Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Mac 18, 2010

SPRM WAJAR MULA SIASAT AHLI PARLIMEN DI SABAH



Oleh: ZAKARIA RAZAK

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) disaran menjalankan siasatan segera terhadap semua Ahli Parlimen Barisan Nasional Sabah yang telah menyalahguna kuasa membelanjakan dan melesapkan peruntukan kerajaan untuk kepentingan peribadi mereka sendiri.

Naib Presiden FOMCA, Datuk Patrick Sindu, mendedahkan bahawa banyak peruntukan yang disalurkan terus oleh beberapa kementerian termasuk Jabatan Perdana Menteri ke akaun Ahli Parlimen berkenaan tidak dibelanjakan untuk tujuan peruntukan berkenaan.

“Sebaliknya mereka mengguna wang tersebut untuk kepentingan peribadi membeli kereta mewah, rumah serta untuk makan angin; sedangkan tujuan utama disalurkan terus bantuan berkenaan adalah untuk memastikan bantuan disalurkan serta merta kepada masyarakat yang memerlukan tanpa karenah birokrasi,” ujar Patrick yang kesal kerana SPRM masih belum memulakan sebarang siasatan terhadap Ahli Parlimen BN yang telah melakukan jenayah ‘menelan’ peruntukan kerajaan.

Sewajarnya, kata Patrick, kementerian berkenaan tidak lagi menyalurkan peruntukan antara RM30,000 sehingga RM100,000 melalui Ahli Parlimen BN kerana mereka lebih cenderung melakukan pembaziran dan menggunakan peruntukan tersebut dengan hanya mengemukakan laporan palsu yang tidak langsung diaudit Jabatan Audit Negara.

“Bukankah lebih baik jika semua peruntukan berkenaan diserahkan kepada Pejabat Daerah atau agensi kementerian terbabit untuk ditadbir urus dengan sempurna,” ujar Patrick yang kesal kerana ada ahli parlimen tidak membayar sewa pejabat dan gaji pegawai sekalipun Jabatan Perdana Menteri memberi peruntukan RM100,000 sebulan untuk belanja sewa pejabat dan urusan pentadbiran kepada setiap Ahli Parlimen BN.

Tambah Patrick, Jabatan Alam Sekitar juga turut menyalurkan RM30,000 setahun kepada setiap Ahli Parlimen, namun ianya tidak digunakan mengikut tujuan dana berkenaan disalurkan.

Penubuhan unit khas SPRM untuk menyiasat salah laku Ahli Parlimen dan Adun BN kata Patrick hanya kelihatan seperti kegiatan 'mencurah air di daun keladi' kerana Ahli Politik BN kelihatan kebal daripada tindakan SPRM yang kelihatan lebih berminat untuk mengganyang ahli politik pembangkang.

Dalam pada itu, Patrick turut menggesa SPRM menjalankan siasatan khusus terhadap beberapa Ahli Parlimen yang melantik proksi untuk menjalankan projek kecil yang dianugerahkan kepada kontraktor kelas F secara pukal.

“Walaupun pada dasarnya ianya diberikan kepada kontraktor bumiputera Kelas F, namun ianya dijalankan secara monopoli oleh satu atau dua kontraktor bukan bumiputera yang menjadi proksi Ahli Parlimen berkenaan,” tegas Patrick yang kesal kerana kebanyakan kerja kontrak dijalankan sambil lewa dan tidak bermutu kerana ditawarkan semula dengan yang murah kepada sub kontraktor atau dipotong komisyen untuk Ahli Parlimen berkenaan.

Tegas Patrick, ianya bukan rahsia lagi kerana kontraktor berkenaan sering kelihatan bersama Ahli Parlimen tertentu dan membiayai semua kos politik dan digelar sebagai ‘Macai’ yang bertindak sebagai ‘Menteri Kewangan’ Ahli Parlimen yang kaya sekelip mata, walaupun tidak memegang sebarang potfolio dalam Kabinet Malaysia.

www.sabahkini.net






1 ulasan:

  1. sebab dok melantak duit tu le yang si bong mokhtar boleh pikat artis buat bini dia, semua tu haramjadah punya wakil rakyat, sialan bah

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive