyat.

wallah hu aklam
moniermatdin@ yahoo.com
mindapolitikmoniermatdin


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive