Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 01, 2011

TNB untung RM2.68 billion lagi nak naikkan tarif elektrik?



mStar melaporkan:  

PUTRAJAYA: Tan Sri Muhyiddin Yassin mengingatkan peniaga supaya tidak menaikkan harga barang keperluan berikutan kadar tarif elektrik baru yang akan berkuatkuasa mulai Rabu.



Timbalan Perdana Menteri berkata pengeluar, penjual dan peniaga tidak seharusnya menggunakan kadar tarif baru itu sebagai alasan untuk mengaut keuntungan berlebihan kerana kadar itu masih berpatutan dan tidak begitu membebankan mana-mana pihak.



"Bagi barang keperluan pengguna, saya fikir ia tidak harus meningkat. Cuma sektor industri dan pernigaan yang ada peningkatan, itupun 7 peratus sahaja," katanya kepada kepada pemberita selepas merasmikan Bangunan Berlian dan sambutan10 Tahun Penubuhan Suruhanjaya Tenaga di sini Selasa.



Muhyiddin mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi Dan Kepenggunaan supaya memantau harga barang keperluan supaya ia tidak dinaikkan dengan sewenang-wenangnya. - mStar.    Nak ingatkan apanya. Yang dikatakan peniaga ni memang macam tu kaedahnya. Kalau harga modal meningkat harga jualan pun akan dinaikkan jugak. Kalau sikit-sikit boleh la kut depa nak serap, tapi payah nak jumpa la yang jenih macam tu. Kalau yang tak naikkan harga  pun bukan sangat pasai kesian kat pelanggan tapi pasai ada sebab lain, contohnya sebagai strategi pemasaran kut.



Habih sangat tak boleh naikkan harga depa bagi kecik saiz, lebih kurang sama jugak.



Masa gula naik baru ni macam ni jugak 'nasihat' yang menteri bagi. Macam tu jugak masa RON97 naik baru ni pun macam tu jugak 'nasihat' yang menteri bagi. Kali ni bila tarif elektrik naik pun macam tu jugak 'nasihat' yang menteri bagi.



Bila ada kenaikan macam ni, yang jadi sasaran peniaga kecik. Depa-depa ni di'nasihat' supaya tak naikkan harga barang. Nak suruh depa serap kenaikan tu, konon tak mau bagi pengguna teraniaya. Sibuk la sat pegawai-pegawai KPDNKK memantau harga.



Yang menariknya, hujung bulan lepas Utusan melaporkan:

KUALA LUMPUR 21 April - Tenaga Nasional Bhd (TNB) mengumumkan ia mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM1.34 bilion dalam tempoh enam bulan pertama tahun kewangan semasa berakhir 28 Februari lalu, penyusutan sebanyak 21.3 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.



Penyusutan itu disebabkan oleh peningkatan perbelanjaan operasi yang berlaku pada suku kedua dalam tahun kewangan. - UtusanSetengah tahun punya untung banyak tu, kalau setahun TNB boleh untung 2.68 billion. Patutnya sebagai GLC yang pegang monopoli sebagai satu-satunya pembekal elektrik tak sepatutnya TNB dibenarkan buat untung gila babi sampai macam tu. Untung sikit-sikit sudah la.



Tapi bila fikir-fikir balik, aku yakin kerajaan punya "kajian terperinci" dalam hal tarif elektrik ni tentu punya ada bersangkut paut dengan sumber dana untuk Umno BN nak hadapi PRU13.



Tentu punya la lebihan hasil kenaikan tarif elektrik tu akan masuk jugak dalam kantung Umno BN untuk pilihanraya.


cenangau



SUDAHKAH ANDA MENGUNDI? KALAU BELUM,SILA UNDI BIAQPILA SEKARANG...SEKALI-SEKALA,APA ADA HAL KAN?
GUA MEMERLUKAN RAMAI PENGUNDI HANTU BAGI MEMENANGI PILIHANRAYA INI... KAH!KAH!KAH!KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive