Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Ogos 12, 2010

Ini dia wajah Dalang kain rentang Derhaka

Peristiwa ini berulang kali. Dan ini bukan kali pertama. Sebab itu tergerak pokok di semak sudah tahu lembu ke babi. Pengamal politik provokatif di Malaysia dulu, kini dan selamanya adalah UMNO. Orang yang memulakan rusuhan di Kelantan yang akhirnya membawa kepada mageran adalah UMNO sendiri. Kalau tak percaya tanyalah Brahim Ali. Siapa kepala yang mulakannya kalau tak UMNO dan merekalah juga yang menangguk di air jernih itu.

Bagi mereka politik menghalalkan cara ini sudah menjadi darah daging. Krisis raja-raja melayu sekian lama sebelum ini termasuk yang terakhir dizaman Mahathir adalah UMNO yang menjadi dalangnya. Tetapi malangnya pembangkanglah yang dapat tahik. Akhirnya pemimpin PAS juga yang diISAkan.

Ketika Idris Jusoh gagal menjadi MB Terengganu lalu keluarnya kain rentang dengan tulisan “Aku Nak Deris Natang”. Siapa dalangnya? Siapa yang buat kalau tidak UMNO. Tetapi sehingga ke hari ini tiada tindakan dibuat. Kalaulah pembangkang yang lakukan nescaya macam filem P.Ramlee jadinya. Di putar setiap masa dan zaman sehingga membekas dalam kepala rakyat bahawa Pas, PKR dan DAP sebagai penderhaka. Apa yang terjadi di Perak. Pas yang dilabelkan sebagai penderhaka. Bagi rakyat yang bodoh terus ditelan ke dalam perut. Seolah-olah UMNO lah juara dan pembela institusi kesultanan dan raja-raja.

Kini Idris Jusoh, Bekas MB Terengganu, selaku Pengarah Pilihanraya UMNO. Tidak hairan kalau agenda memperlagakan pembangkang dengan institusi Raja di Johor muncul.
Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Johor, Datuk Chua Jui Meng berkata mendakwa perbuatan memasang kain rentang provokatif yang membangkitkan kemurkaan Sultan Johor didalangi oleh seorang bekas Menteri Besar negeri itu daripada Umno-Barisan Nasional. Nama bekas Menteri Besar itu ada disebut di dalam maklumat yang saya terima. Nampaknya dia cuba untuk menjadi jaguh dan cuba untuk memulihkan imejnya yang satu ketika dulu tercemar kerana terlibat dalam krisis dengan Raja-raja Melayu sehingga imuniti Raja-raja Melayu dihapuskan.
"Suatu ketika dulu, dia pernah tidak dialu-alukan untuk hadir ke Istana sewaktu Almarhum Sultan Iskandar masih hidup. Chua Jui Meng masih tidak lupa, dan masih mempunyai memori yang kuat. Jadi, tak masuk akal kalau dia meminta saya untuk meminta maaf kepada Tuanku Sultan. Beliaulah orang yang paling lantang mengkritik Sultan," kata bekas Menteri Kesihatan itu kepada Suara Keadilan ketika dihubungi.

Datuk Chua merujuk kepada ucapan TPM, Tan Sri Muhyiddin Yassin. “Pembangkang perlu memohon ampun dan maaf kepada Sultan Johor Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar kerana menggunakan gambar baginda pada kain rentang sempena kempen Parti Keadilan Rakyat di Johor baru-baru ini. Sambil menyifatkan perkara itu sebagai perbuatan melampau dan keterlaluan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa pembangkang tidak wajar mengeksploitasi dan menggunakan nama baginda Sultan bagi kepentingan politik mereka.
“Saya tak tahu sama ada perkara ini melanggar undang-undang atau tidak. Apa pun mereka perlu memohon ampun kepada raja. Mereka tidak patut mengulangi perkara ini lagi. “Bila raja sudah murka, pihak yang dimurkai itu perlu memohon ampun dan maaf kepada baginda. Itu perkara biasa bagi adat kita sebagai rakyat Malaysia,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan pelancaran buku 'Najib Tun Razak Melakar Transformasi Malaysia' di Kompleks Kraf Jalan Conlay di Kuala Lumpur.

Pakatan Rakyat menolak sebarang usaha untuk mencemar sistem Raja Berperlembagaan yang wujud dalam negara kita. Kita akan mempertahankan Institusi DiRaja daripada mana-mana pihak termasuk parti politik dalam agenda untuk mengheret Istana ke dalam persaingan politik kepartian," tegas beliau. Jui Meng membidas pihak terbabit yang dianggap mempunyai niat jahat dan ingin membelakangkan Undang-undang Tubuh Negeri Johor yang hanya membenarkan orang Melayu dan beragama Islam sahaja menjadi Menteri Besar. Beliau menganggap tindakan melaga-lagakan KEADILAN dengan Sultan Johor sebagai fitnah yang gagal.

Beliau berpendapat tindakan bodoh itu adalah usaha untuk menjadikan orang Melayu pekak, buta dan menjadi hamba kepada Umno selama-lamanya. Tambah Jui Meng Umno-BN Johor kini terdesak disebabkan oleh gelombang perubahan yang dituntut oleh rakyat Malaysia umumnya, khususnya rakyat Johor. "Angin perubahan ini tetap akan sampai dalam pilihan raya umum kelak. Yang jelas, Umno dan Barisan Nasional sekarang ini sedang menggigil ketakutan," kata beliau.

Kita tengoklah nanti. Kalau didapati kerja ini kerja UMNO nescaya akan diperap dibawah karpet saje isu ini nanti. Pihak Polis, SPRM, Majlis daerah hanya akan hanya bertindak jika selain daripada UMNO. Apatah lagi jika terlibat dengan golongan OKU nescaya mereka telah mengatasi undang-undang. Hilang macam tu aje. Kita nak orang yang bertanggung-jawab hendaklah dihukum dan bukannya seperti apa yang terjadi dalam isu kain rentang di Terengganu. Ianya menghina Sultan Terengganu bahkan selaku Yang Dipetuan Agong.

Tetapi rakyat jangan lupa UMNO ni merupakan spesisi batu-api yang akan memperlagakan sesiapa sahaja yang menjadi musuh mereka. Mereka cuba memperlagakan sesame pimpinan PAS. Sesama parti dalam Pakatan Rakyat bahkan sesame mereka sendiri. Apatah lagi dengan institusi kesultanan dan Raja-raja Melayu. Semasa mereka hendakkan sokongan Raja mereka sentiasa mewiridkan rukun Negara sebagai penyokong setia raja-raja berpelembagaan. Semasa mereka berkonfrantasi dengan sultan keluarlah media kisah “Hang Jebat. Sultan Adil Sultan di Sembah dan Sultan Zalim Sultan diSanggah” “Antara dua darjat” dan macam-macam lagi.

Kalau ada lagi yang terpaut hati dengan UMNO ni.. ish 10X memang betul-betul butalah tu.

ustsaifulbahri

2 ulasan:

  1. salam ramadhan tuan, orangkasai minta laluan supaya sgkasai dilink untuk up trafik. terima kasih tuan.

    BalasPadam
  2. Salam Ramadhan juga utk orangkasai. Akan dilink tuan.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive