Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Julai 17, 2010

Apabila perompak bersatu dgn pengkhianat

Penulis Tamu - Al-Kerohi



Najib Tun Razak memberitahu wartawan di Alor Setar bahawa kerajaan UMNO menggunakan kaedah dan pertimbangan yang tidak membebankan rakyat dalam proses kenaikkan harga barangan keperluan pengguna.

Siapa lagi jika bukan rakyat yang hendak didahulukan.

Orang Melayu terutama sekali ahli UMNO perlu bangga dengan keputusan Najib Bangsawan yang tidak pernah mengalami kesusahan hidup sejak ia dilahirkan lagi. Ia dibesarkan dalam 'istana bapanya' yang tidak pernah mengenal keperitan masyarakat.

Katanya tindakan UMNO dan kerajaan bakal menjimatkan perbelanjaan kerajaan. Namun disatu pihak lagi, Jabatan Perdana Menteri sahaja membelanjakan RM4 bilion membakar keringat berdarah rakyat Malaysia.

Semua harga barang yang naik kata Najib, tidak akan membebankan rakyat.

Seorang aktivis masyarakat di Keroh memberitahu, "ianya akan menyenangkan pemimpin UMNO yang sudah dahaga projek. Mereka hutang merata. Rata-rata puak UMNO bergaduh sesama sendiri kerana isu utama iaitu wang projek dimanipulasi oleh satu puak sahaja"

Jika Melayu Kuala Kedah telan sebiji-sebiji apa yang Najib bohongkan, bermakna orang Kuala Kedah yang selama ini dalam keadaan cukup teruk dari segi ekonomi menerima hakikat bahawa mereka tidaklah cerdik.

Mana wang subsidi disalurkan ?

Abdullah Badawi memperuntukkan RM4 bilion subsidi minyak untuk memperbaiki kemudahan pengangkutan awam. Mana wang tersebut jika prasarana itu masih kelihatan sama ?

Orang seperti Najib yang hidup mewah dalam istana bapanya, kerajaan Sarawak yang menganggap negeri itu milik mereka, Sabah yang diketuai oleh pemimpin yang cukup bermasalah, Pahang yang hampir kekeringan dana awamnya, Perak jatuh negeri kedua miskin di Malaysia, Perlis yang mengharapkan bantuan persekutuan, Terengganu yang kaya dengan minyak tetapi rakyatnya masih miskin - selepas 52 tahun merdeka masih seakan-akan negara di Afrika.

Pemimpin, anak-anak, kroni dan kerabat mereka juga hidup dalam kesenangan. Rakyat didahulukan dalam segala keperitan.

Mahu mengharapkan payung negara ? Kebanyakkan mereka sama naik 'mencangkul' projek.

Inilah terjadi apabila perompak bersatu dengan 'pemimpin pengkhianat' lalu memperbodohkan masyarakat dengan kuasa yang diberikan oleh rakyat .

Jangan terkejut jika dibiarkan, satu hari nanti pentadbir di Malaysia akan melondehkan seluar masing-masing dan memberitahu, "hanya ini sahaja yang tinggal. Khazanah lain telah difaraidkan sesama kami"



kedahlanie


2 ulasan:

  1. Kerana Barang Naik harga, orang Melayu sudah tidak pandai mengeja: kenaikkan (salah), kenaikan (betul). Sila ambil perhatian.

    BalasPadam
  2. kalau a[pa yg dikata najib betul kita harap kerajaan ikls dlm tindakannya.kalau kita tak berkorban dari sekarang anak cucu cicit kita terus terkorban...jadinya kita harap pembangkang memantau kemana wang yang dijimat ini pergi dan kita tak mau pembangkang terlebih berpolitik dan akhirnya anak cucu cicit kita jadi mangsa.Dan saya jangka jika pembangkang memerintah tindakan sama akan diambil tak mustahil.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive