Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Ogos 29, 2009

Mahasiswa desak Jamil Khir meletak jawatan | Nizar News



Putrajaya 29 Ogos 07:30a.m│Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) dan Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia (GAMIS) semalam menyerahkan memorandum kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, YB Senator Mej. Jan. (B) Dato’ Jamil Khir Baharom agar menyelesaikan dengan baik isu Konsert Michael Learns To Rock (MLTR) dan isu sebatan ke atas Kartika Sri Dewi Shukarnor.

Memorandum itu diserahkan oleh wakil dua kumpulan front mahasiswa tersebut kepada Ketua Setiausaha Sulit kepada Menteri terbabit di Pejabat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri parcel D, Putrajaya kira-kira jam 4.00 petang.

Dalam pada itu, konsert kumpulan muzik berkenaan dijangka diadakan pada 5 September ini bersamaan 15 Ramadhan dilihat mencemarkan bulan ramadhan dan di samping isu kontroversi melibatkan Kartika, wanita yang dijatuhi hukuman sebat sebanyak 6 kali oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan atas kesalahan meminum arak.

Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia (GAMIS),Mohd Idris Yusof Al-Hafiz berkata tindakan senyap pihak Kementerian yang menjaga agama ini boleh menjadi barah yang mengundang ancaman kepada umat islam di negara ini.

“Sehingga hari ini, kita masih menanti jawapan yang tegas daripada Menteri ( Datuk Jamil Khir) itu sendiri berkaitan isu ini tetapi pihak kementrian yang menjaga agama islam hanya diam membisu seperti isu-isu agama islam sebelum ini”, ujarnya merujuk kepada isu status agama anak di bawah umur 18 tahun yang masih dipertikaikan sehingga ke hari ini.


Idris yang juga Presiden Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM) juga menyatakan bahawa kedua-dua isu ini jika tidak ditangani dengan baik, akan menghasilkan satu gelombang mahasiswa yang mampu menjatuhkan kerajaan pada hari ini.

“Memorandum ini adalah hasil terjemahan ketidakpuasan hati kami dan kepada pihak Menteri yang menjaga agama ini, mereka perlu mengambil serius segala teguran dan desakan mahasiswa demi kepentingan umat islam yang semakin tercabar hari ini”, tegasnya.

Selain itu, pimpinan MPMN yang menggerakkan kempen memorandum itu turut hadir dalam penyerahan memorandum tersebut. Malangnya walaupun menteri ada di pejabat ketika peneyrahan memorandum itu, tetapi Setiausaha Sulit menteri terbabit tidak membenarkan wakil mahasiswa untuk menyerahkan memorandum terbabit.

Menurut pengerusinya, Mohd Ridhuan Mohammad dalam kenyataannya meminta agar Datuk Khir Johari meletak jawatan sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri bagi Hal Ehwal Islam.

“Kami (mahasiswa) merasakan kerajaan khususnya kementerian yang dipimpin oleh beliau (Dato’ Jamil Khir) sudah tidak serius dalam menguruskan amanah rakyat khususnya berkaitan dengan islam dan mahasiswa mendesak beliau meletak jawatan dengan segera atas kegagalan ini,” ujarnya.

Beliau turut menempelak sikap Menteri yang enggan menerima sendiri memorandum itu dan hanya mewakilkan kepada Setiausahanya sahaja untuk menerima bantahan daripada mahasiswa ini.

Setelah menerima memorandum tersebut pihak Kementrian berjanji akan menyelesaikan kedua-dua isu tersebut dan meminta mahasiswa bertenang serta sabar dalam menunggu hasil keputusan mesyuarat melibatkan kedua-dua isu.

“Kami masih menunggu jawapan daripada menteri terbabit dan jika tiada respon daripada beliau, kami tidak akan teragak-agak untuk membawa perkara ini ke pengetahuan Perdana Menteri dan Yang Dipertuan Agong”, ujarnya lagi yang merupakan Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM).

Tambahnya lagi bahawa media di negara ini perlu menghentikan isu Kartika ini agar ia tidak menjadi polemik dan mencemarkan nama baik Islam pada kacamata masyarakat.

Bagi Timbalan Pengerusi MPMN merangkap Ahli MPP UKM, Hisyamuddin Che Ali turut melahirkan nada kesal dengan sikap menteri berkenaan yang tidak konsisten dalam mempertahankan agama Islam.

“Saya sebenarnya melihat dua isu ini dalam dua aspek iaitu isu penghinaan ke atas Islam dan juga pencabulan serius terhadap undang-undang Syariah,”

“Mengapa Perdana Menteri, Menteri, Majlis Peguam dan NGO seperti Sister in Islam (SIS) mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan dan tindakan tegas perlu diambil ke atas mereka-mereka yang berterusan menghina agama islam dan juga institusi kehakiman itu sendiri,” ujarnya sambil mencadangkan agar mereka ini didakwa di bawah Akta Hasutan 1948.

Beliau dalam pada itu menggesa ahli-ahli parlimen untuk bersikap terbuka dan mengiktiraf agama Islam mengikut Al-Quran dan As-Sunnah dengan meminda beberapa akta yang berkaitan.

“Sudah sampai masanya ahli-ahli Parlimen terutamanya Muslim bersatu dan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 1984 yang jelas merendahkan martabat islam dengan hukuman 356 (3 tahun penjara,denda 5 ribu ringgit dan 6 kali sebatan) itu”, ujarnya lagi.

Tegasnya lagi bahawa adalah hak bersuara orang Islam untuk melihat konsert MLTR itu dibatalkan dan pada masa yang sama membiarkan Kartika memilih hukuman yang telah dijatuhkan oleh mahkamah Syariah Kuantan tanpa tekanan mana-mana pihak,.

Dalam memorandum yang diserahkan itu, mahasiswa telah mendesak agar konsert tersebut dibatalkan serta merta dan juga mempercepatkan tindakan menyelesaikan isu Kartika dengan berhemah dan tegas bagi mengelakkan timbulnya persepsi negative berterusan kepada islam itu sendiri.

Turut hadir dalam penyerahan memorandum tersebut ialah Faridzul Nasruddin, Presiden Kelab Maa’ruf UIA dan beberapa orang wakil mahasiswa.

mahasiswakini


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. Assalam...
    nak kata tak pandai mengaji dah tinggi..
    nak kata tak cerdik belajar dah sampai menara gading ..
    52 tahun dah merdeka masih ada lagi rakyat malaysia yang tak dapat terima adanya masyarakat majmuk berbilang bangsa dan agama di malaysia yang tercinta ni ..
    yang duk kecoh ni bukan yang lahir pada tahun 1969 ke bawah tapi yang beranak pada tahun 1970 ke atas.. yang tak reti betapa susahnya mak bapak tok tokwan depa dan kita bersanggah cakap bertentang mata semata2 nak dapatkan kemerdekaan bersama pada tahun 1956-57. hampa ni sedar2 dah petik tepi tengah menyala - dah ada letrikla tu..sedar2 pusing kepala besi, dah keluaq ayark..dah ada paip air yang bersih..
    sedar lah bebudak ooi..kita dah duduk aman damai ..hampa semua tak merasa 13 mei 1969 macam mana..jangan duk nak jadi hero sangat..
    bila kata masyarakat majmuk ni, kena la ada hati perut sikit kat orang lain..depa nak jugak happy happy degan konsert ka ,apa ka cara depa..konsert tu bukan nak di buat depan masjid kita tapi nuuu jauh kat ataih gunung genting yang dah confirm hak depa .. apa masalah nya yang perlu sampai nak suruh menteri letak jawatan nii..cuma kalau hampa nak 'sibuk ' sangat minta kerja jadi security sat malam tue, tengok kalau2 ada orang melayu yang beragama islam yang nak masuk pi tengok sama , hampa halang ka, halau ka, nak pukui ka..hampa buat..tapi hampa kena ingat jugak.. orang melayu di malaysia ni ramai tapi dalam pada tu ada juga yang tak islam..yang ni patut hampa tlg menteri pantau..aq cadangkan hampa jadi security sat malam tu..tak payah nak duk suruh jamil khir berenti..banyak lagi benda yang dia nak buat kat org melayu beragama islam di malaysia ni..balik sembang dengan org tua2 kat masjid ka, surau ka, pak kita , mak kita , pak long pak ngah tanya depa macam mana susahnya org yang dulu dari hampa nak minta kemerdekaan dari british.. kena janji dgn dulu ooo.. kena janji hidup berpakat dgn bangsa lain baru boleh dapat merdeka..hampa sedar ka dak hal nii..
    aqu pun melayu jugak..tokwan aqu orang terawai selendang merah tau..(balik tanya org tua hampa apa tue 'selendang merah' ) nasib dia la masa tu yang ada sekolah pondok saja..tak dak lagi UM ka UIA ka..tu pun dia boleh pikiaq lebih baik dari hampa..dia meninggal pun kubuq wangi jugak tak payah jadi ahli PAS pun..
    Hidup ni jangan duk prasangka banyak sangat..
    dah lebih 800 tahun TANAH MELAYU dijajah..baru 52 tahun saja MERDEKA .. jangan duk jadi penderhaka kat orang orang lama..
    Nanti sOALAN pERTAMA " Ma rabbuka" pun kita tak tentu boleh jawab dengan betui..nak berjawab soalan soalan lain lagi..
    pikiaq pikiaq laa sama.. Wassalam..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive