Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Mac 08, 2010

Apa untungnya PAS apabila PKR dilanda ‘gelora’?

“Barangkali dia tidak baik untuk PKR, tapi saya fikir ada hikmahnya juga kepada PAS,” kata seorang sahabat apabila kami minum-minum sambil bersembang pada satu petang baru-baru ini. Beliau berbicara tentang tragedi “melompat beramai-ramai” wakil rakyat PKR.

Sahabat yang penulis telah kenal lama itu sebenarnya seorang penganalisis politik. Dia bijak, dia bukan aktivis PAS tetapi saya pasti dia seorang pengundi PAS dan Pakatan.

Bicaranya lancar sekali tentang fenomena sehari dua ini di mana moral BN terutamanya Umno, barangkali meningkat sedikit. Ini bukan disebabkan parti pragmatik perkauman Melayu itu membuktikan bertambah kekuatan atau disanjung rakyat, melainkan beberapa orang penting daripada PKR – parti dalam Pakatan yang mempunyai paling ramai wakil di parlimen sebelum ini – melompat keluar parti.

Baru-baru ini Ahli Parlimen Bagan Serai Mohsin Fadzil Samsuri telah mengumumkan keluar parti dan menjadi wakil rakyat bebas. Sebelum ini Ahli Parlimen Nibong Tebal Tan Tee Beng membuat tindakan yang sama. Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin yang meletak jawatan kerana siasatan SPRM, juga bertindak keluar parti dan terus menyertai Umno.

Pada masa yang sama Bekas Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim juga bertindak keluar PKR seraya meramalkan lebih 10 wakil rakyat PKR juga akan keluar parti itu.

Bulan lalu, Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Zahrain Mohd Hashim yang juga bekas pengerusi PKR Pulau Pinang, keluar parti itu, atas alasan kecewa dengan kepimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan perjuangan PKR dalam Pakatan.

Terbaru Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru yang kontroversi, Zulkifli Noordin dipecat. Media juga melaporkan 77 ahli Pemuda PKR dari kawasan parlimen ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim - Permatang Pauh - keluar parti dan menyertai Umno.

Senario melompat parti nampaknya sudah sinonim dengan PKR. Malah jatuhnya kerajaan Pakatan negeri Perak tahun lalu adalah akibat dua orang wakil PKR (Exco) yang bertindak keluar sebagai wakil bebas yang menyokong BN.

Melompat dan jatuh, semuanya gara-gara PKR. Kini PKR yang sebelum ini memiliki kerusi terbanyak di parlimen (27), sudah dipotong DAP (24 DAP – 23 PKR).

Keadaan ini sudah tentu mencemaskan Pakatan kerana jika empat orang sahaja lagi wakil PKR melompat dan mereka pula 'mesra BN', maka majoriti 2/3 BN yang dinafikan selepas PRU 2008 dulu akan diperoleh semula.

Ahli Parlimen Kuantan dari PKR, Fuziah Salleh yang pernah penulis temuramah dulu, berkata fenomena wakil rakyat PKR melompat ini adalah disebabkan mereka sendiri tidak mempunyai pendirian atau benar-benar mendokong prinsip perjuangan PKR. Mereka dipilih parti untuk bertanding dalam PRU 2008 dulu tanpa piawaian standard kerana PKR pada masa itu hanya menawarkan ‘sesiapa sahaja’ yang mahu bertanding atas tiket PKR, tanpa tapisan ketat.

"Tak ramai yang sedar, bahawa dalam masa PKR dilanda gelora... imej PAS terus dilihat unggul, berwibawa dan wakilnya konsisten".

“Barangkali tak ramai yang setuju dengan saya bahawa perpecahan dalam PAS sebelum ini kerana adanya beberapa kerat dalam PAS yang sangat mengkagumi PKR, khususnya Anwar. Bahkan jika Pakatan berkuasa, mereka mahukan Anwar yang jadi PM, bukan Abdul Hadi,” kata sahabat tadi mengejutkan penulis daripada lamunan panjang.

“Jadi apabila terdengar kononnya ada rundingan (yang entah betul entahkan tidak) antara PAS dengan Umno, kelompok inilah yang sangat curiga dan cepat-cepat melontarkan istilah UG (Unity Goverment). Bahkan, mereka menamakan ahli PAS yang tak sebulu dengan mereka dengan gelaran 'fraksi Umno dalam PAS'. Dan jangan lupa, mereka ini menguasai blog-blog di internet”.

“Barangkali dengan ‘ribut dalam cawan kopi PKR’ ini boleh melegakan sedikit ‘pecah dua dalam PAS’ yang sudah mula timbul musibah curiga mencurigai yang belum pernah terjadi dalam PAS sebelum ini. Lagipun PAS tak rugi apa-apa... malahan saya tafsirkan PAS untung... walaupun tak ramai yang setuju dengan saya...” katanya.

Berteleku dan termenung panjang penulis dengan hujah sahabat yang seorang ini, antara percaya dengan tidak. Apakah ini rahmat?.... atau penulis sendiri akan dimarahi selepas ini kerana cuba menulis sesuatu yang sangat berterus terang...

sidangonline





KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive