Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mac 14, 2010

Karikatur hina Nabi: Malaysia kutuk, mahu Sweden bertindak

KUALA LUMPUR, 13 Mac — Kerajaan Malaysia mendesak kerajaan Sweden bertindak terhadap tiga akhbar negara itu kerana menerbit dan menyiarkan semula karikatur Nabi Muhammad s.a.w. pada Rabu lepas.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya penyiaran karikatur itu.

“Malaysia memandang berat perbuatan yang amat menghina itu yang tidak menghiraukan sensitiviti dunia Islam, konon atas nama kebebasan bersuara.

“Perbuatan tidak bertanggungjawab sedemikian adalah bersifat provokatif dan menghina, oleh itu tidak dapat diterima sama sekali,” kata beliau dalam kenyataannya hari ini.

Beliau mendesak kerajaan Sweden agar bertindak terhadap penerbitan seumpama itu bagi mengelakkan perbuatan tidak bertanggungjawab itu dari berulang pada masa depan.

Lakaran karikatur yang menggambarkan kepala Nabi Muhammad s.a.w. pada badan anjing, direka oleh pelukis Sweden Lars Vilks, 63, dan dikemukakan sebagai bahan pameran ke sebuah pusat warisan budaya Sweden.

Bagaimanapun, lakaran itu ditolak atas sebab-sebab keselamatan.

Namun, sebuah akhbar Sweden kemudian menyiarkannya bersama sebuah editorial yang mempertahankan kebebasan bersuara yang membawa kepada bantahan negara-negara Islam dan Vilks menerima beberapa ancaman bunuh.

Rabu lepas, tiga akhbar Sweden menyiarkan semula karikatur itu.

themalaysianinsider




KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive