Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Ogos 10, 2010

Selepas Hubungan Farah-Saiful Kini Seorang Lagi DPP Libat Kes Poligami

Oleh Sidiqin Omar


KUALA LUMPUR 9 Ogos - Tidak cukup dengan pendedahan dan dakwaan hubungan romantis antara Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina Latif dengan pengadu dan saksi utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan, kini seorang lagi anggota pasukan pendakwaan dikatakan terlibat dalam kes poligami di Mahkamah Syariah.
Pendedahan itu dibuat ketua pasukan pembelaan, Karpal Singh semasa prosiding perbicaraan kes Fitnah II terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim petang tadi.
Karpal berkata salah seorang anggota pasukan pendakwaan iaitu Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Hanafiah Zakaria didakwa terlibat dengan kesalahan syariah dan sedang didakwa di mahkamah syariah atas kesalahan berkaitan isu poligami.
Hanafiah didakwa telah berkahwin dua di luar negara.
Beliau didakwa atas kesalahan berkahwin di Thailand, dan kemudiannya cuba untuk mengesahkan perkahwinan tersebut di Kota Bharu, Kelantan.
"Apa yang kami akan persoalkan adalah kredibiliti dan kewibawaan pasukan pendakwaan. Kerana dua orang Timbalan Pendakwa Rayanya terlibat dengan kesalahan," kata Karpal dalam hujahnya.
Bagaimanapun mahkamah menolak permohonan Karpal untuk menyoalsiasat DPP Hanafiah Zakaria.
Peguam Cara Negara II, yang mengetuai pasukan pendakwaan, Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin menyoal sama ada dakwaan tersebut relevan kepada kes yang sedang dibicarakan untuk memanggil Hanafiah.
Beliau berhujah ia tidak kena mengena dengan kes dan oleh itu tiada afidavit balas terhadapnya.
Sementara itu, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah akan mendengar jawapan balas oleh pasukan peguambela, bagi menentukan sama ada akan membenarkan permohonan pasukan pembelaan untuk mengenepikan kes Fitnah II terhadap Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila mahkamah bersambung semula pagi esok.
Sebelum itu Mohamad Zabidin menolak permohonan Karpal untuk memanggil Farah dan Saiful sebagai
saksi atas alasan bukti yang ada adalah berdasarkan afidavit disumpah.

"Oleh kerana itu, tidak perlu untuk memanggil dan Saiful (sebagai saksi)," katanya.

Dalam penghujahannya, Karpal menjelaskan afidavit yang difailkan oleh anak guamnya berkenaan hubungan intim Saiful dan Farah bukanlah dakwaan semata-mata tetapi merupakan fakta yang diperolehi dari sumber yang berwibawa.

"Perkara ini merupakan fakta, dan masih belum dibantah dalam dua afidavit balas," kata Karpal.

Kedua-dua afidavit tersebut dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Hanafiah Zakaria dan pegawai penyiasat, DSP Jude Blacious Pereira.

Dalam afidavit tersebut, mereka menolak dakwaan mengenai pengetahuan mereka berkenaan hubungan intim antara Saiful dan Farah.

Mereka juga menafikan dakwaan bahawa Farah dan Saiful berpengetahuan dan mempunyai akses kepada kertas siasatan dan dokumen lain.

Karpal memohon kepada mahkamah untuk menggunakan kuasanya bagi memanggil Saiful dan Farah sebagai saksi.

Beliau menuntut hakim untuk mendapatkan kesaksian mereka bagi membuat satu keputusan yang adil.
Menurutnya, kebenaran hanya boleh diperolehi dengan memanggil kedua individu itu sebagai saksi.

Perbicaraan kes Fitnah II terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disambung semula pukul 2.45 petang tadi menyaksikan hujahan balas pasukan pendakwaan yang diketuai Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin.
Dalam penghujahannya, Mohd Yusof mempertikaikan dakwaan ketua pasukan pembelaan, Karpal Singh dengan alasan adalah tidak munasabah apabila seorang saksi yang telah memberi kenyataan beramaran, membuat ikrar di dalam mahkamah serta memberi jawapan dalam temubual kepada media, untuk mempunyai akses kepada kertas pertuduhan dan pengetahuan tentang strategi pendakwa raya.
"Apakah yang SP1 (Saiful) boleh lakukan? Kerana apa yang diketahuinya tidak lagi rahsia, dan diketahui umum. Ini termasuk laporan perubatan dan tindakan sumpah laknatnya di Masjid Wilayah Persekutuan serta kenyataan dan jawapannya kepada media. Ia diketahui umum sejak tahun 2008.
"Sementara kepada Timbalan Pendakwa Raya, Farah Azlina, beliau sebenarnya tidak mengetahui sepenuhnya mengenai halatuju perjalanan kes ini, Jadi tindakan membawanya ke mahkamah adalah tidak berasas," kata Mohd Yusof.
Peguam pembantu, Sankara Nair yang ditemui di perkarangan mahkamah menimbulkan persoalan mengenai reaksi pasukan pendakwaan yang membidas tindakan pasukan peguam bela apabila menyatakan sama ada Farah dan Saiful tampil atau tidak memberi keterangan, ia tidak memberi kesan kepada perjalanan kes.
Sankara menjelaskan, jika benar dakwaan hubungan sulit itu tidak wujud, mengapa tidak kedua individu tersebut hadir sendiri ke mahkamah untuk membuat penafian.
Tambah beliau, pandangan pendakwa raya bahawa pasukan pembelaan melengah-lengahkan perjalanan kes adalah tidak berasas.
"Hujahan kita ringkas, persoalan yang pertama adalah, wujud atau tidak hubungan tersebut? Mengapa pejabat Peguam Negara tidak mengakui atau pun menafikan perkara tersebut. Kita telah nyatakan hujah kita, dan merekalah sebenarnya yang melengah-lengahkan perjalanan kes ini.
"Datuk Seri Anwar memaklumkan kepada kita bahawa maklumat yang diperolehinya bukanlah 'hear-say' (cakap-dengar) tetapi adalah fakta yang kukuh. Jadi, esok kita akan berikan jawapan kami terhadap hujah pasukan pendakwaan.
"Permohonan tersebut merupakan 'supplement' (tambahan) kepada permohonan pertama kita (untuk membawa Farah Azlina Latif dan Mohd Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi)," jelas Sankara.

SK


1 ulasan:

  1. Tanpa Nama11/8/10 1:13 PG

    mahkamah malaysia dah jadi macam kartun, semua hakim2 dah kena beli, dah tak boleh pakai, dah kena tarbi buntut dengan PM, dengan AG, tak akan berlaku adil dalm sistem kehakiman negara kalau semua dah jadi lembu cucuk hidung, dah macam barua, dah macam haramjadah, syabas malaysia negara ku darul kartun

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive