Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Ogos 04, 2010

Peguam Negara Buat Aduan, Shamsul Berdepan Risiko Hilang Status Peguam

Oleh Dzulkarnain Taib


SHAH ALAM 3 Ogos - Ketua Angkatan Muda KEADILAN Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin hari ini menerima surat tunjuk sebab daripada Lembaga Tatatertib Peguam-peguam berhubung ceramah beliau yang menyentuh mengenai rayuan kes kedudukan Datuk Sri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah semasa kempen pilihan raya kecil Penanti pada 30 Mei 2009.
Ketika dihubungi Suara Keadilan, Shamsul berkata lembaga tersebut mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada beliau atas arahan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.
Shamsul menerangkan surat bertarikh 30 Julai yang hantar melalui pos berdaftar kepada firma guamannya di Melaka menjelaskan ulasan beliau mengenai kes rayuan itu boleh ditafsirkan sebagai mempersoalkan kredibiliti hakim-hakim Mahkamah Rayuan.
"Surat Lembaga Tattertib saya perlu menjawab surat tunjuk sebab ini dalam tempoh 14 hari dan sekiranya gagal tindakan boleh diambil terhadap saya termasuk menggugurkan status saya sebagai seorang pengamal undang-undang," jelas Shamsul.
Dalam surat aduan daripada Pejabat Peguam Negara bertarikh 12 April 2010 yang ditandatangani oleh Mohamad Hanafiah Zakaria, Timbalan Ketua Bahagian Pendakwa (Operasi), Shamsul didakwa menyampaikan satu ceramah semasa kempen PRK Dewan Undangan Negeri Penanti di No 2072-2076, MK 9, Jalan Tanah Liat (JDM Tanah Liat), Seberang Perai, Pulau Pinang pada 30 Mei 2009.
"Di dalam cramah tersebut beliau telah mempersoalkan kredibiliti hakim-hakim Mahkamah Rayuan Putrajaya semasa satu kes rayuan di Mahkamah tersebut. Walaupun Encik Shamsul Iskandar tidak menyebut dengan jelas butir-butir lengkap kes rayuan yang berkenaan, namun setelah disemak, kes rayuan yang dimaksudkan di dalam ucapan beliau adalah kes Mahkamah Rayuan Sivil No W-01-112-2009 di mana pihak yang terlibat adalah Dato' Dr Zambry bin Abd Kadir sebagai Perayu melawan Dato' Seri Ir haji Mohammad Nizar bin Jamaluddin sebagai Responden dan Peguam Negara sebagai Pencelah," kata surat tersebut.
Surat itu juga melampirkan sesalinan rakaman cakera video padat mengandungi ucapan Shamsul.
"Saudara, perkara kedua saya minta pada malam ini yang berkaitan dengan kes Perak tadi, saya sebut tadi bagaimana keadaan Malaysia sekarang dalam keadaan yang cukup huru hara, yang berlaku di Perak dia tak hirau proses demokrasi, dia tak hirau, dia langgar semua, guna mahkamah, saya peguam, dua tahun dah saya jadi peguam, tapimsaya tak pernah tengok ada hakim tiga orang ini, ini hakim tiga orang di Mahkamah rayuan ni yang buat keputusan, tarik balik keputusan hakim Mahkamah Tinggi, bagitau pulak Zambry yang haram ini Menteri besar, sebab itu saya sebut ini hakim, hakim tiga Abdul punya hakim, tadi tuan-tuan dengar lagu tadi, Abdul Wahub, Abdul wahid, Abdul Wahab, ini tiga hakim tidak boleh pakai, hakim ini dia kata apa, dia bukan buat keputusan," kata surat itu merujuk kepada sedutan ucapan Shamsul.
Surat daripada Pejabat Peguam Negara itu seterusnya menyatakan Shamsul telah mengkritik proses perundangan dan kehakiman negara ini yang boleh menjurus kepada menghina mahkamah ketika kes rayuan tersebut masih lagi berjalan.
"Sebagai peguambela dan peguamcara, Encik Shamsul patut lebih arif dengan proses perundangan dalam negara ini dan tidak sepatutnya memberi lkenyataan yang berhaluan kepentingan politik.
"Aduan ini dibuat untuk tindakan disiplin diambil terhadap peguam Encik Shamsul Iskandar bin Mohd Akin selaras dengan peruntukan Seksyen 99(2) Akta Profesyen Undang-undang 1976 (Akta 66)," jelas surat itu lagi.
Ditanya mengenai kandungan surat tersebut, Shamsul berkata beliau tidak gentar terhadap tindakan ini kerana menganggapnya sebagai satu lagi bentuk tekanan politik terhadap Pakatan Rakyat.
"Saya sedikitpun tidak gentar dan saya lawan habis-habisan. Ini hanya membuktikan Umno-Barisan telah menyalahgunakan apparatus kerajaan sehingga ketahap pejabat Peguam Negara untuk menekan dan menindas pihak pembangkang.
"Saya yakin inilah kes yang pertama saya pernah dengar di mana seorang peguam diminta memberi penjelasan berhubung ucapan politik yang diberikan," ujar beliau.
Presiden Badan Peguam Malaysia, R Ragunath berkata beliau tidak tahu menahu mengenai surat tunjuk sebab kepada Shamsul.
"Saya tidak tahu sebab Lembaga Displin walaupun di bawah Badan Peguam namun ia adalah satu badan bebas. Terpulang kepada Lembaga untuk menentukan perkara yang dibangkitkan mempunyai merit atau remeh," kata Ragunath ringkas.
Ketika dihubungi Lembaga Tatatertib mengesahkan mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Shamsul tetapi tidak mahu mengulas lanjut.

SK


KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive