Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Ogos 26, 2009

Perkembangan Inkues Teoh Beng Hock



PERKEMBANGAN INKUES TEOH HARI INI (RABU)

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK

BERIKUT adalah perkembangan inkues kes kematian Teoh Beng Hock hari ini(Rabu, 26 Ogos). Prosiding diteruskan pagi ini.

12.15 tengah hari: Mahkamah berhenti rehat.

11.40 pagi: Mohd. Anuar memaklumkan kepada mahkamah bahawa beliau telah dimaklumkan oleh seseorang. Pegawai SPRM bernaman Bulkani Paharuddin bahawa terdapat pergaduhan antara Tan Bon Wah dengan si mati kira-kira pukul 2 pagi pada 16 Julai dalam tandas di bangunan SPRM Selangor.

Tan Bon Wah juga merupakan saksi yang hadir di pejabat SPRM untuk membantu siasatan11.15 pagi: Koroner membenarkan Abdul Razak meneruskan menyoal balas saksi ke-16, Mohd Anuar dengan memfokuskan terhadap keterangan saksi dan ekshibit yang berkaitan.

11.10 pagi: Prosiding diteruskan. Koroner menolak permohonan Gobind.

Koroner membuat keputusan bahawa prosiding akan diteruskan seperti yagn dipersetujui semalam bahawa hanya akan berdasarkan 4 dokumen yang dicetak dari laptop milik Teoh dan tidak akan melangkaui daripada dokumen berkenaan.

Isu 4 dokumen berkenaan akan hanya dibangkitkan apabila pegawai SPRM, Mohd Nazri Ibrahim iaitu orang yang bertanggunjawab merakam keterangan Teoh serta En. Najib iaitu pegawai yang mencetak dokumen berkenaan.

10.10 pagi: Gobind membantah kepada mahkamah bahawa peguam pemerhati SPRM, Datuk Abdul Razak Musa telah melanggar persetujuan yang dibuat semalam iaitu keterangan Mohd Anuar adalah hanya akan berdasarkan kepada keterangan Teoh yang telah dirakam oleh SPRM berdasarkan 4 dokumen yang dicetak daripada laptop milik Teoh.

Gobind membantah dengan mendakwa bahawa Abdul Razak telah mengambil kesempatan dengan menggunakan platform inkues ini untuk mendedahkan hasil kesemua siasatan SPRM.

"Kami tidak ada apa-apa yg ingin disembunyikan, kami boleh bawa saksi-saksi kami untuk menentukan tuduhan yang dibuat oleh Mohd Anuar.Tuduhan Mohd Anuar adalah tidak berasas. Ia tidak adil bagi anak guam saya iaitu si mati," katanya.

Gobind seterusnya mencabr Abdul Razak supaya mengemukakan kesemua dokumen-dokumen yang berkaitan untuk diteliti.

Beliau kemudiannya membuat permohonan kepada mahkamah supaya prosiding ini diteruskan dengan mengkaji dokumen-dokumen berkenaan seolah-olah prosiding rasuah.

Koroner kemudiannya menangguhkan prosiding sebelum membuat keputusan.

9.30 pagi: Koroner Azmil Muntapha Abas membenarkan permohonan Salim. Ean Yong kemudiannya masuk ke mahkamah.

9.26 pagi: Gobind memperkenalkan peguam Salim Bashir sebagai peguam yang akan mewakili YB Ean Yong Hian Wah.

Salim memohon kepada mahkamah supaya membenarkan Ean Yong mengikuti prosiding inkues pada peringkat ini kerana ia melibatkan keterangan Teoh kepada SPRM. Teoh merupakan Setiausaha Politik kepada Ean Yong.

9.25 pagi: Prosiding inkues bermula. Saksi ke-16, pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor, Mohd Anuar Ismail tampil semula menyambung keterangan.

mstar


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive