Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Ogos 01, 2010

Gadis MLM diintip

Oleh Hardi Effendi Yaacob dan Mohd Iskandar Ibrahim

2010/07/31


Keratan akhbar muka depan Berita Harian kelmarin.

30 pelabur serbu premis jualan langsung

KUALA LUMPUR: Selepas membongkar sindiket skim cepat kaya membabitkan pelaburan berjuta ringgit dua hari lalu, semalam polis menyerbu sebuah syarikat jualan langsung dan menahan pengurus besarnya berusia 40-an serta merampas pelbagai dokumen yang dikatakan ada kaitan dengan skim berkenaan.

Dalam serbuan kira-kira jam 12 tengah hari oleh sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman itu, polis turut merampas profil dan sijil pendaftaran serta produk kesihatan keluaran syarikat itu.

Ketua Penolong Pengarah (Operasi) Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa, berkata hasil siasatan mendapati syarikat itu beroperasi secara haram selepas Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) membatalkan lesen mereka dua bulan lalu.

Difahamkan syarikat jualan langsung itu hanya untuk mengabui orang ramai daripada kegiatan skim cepat kaya mereka jalankan.

Rohaimi berkata, polis turut memantau lokasi persembunyian dan pergerakan gadis berusia lewat 20-an dipercayai dalang utama kegiatan itu yang akan ditahan bila-bila masa.
“Kita akan menahan lebih ramai individu dipercayai terbabit dalam penipuan sindiket skim cepat kaya berkenaan berikutan semakin ramai mangsa tampil membuat laporan polis sejak kes itu dibongkar. Sehingga semalam, sudah enam laporan polis dibuat.

Difahamkan, sindiket itu menawarkan skim pelaburan antara RM2,000 hingga RM41,000 dengan ahli disyaratkan mencari 10 ‘downline’ bagi mendapatkan pulangan modal, selain keuntungan lumayan setiap bulan.

Rohaimi berkata, serbuan ke atas syarikat jualan langsung itu dilakukan hasil maklumat upline penganjur skim cepat kaya berkenaan yang ditahan sebelum ini.

“Hanya pengurus besar syarikat dan keraninya berada di pejabat ketika serbuan dan memberi kerjasama penuh kepada polis untuk memeriksa segala dokumen, peralatan dan barangan diperlukan untuk membantu siasatan kes.

“Pengurus besar itu kemudian dibawa ke ibu pejabat JSJK, Bukit Perdana untuk disoal siasat dan proses dokumentasi. Beliau dipercayai mempunyai maklumat berhubung kegiatan itu, termasuk membantu kita mengenal pasti jaringan operasi dan modus operandi mereka,” katanya.

Tidak sampai setengah jam serbuan dilakukan, premis berkenaan dikerumuni sekumpulan 20 hingga 30 pelabur yang cuba mendapatkan penjelasan daripada pengurusan syarikat mengenai status pelaburan mereka.

Suasana yang pada mulanya sedikit kecoh berjaya dikawal tanpa berlaku sebarang kekerasan, malah kumpulan berkenaan beredar selepas diminta berbuat demikian oleh anggota polis bertugas.

Rohaimi berkata, polis sedang menyiasat kemungkinan syarikat itu mempunyai cawangan lain di seluruh negara berikutan ahli mereka yang ramai, selain membabitkan jumlah pelaburan besar dikendalikan mereka yang dikatakan mencecah jutaan Ringgit.

Sementara itu, 43 daripada 59 individu yang ditahan dalam serbuan di empat kafe di Bandar Sunway, 27 Julai lalu dibebaskan semalam, manakala 16 lagi dilanjutkan tempoh tahanan reman mereka sehingga Isnin ini.

“Mereka yang masih direman adalah orang kanan dalang utama skim itu, khususnya bagi mempengaruhi ahli baru yang direkrut ‘downline’ mereka. Mereka ini tampil dengan kereta mewah, mengenakan pakaian jenama mahal dan bergaya seperti ahli perniagaan berjaya semata-mata untuk memperdayakan mangsa supaya melabur dalam skim itu,” katanya.

BH

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive