Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Ogos 07, 2010

Saman ekor: Mahfuz dakwa KPN cuba alih isu

Nazri Abdullah


KUALA LUMPUR, 6 Ogos: Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Datuk Mahfuz Omar mendakwa Ketua Polis Negara, cuba mengalihkan isu sebenar apabila mencadangkan kepada kerajaan agar mengurangkan kadar bayaran saman ekor.

Beliau berkata, isu sebenar adalah bukan kadar bayaran, tetapi tindakan mengarahkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyekat mereka yang disaman ekor dari memperbaharui cukai jalan.

"Dia (Tan Sri Musa Hassan) faham, atau buat-buat tak faham atau sengaja nak alihkan isu.

"Isu sebenar yang kita tentang adalah menyenarai hitam mereka yang disaman ekor dari memperbaharui cukai jalan dan lesen kenderaan" katanya yang juga Naib Presiden PAS kepada Harakahdaily.

Tindakan terbaru Polis Di Raja Malaysia (PDRM) itu juga kata Mahfuz cubaan membuat untung atas angin apabila tidak mahu mengikut prosedur untuk membawa mereka yang disaman ekor ke Mahkamah.

Saman ekor katanya bukan saman, namun hanya notis saman yang perlu dibuktikan bersalah oleh mahkamah sebelum individu yang menerimanya diarahkan membayar.

"Itu juga menunjukkan polis tidak boleh proof kesalahan, dia tidak ada bukti, kamera tidak boleh dijadikan bukti.

"Mereka malas nak ke mahkamah, jadi nak suruh orang tetap bayar, mereka kata kurangkan kadar bayaran," katanya.

Musa semalam memberitahu PDRM telah mengemukakan cadangan agar kerajaan menetapkan kadar kompaun saman ekor yang mampu dibayar pesalah trafik berikutan pelbagai rungutan di kalangan orang ramai berhubung kadar saman itu.

Beliau juga berkata kadar kompaun saman itu juga akan diselaraskan antara dua agensi, iaitu PDRM dan JPJ.

Semalam juga, Kase ke pejabat Kementerian Pengangkutan, menyerahkan memorandum bantahan kepada menterinya, Datuk Seri Kong Cho Ha.

Mereka mendesak menteri menggunakan kuasanya mengarahkan JPJ dan PDRM agar tidak menyenaraihitamkan mereka yang disaman.

Ia kerana, menurut mereka tindakan tersebut adalah bercanggah dengan Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan setiap warganegara boleh menggunakan hartanya.

HD

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive