Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, April 24, 2010

Gambar Beng Hock 'menghantui' SPR



Kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor yang berlangsung ini agak rancak dengan karenah pelbagai pihak yang menggantung pelbagi poster yang mencuri tumpuan.

Antaranya, sehelai kain rentang gergasi yang memaparkan gambar bekas setiausaha politik seorang exco kerajaan Selangor, Teoh Beng Hock yang didapati mati ketika berada dalam tahanan semasa siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah malaysia (SPRM).

Kain rentang berukuran 22 X 12 khaki itu memaparkan gambar Teoh yang tersenyum dengan tertera perkataan “Keadilan untuk Beng Hock” dan diletakkan di jalan utama menuju Batang kali.

Selain itu, ia juga tertera perkataan Cina yang menggesa supaya mereka yang mengakibatkan kematiannya dihukum.

NONEParti Keadilan Rakyat (PKR) juga mengadakan satu upacara perkabungan ringkas dengan lebih 50 orang terbabit memberikan penghormatan kepada Beng Hock mengikut tradisi kepercayaan Cina.

Kenderaan yang lalu lalang kemudiannya kelihatan membunyikan hon mereka sebagai menyokong usaha mencari keadilan untuk Beng Hock.

Bagaimanapun kehadiran kain rentang gergasi itu tidak disenangi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan mengarahkannya diturunkan.

Sekumpulan petugas SPR yang diketuai oleh Saiful Rizza mengarahkan kain itu diturunkan.

Kumpulan berkenaan kemudiannya menuntut penjelasan mengenai arahan itu.

NONESaiful Rizza memberitahu beliau mendapat arahan rasmi daripada Pegawai Daerah, Nor Hisham Ahmad Dahlan untuk menurunkan gambar berkenaan.

Ketua penerangan pemuda PKR, Lee Khai Loon berkata beliau tidak faham mengapa kain rentang itu tidak dibenarkan sedangkan ia, kain rentang yang sama digunakan semasa pengkebumian Beng Hock.

Mereka kemudian meminta untuk bercakap dengan Nor Hisham untuk mendapatkan pengesahan sendiri tetapi Saiful gagal memberikan nombor telefon pegawai daerah berkenaan.

Penduduk bagaimanapun akur dan menurunkan kain itu.

Suasana tiba-tiba menjadi kecoh apabila rakan-rakan Saiful bertindak mahu merampas kain rentang gergasi yang sedang dilipat oleh beberapa penduduk tempatan terbabit.

NONEMelihat kejadian itu, Khai Loon sekali lagi tampil mempersoal kewajaran mereka mahu merampas gambar Beng Hock.

“Mengapa takut dengan gambar Beng Hock? Kawan saya ini sudah mati dibunuh.”

“Kenapa perlu takut dengannya? ” beliau bertanya sambil diperhatikan oleh sekumpulan anggota polis yang turut berada di lokasi berkenaan.

Saiful menjelaskan kain rentang itu ada unsur-unsur provokasi serta ia tiada kaitan dengan calon-calon yang bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor, iaitu Datuk Zaid Ibrahim dari Pakatan Rakyat dan P Kamalanathan yang mewakili BN.

Khai Loon yang tidak berpuas hati berkata mereka bukan berkempen tetapi hanya tidak mahu Beng Hock dilupakan, lagipun gambar mendiang Beng Hock hanya satu saja yang dinaikkan.

NONEHujahnya lagi, gambar Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin boleh didapati di sepanjang jalan di Hulu Selangor, walaupun kedua-dua pemimpin BN itu tidak bertanding di kerusi parlimen berkenaan.

Saiful bersama empat pegawai yang lain kemudiannya membatalkan niat mereka untuk merampas kain rentang gergasi tersebut dan meninggalkan tempat kejadian.

Menurut seorang penduduk, Yap Ah Peng, 56 yang turut cuba menghalang kain rentang itu diturunkan tidak ada sebab pihak berkuasa perlu gusar dengan kehadiran sehelai kain.

“Ini orang Cina punya agama, kalau satu orang sudah mati, dia punya semangat tidak boleh dikenang.”

NONE“Maka, orang awam tidak boleh ganggu dia sebab itu kita sudah memberi amaran kepada dia supaya jangan turun gambar yang kita naikkan,” katanya.

Bagi seorang lagi penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Ah San,g tulisan Cina pada gambar gergasi Beng Hock itu langsung tidak berunsur provokasi.

“Tulisan itu adalah 'Berilah keadilan kepada Teoh Beng Hock' dan 'Siapa dia pembunuh sebenar mendiang Teoh',” katanya ujarnya.

malaysiakini

Share

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive