Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Ogos 25, 2009

LAPORAN TERKINI PRK PERMATANG PASIR



KEMASKINI KEPUTUSAN DI SINI

Rentetan perjalan hari mengundi Pilihanraya Kecil DUN Permatang Pasir (terkini)

5.00 petang : Tepat jam 5 petang, semua pusat membuang undi secara rasminya ditutup. Keputusan dijangka akan diumumkan pada jam 8 malam ini. Proses pengiraan undi akan bermula bila-bila masa sahaja oleh pihak SPR.

4.50 petang : Suasana 10 minit sebelum sebelum waktu mengundi berakhir, suasana di pusat-pusat pengundian sudah mulai lengang.

4.30 petang : "Polling agent" dan "Counting agent" sudah mula masuk ke dalam pusat mengundi kira-kira bermula jam 4 petang tadi.

Calon PAS kini berada di Sek. Keb Permatang Pauh. Suasana di sekitar pusat mengundi semakin susut. Para petugas yang keletihan sudah ramai yang balik.

4.16 petang : Setakat jam 4 petang SPR mengumumkan peratus keluar mengundi 70.5 % bersamaan 14 300 pengundi.

3.53 : Setakat jam 3.30 petang ini, peratus keluar mengundi ialah lebih kurang 65% yang dikeluarkan oleh SPR.

***Daripada jam 4 hingga 5 petang ini, Semua petugas-petugas diminta membuat semakan terakhir tugas-tugas keselamatan, pengangkutan dan pihak UPU diminta mengawasi sesuatu yang pelik kemungkinan akan dilakukan oleh Barisan Nasional.

3.37 petang : Calon PAS sekarang berada di Sek Lay Kiow (simpang empat Permatang pauh) selepas itu akan menuju ke Sama Gagah

3.31 petang : Dewan Ulama' tidak ketinggalan sama dalam hari membuang undi ini. Anjurkan - Solat hajat, bacaan Yaasin dari malam terakhir berkempen hingga ke waktu malam ini - pengumuman kemenangan.

3.25 petang : Cuaca mula panas terik. Sepanjang Permatang Ara, Permatang Pasir, Kg Pelek dan Tanah Liat para petugas semakin berkurangan terutamanya petugas-petugas BN. Di Kg Pelek Petugas BN sudah tidak kelihatan.

Wajah para petugas juga kelihatan semakin letih dan lemah dan suasana juga semakin tenang. Kelihatan beberapa orang pemuda UMNO kepala batas yang berbaju kuning kelihatan berehat di Jalan Penanti. Mereka kelihatan sangat lemah dan letih.

3.17 petang : Calon kini berada di Sekolah Rendah Islam Al-Masriyyah, Tanah Liat

2.50 petang : Timb. Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang bersama Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan bersama petugas Pakatan Rakyat di UPU Cross Street.

2.46 petang : Tengahari tadi sebuah motor telah merempuh kereta ketua pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hj Hasan Tantawi. Penunggang tersebut cedera dan di bawa pergi untuk dirawat.

2.36 petang : Calon PAS, Ustaz Salleh Man dilaporkan mula bergerak ke Sek. Keb Penanti di UPU Kubang semang dari Kampung Pelek.

2.18 petang : Ramalan dari seorang pensyarah yang tidak ingin di paparkan namanya, PAS dijangka akan menang dengan majoriti kurang sedikit daripada sebelum ini sekitar 4000 undi.

2.02 petang : Calon kini masih lagi berehat di Kampung Pelek dan dijangka bergerang ke Kubang Semang dalam pukul 2.30 petang. Ini merupakan pusingan kedua beliau melawat Pusat mengundi selepas melawat semua 8 pusat mengundi tadi.


1.54 petang : Peratus keluar mengundi sebanyak 53% daripada 20 290 orang

1.42 petang : Proses pembuangan undi di Tanah Liat berjalan lancar. Perayu undi PAS masih bersemangat melakukan tugas. Kereta seorang wartawan Te@m.IT Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya dicalar oleh seorang petugas puteri UMNO.

1.36 petang : Seramai 9307 orang telah keluar mengundi mewakili 44.54% daripada keseluruhan jumlah pengundi

1.14 tengahari : Terdapat beberapa pemuda Umno yang berang dengan tindakan ganas Pemuda Umno Kepala Batas itu. 2 orang yang dilaporkan cedera itu adalah Pemuda Umno Kepala Batas itu sendiri.

1.11 tengahari : Sejumlah 42.7 peratus dan 8672 pengundi telah keluar menunaikan tanggung jawab mengundi - sumber Bilik Operasi IT Induk.

1.00 tengahari : Calon PAS, Ustaz Salleh Man masih berada di Markaz Pemuda PAS, Kampung Pelet berehat dan menunaikan solat Zohor di sana. Dijangkakan keluar semula melihat8 pusat pengundian - second round - selepas jam 2.00 petang nanti.

12.52 tengahari : Seorang lelaki dilaporkan cedera - mangsa kepada keganasan Umno Kepala Batas itu. Meraka - berbaju kuning - dikatakan pelajar Sek. Men di Kepala Batas, dan seorang daripada mereka merupakan pelajar Sek. Keb Paya Keladi.

12.48 tengahari : 3-4 buah kereta pecah, Umno Kepala Batas itu cuba melarikan diri - membaling batu kearah petugas PAS yang cuba menangkap mereka, laporan kecederaan berlaku - pengesahan sedang cuba dibuat.

12.42 tengahari : FRU mula bertindak berbaris di hadapan Bilik Gerakan Umno Indera Muda - mengawal kumpulan penyokong Umno Kepala Batas yang berbaju Kuning dari bertindak lebih ganas - berkumpul bersama 'Kesatria Muda' - berbaju biru tua dan beret hijau.

12.38 tengahari : Penyokong buat kecoh lagi - mengeluarkan kata kesat, memaki hamun, isyarat lucah kepada petugas Pakatan Rakyat - keadaan terkawal kerana tiada serangan balas dari petugas Pakatan Rakyat.

12.35 tengahari : Setakat jam ini, mereka yang telah keluar mengundi - 33 peratus mewakili 6598 pengundi - sumber Bilik Operasi IT Induk.

12.31 tengahari : Geng penyokong Umno Kepala Batas - berbaju kuning - bermotosikal - buat kacau di kawasan Bukit Indera Mulia sehingga menyebabkan beberapa buah kereta rosak dan pecah cerminnya. Mereka kini dilaporkan menuju ke Permatang Pasir pula.

12.25 tengahari : Jalan sesak daripada Permatang Pauh ke Permatang Janggus.

12.17 tengahari : Di UPU Permatang Tengah, 53.5 peratus telah keluar mengundi setakat ini.

12.13 tengahari : Selepas ini, calon PAS, Ustaz Salleh Man akan berehat di Markaz Besar Pemuda PAS di Kampung Pelet.

12.10 tengahari : Sekumpulan penyokong Umno - berbaju kuning dan bermotor kuasa tinggi - yang sejak pagi tadi membuat kecoh kini dilaporkan berarak ke Sek. Keb Bukit Indera Muda untuk menunjukkan protes mereka kepada pihak polis yang menghalang mereka dari berkumpul di hadapan Sek. Keb Penanti pagi tadi.

Kumpulan penyokong ini - dilarang polis berkumpul kerana - berbaju kuning berlambang dacing BN.

12.02 tengahari : Ramai pengundi dari saluran 3 dan 4 di Sek. Keb Permatang Pasir keluar membuang undi.

11.47 pagi : Sehingga kini sebanyak 5248 orang keluar mengundi mewakili 26 % jumlah keseluruhan pengundi.

11.40 pagi : Kehadiran terlalu ramai anggota polis di pusat-pusat pengundian menakutkan pengundi. Kelihatan seolah-olah ini pilihanraya polis. Di Sek. Keb Penanti polis bertindak semacam mahu mengambil alih tugas SPR.

11.38 pagi : Keadaan di UPU Permatang Pauh terkawal. Pagi tadi berlaku pergaduhan kecil, apabila seorang warga tua dikasari dan ditumbuk. Walau bagaimanapun punca kejadian masih tidak di ketahui.

11.15 pagi : Pergaduhan berlaku di hadapan Sek. Keb Permatang Pasir yang dimulakan penyokong BN. Pergaduhan berakhir kira-kira 10 minit kemudian.

11.24 pagi : Cuaca mendung awal pagi tetapi cerah kemudian. Laluan trafik masih terkawal walaupun kesesakan berlaku sepanjang jalan menuju ke pusat mengundi.

11.15 pagi : Berlaku ketegangan di antara BN dan PAS di hadapan sekolah Permatang Pasir,BN cuba melakukan provakasi apabila pamuda PAS menegur cara pemakaian Putri UMNO yang menjolok mata,keadaan di tempat membuang undi begitu bising,namun semuanya tidak berlarutan sehingga mencetus perbalahan.

11.10 pagi : Di Kubang Semang - Kampung Semambu - BN dilaporkan terdesak hingga terpaksa menggunakan RM500 untuk membeli undi warga-warga emas disana.

11.06 pagi : Ketua jentera muslimat PAS Kelantan memberitahu, muslimat PAS sedang membuat gerak gempur - 1 petugas 1 pengundi.

11.01 pagi : Ustaz Salleh Man kini berada di Sek. Keb Permatang Pasir sedang meninjau proses pembuangan undi di sana. Turut sama bersama beliau Bendahari PAS Pusat, Dr. Hatta Ramli. Calon PAS kini dalam perjalanan ke Sek. Keb Bukit Indera Muda.

10.47 pagi : Calon PAS, Ustaz Salleh Man ketika ini dari Sek. Keb Penanti sedang menuju ke pusat mengundi, Sek. Keb Permatang Pasir.

10.41 pagi : Di Sama Gagah, pengundi saluran 2 dan 5 paling banyak keluar ketika ini. Penyokong Umno yang memakai seragam membawa lambang parti itu nyata salah dalam peraturan baru SPR dalam pilihanraya kecil ini, namun tiada kelihatan tindakan diambil keatas mereka oleh pihak berwajib.

10.30 pagi : Berhampiran perkuburan Cina, Kubang Semang, 150 orang berkumpul di sana. Mereka yang mengenakan jaket kuning yang tertera tulisan 'Pemuda Umno Kepala Batas' itu berkelakuan kasar terhadap pengguna jalan raya, lebih-lebih lagi mereka yang dilihat penyokong PAS. Mereka ini dipercayai kumpulan yang membuat kecoh di hadapan Sek. Keb. Penanti tadi.

10.25 pagi : Pengarah jentera pilihanraya kecil, Dato' Mahfuz bersama pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat berada di UPU Kampung Pelet melihat suasana proses pembuangan undi. Ramai wartawan kelihatan mengerumuni ahli parlimen Pokok Sena.

10.19 pagi : Calon BN, Rohaizat baru sahaja sampai ke Sek.Men Sama Gagah - tempat pertama yang dilawatinya - sebelum ini beliau hanya membuat tinjauan dari luar sahaja.

10.17 pagi : Saluran 1 paling ramai keluar mengundi di Sek. Jen. Keb. Cina Kubang Semang, percubaan provokasi di luar pusat mengundi oleh penyokong Umno dengan laungan 'Gerak Gempur 1 Malaysia', penyokong PAS walau bagaimanapun tidak menghiraukan cubaan provokasi tersebut.

Satu suasana pelik kelihatan, bilamana sejumlah anggota polis beratur sepanjang bahu jalan dari penempatan MARTEK yang berhampiran pusat pengundian itu.

10.16 pagi : Ketua Polis Pulau Pinang menasihatkan parti-parti politik yang bertanding mengawal tindak-tanduk penyokong parti masing-masing untuk mengawal suasana tenang.


10.10 pagi : Selawat yang tidak putus-putus, menjadi sumber kekuatan penyokong PAS berhampiran Sek. Men Sama Gagah. Manakala penyokong BN-Umno sibuk mengherdik dan menuding jari terhadap penyokong PAS - sengaja cetus provokasi.

9.58 pagi : 100 konvoi bermotor BN-Umno akhirnya beredar dari depan Sek. Keb Penanti dengan kawalan anggota FRU, keadaan masih hinggar dan kecoh di sana.

10.00 pagi : Peratusan keluar mengundi sejam pertama - 17.5 peratus atau 2,966 orang.

9.50 pagi : Calon PAS, Ustaz Salleh Man berada di Sek. Men. Sama Gagah - UPU keempat yang dilawati - beliau mendapat sokongan kuat Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Exco-exco Kerajaan Negeri Pulau Piang yang turut bersama beliau memberi sokongan.

9.45 pagi : Trak polis simpanan persekutuan (FRU) berderetan sampai di hadapan Sek.Keb Penanti, keadaan masih lagi kecoh.

9.30 pagi : Lalu-lintas menuju ke Kubang Semang sesak, kenderaan pengundi-pengundi berderet menuju ke tempat mengundi masing-masing

9.24 pagi : Ketegangan yang berlaku di depan Sek. Penanti sejak jam 8 tadi masih belum reda. Geng bermotor dari BN Kelapa Batas masih lagi bertegang mahu berada di sana. Mereka mula membuat provokasi terhadap penyokong PAS yang berada di sekitar kawasan itu.

Dakwa seorang dari geng konvoi tersebut, mereka dibayar untuk berbuat demikian.

9.05 pagi : Petugas muslimat 'Skuad Munajat' menjalankan tugas masing-masing dengan berzikir dan berselawat di kawasan peti undi.

9.00 pagi : Pengundian satu jam pertama sudah berlalu. Sambutan pengundi keluar mengundi menggalakkan. Jumlah keluar mengundi meningkat.

8.55 pagi : Laporan daripada UPU Permatang Tengah - orang ramai sedang berpusu-pusu membuang undi termasuk juga golongan orang kurang upaya. Masing-masing berusaha menunaikan tanggungjawab di awal pagi ini.

8.40 pagi : Ustaz Salleh Man bersama Dato Seri Anwar, sampai di pusat mengundi Sek Agama Al-Masriyah bersama pegawai bertugas. Mereka melihat keadaan suasana di pusat mengundi tersebut.

Di pusat mengundi Sek Cina Leow Keow, kelihatan sudah ramai yang keluar mengundi untuk saluran 1 dan 2.

8.35 pagi : Sekumpulan 50 individu bermotosikal berkuasa tinggi mula membuat onar di hadapan Sek Keb Penanti. Kumpulan ini dipercayi penyokong BN, mereka memakai baju berwarna kuning berlagak seolah-olah pegawai SPR.

Pegawai polis yang bertugas di hadapan pusat mengundi menghalang kumpulan tersebut daripada memasuki kawasan undian. Walau bagaimanapun, kumpulan ini masih berdegil dan tidak mahu berganjak, kemungkinan besar polis akan bertindakan - tindakan masih tidak masih diketahui.

8.20 pagi : Ustaz Salleh Man tiba di pusat mengundi UPU Kubang Semang - Sek.Keb. Penanti.

Penasihat PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim sedang membuang undi di sana, turut sama mengiringi beliau Presiden PKR, Dato' Seri Dr. Wan Azizah.

8.10 pagi : Helikopter PDRM mula berlegar-legar di awanan, melihat perkembangan perjalanan pengundian dari udara.

8.00 pagi : Kesemua 8 tempat mengundi telah dibuka.

Lapan - Sek. Keb. Permatang Pasir, Sek. Keb. Permatang Pauh, Sek. Men. Kebangsaan Sama Gagah, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Lay Keow, Sek. Rendah Islam Al-Masriyah, Sek. Keb. Seri Penanti, Sek. Jenis Keb. Cina Kubang Semang, Sek. Kebangsaan Bukit Indera Muda.

Proses pengundian bermula 8 pagi dan akan berakhir 5 petang, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof

7.50 pagi : Di UPU Tanah Liat, petugas PAS sedang giat membuat semakan nama di pondok semakan (pondok panas).

7.45 pagi : Orang ramai mulai bertumpu di pusat-pusat pengundian.

7.38 pagi : Calon PAS Ustaz Salleh Man bergerak ke Pos PKR, di Yayasan Aman, Kubang Semang. Beliau dilaporkan akan bergerak bersama-sama dengan Penasihat PKR, YB Anwar Ibrahim daripada sana.

7.10 pagi : Di bahu kanan dan kiri jalan dipenuhi anggota polis, lebih ramai berbanding pilihan raya kecil yang lalu. Bilangan tersebut bertambah berkait dengan kemungkinan lapan peraturan baru yang dikuatkuasakan oleh SPR hari ini.

7.00 pagi : Jalan utama Permatang Ara - Kubang Semang kelihatan mula dipenuhi kenderaan, trafik bergerak lancar dari kedua-dua arah.

Laluan menuju ke tempat-tempat pengundi masih boleh dikawal. Di kiri kanan bahu jalan polis sudah kelihatan.

6.40 pagi : Petugas jentera PAS mula mengambil posisi kerja masing-masing, mereka kelihatan lebih bersemangat.


PERMATANG PASIR, 25 ogos - Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, hari ini bakal menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon PAS, Ustaz Mohd Salleh Man dengan Barisan Nasional, Rohaizat Othman.

prkn11penang

E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. Aku rasa bukan Umno yang dok kecoh..tapi monyet Pas yang dok buat tegang. Aku tengok Umno punya orang "cool" je.

    Jangan menulis apa yang tak betul.Nanti saudara dipertanggungjawabkan dimahkamah Allah.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive