Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, April 27, 2010

Ugut pijak kepala tok imam

KAMPUNG KUALA KERIK- Seorang pembantu imam cedera ditumbuk jiran sekampungnya dalam kejadian di sini, lewat malam semalam.

Mangsa, Said Awang Kechik, 56, berkata, ketika itu, dia sedang berbual bersama dua rakannya di halaman rumah seorang daripada rakannya itu selepas pulang dari kenduri di sebuah rumah berhampiran.

“Tidak lama kami bersembang, datang seorang lelaki yang saya kenali, berusia 40-an terus menghambur kata-kata kesat kepada saya. Katanya, dia mahu pijak kepala tok imam (Said) sebelum menumbuk muka dan bahagian belakang saya bertalu selama kira-kira 10 minit,” katanya yang bertugas sebagai Pembantu Imam I di Masjid Kariah Kampung Betong, di sini.

Said berkata, kejadian itu dipercayai berpunca daripada tindakannya membawa masuk seorang ustaz dari luar kawasan itu untuk mengajar agama di masjid berkenaan.

“Dia mungkin tidak puas hati dengan tindakan saya itu atas sebab tertentu. Sebelum itu, memang ada bantahan daripada imam dan beberapa pegawai masjid lain apabila saya mengusulkan untuk bawa ustaz berkenaan mengajar di masjid kami.

“Berikutan itu, saya merujuk isu berkenaan kepada Pejabat Agama Daerah Sik dan dibenarkan. Bagaimanapun, kebenaran itu ditarik balik apabila ada pihak yang membantah,” katanya.

Said berkata, beliau kemudian membawa perkara itu kepada Jabatan Agama Islam Negeri Kedah dan setelah mendapat kebenaran daripada pihak berkenaan, barulah ustaz itu bersetuju mengajar di Masjid Kampung Betong.

“Sepanjang sesi kuliah ustaz itu pada petang sebelum kejadian, tidak ada pula kejadian yang tidak diingini. Semuanya berjalan lancar dan saya tidak sangka, rupa-rupanya selepas itu masih ada orang berdendam kepada saya,” katanya.

Said berkata, beliau sangat kesal kerana usahanya membawa ustaz berkenaan mengajar di Masjid Kampung Betong adalah bertujuan untuk kebaikan.

“Selama ini pun, ustaz itu sudah lama mengajar di salah satu surau dalam Kariah Masjid Kampung Betong namun keadaan surau berkenaan yang uzur mendorong saya berusaha untuk membawa dia mengajar di masjid kami,” katanya.

Susulan kejadian itu, Said membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Sik pada malam itu juga
.
Ketua Polis Daerah Sik, Deputi Superintendan Zaidong Mustaffa mengesahkan menerima laporan mangsa.

“Kes akan disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan atas kesalahan mendatangkan kecederaan,” katanya.

sinarharian

Share

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama27/4/10 7:27 PG

    sampaikan walaupun satu ayat,adalah dakwah dan ilmu yang dituntut oleh islam.semoga allah memberi ganjaran pada en.said dan ustz.sepemukul tuuunnnggu kita layar pukulan dari yang maha agong lagi berkuasa.hidup ini tidak kemana pun.

    BalasPadam
  2. kalau tak boleh bawak ustaz mengajar dalam masjid tu, jemputla pulak kepala samseng amno bagi kuliah...... kepada pembantu imam yang kena bedal tu, yakin lah bahawa usaha tuan untuk membuka ruang ilmu itu akan Allah berikan ganjaran pahala yang besar dan yakinlah bahawa polis akan menutup kes ini dengan 1001 alasan. so kalau tak puashati, takyah pegi repot, buang masa jer..... baik tuan pegi bedal dia balik, buat camana tuan kena bedal. tu baru adil, sabar dan maafkan dia bukan masanya sekarang.orang kurang ajar camtu kita kena ajar sikit baru dia tau bukan dia jer yang ada tangan......

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive