Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, April 22, 2010

PR menang di Hulu Selangor jika tarik undi Melayu 40 peratus



Sudah beberapa hari kempen PRK Hulu Selangor berjalan. Jangkaan telah dibuat oleh kedua2 parti PR dan BN, malah PERKOSA pun buat ramalan. PERKOSA ramal BN menang majoriti 3000 undi.

Pada awalnya , penulis tak mahu nak buat jangkaan parti mana yang menang. Tak mahu jadi macam PRK Bagan Pinang. Tapi ramai sangat yang minta jangkaan penulis, jumpa ja tanya macam mana Hulu Selangor sapa menang?

Jawapan penulis kepada yang bertanya, jika PKR dapat tarik undi Melayu lebih 40 % boleh menang. Namun, jika di bawah 40% BN yang akan menang.

Adakah Melayu undi penentu? bukan begitu. Semua pengundi Melayu, Cina , India , Orang Asli dan Undi pos boleh jadi penentu. Bagi penulis, PKR mampu menarik undi orang Cina sehingga 80 %. Semasa PRK Bukit Gantang, undi orang Cina kepada Nizar capai 85 %.

Itu calon PAS, sekarang calon PKR yang lebih terbuka bagi orang Cina dan partinya juga mempunyai pemimpin di kalangan orang Cina. Sentimen perkauman yang ditiup oleh Ubn semasa PRK ini lebih menjauhkan pengundi Cina dari BN. Malah MCA pun dah tak dapat tempat dihati orang Cina.

Orang India pula walaupun calon BN India tak semestinya akan undi calon BN. Tak boleh samakan macam di Bagan Pinang kerana semasa PRK Bagan Pinang, kedua2 kerajaan milik BN. PRK Hulu Selangor lain, kerajaan negeri milik PR.

Orang India di Selangor sudah merasai nikmat duduk di bawah kerajaan PR. Pemimpin India dari PKR dan DAP di Selangor pula adalah pemimpin yang selalu turun membantu orang India. Banyak masalah orang India yang ditinggal kerajaan Khir Toyo telah diselesaikan oleh kerajaan PR.

Orang - orang MIC di Hulu Selangor sebenarnya masih sayang kepada Palanivel, yang tak suka Palanivel hanya orang Umno. Semasa PRU 12, undi orang India kepada Palanivel masih tinggi dan undi ini tidak akan pergi kepada Kamalanathan yang dianggap calon pilihan Umno bukan pilihan orang India. Penulis jangka 55 - 60 % orang India akan diberi kepada Zaid.

Penulis juga masih anggap PKR sekarang mendapat sokongan yang tinggi dari golongan muda walaupun ramai pemimpinnya bertukar jadi katak. PRK Hulu Selangor akan membuktikan kenyataan Saifuddin bahawa setiap bulan keahlian baru PKR mencecah 40 ribu seperti yang pernah penulis sentuh.

25 April ini akan menentukan kebenarannya. Tunggulah.

Wassalam

tulahan.blogspot.com








KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive