Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Ogos 13, 2010

Umno Kedah dan kencing tikus



Azizi Abdullah

Salah satu Lata di Kedah dipercayai dijangkiti kuman ’phatogenik leptopspira’ atau kencing tikus. Entah apa bendanya phatogenik leptospira, sama dengan kita jarang tenguk tikus sedang kencing.

Kencing ialah perbuatan makhluk membuang air kecil, baik secara beradap atau tidak beradap. Anjing kencing pakai angkat sebelah kaki. Kucing juga kengkiang kaki sebelah lalu pancut di tayar kereta atau di tepi pasu bunga. Gajah kencing sampai bertimba-timba airnya yang mungkin kalau lima ekur kencing sekaligus, kawasan mereka akan banjir.

Tapi anihnya tak pula timbul penyakit ‘kencing anjing, kencing kucing, kencing gajah.’

Ada pepatah Melayu yang tak rasmi;

‘Dia dah kencing aku’.
‘Sudah berapa ramai orang yang kena kencing dengannya’.
‘Bahagian itu pun kena kencing’.

Ertinya apabila ditipu, dilangsam, tidak menunaikan tanggung jawab, lari dari membayar hutang, memberi erti perkara yang tidak baik, timbullah kata sindir dengan perkataan ‘kencing.’

Rupa-rupanya ‘kencing’ ini berlaku pula dalam politik dan sesebuah kerajaan yang ditadbir oleh orang-orang politik. Apabila saman ekor menjadi isu di mana-mana melibatkan orang politik masuk campur, tiba-tiba ‘kencing’ rupa-rupanya digunapakai oleh sebahagian orang.

Menteri Besar Kedah dalam kenyataan akhbar baru-baru ini kesal kerana saman ekor yang bernilai lebih RM390,000 adalah hasil dari kerajaan Umno Kedah sebelum Pas memerintah 2008, yang tidak membayar saman-saman tersebut sehingga menyukarkan kerajaan kini menukar lesen kenderaan yang baru dibeli.

Ya Tuhan, Mat Setapa dari Gunung Keriang tersentak badak, terkejut kera. “Kerajaan Umno Kedah pun kencing?” katanya lalu dia tergelak sampai nampak anak lidahnya terkodek-kodek. ”Agensi kerajaan saman agensi kerajaan. Kemudian pula agensi kerajaan kencing agensi kerajaan,” katanya dengan gelak serentak satu kedai di kedai nasi gulai ikan temenung di tepi jalan itu.

RM390,000 bukan banyak mana sangat bagi sesebuah kerajaan yang suka membazir dan bagi kerajaan yang tidak perihatin dengan wang rakyat.

Malangnya apabila pihak yang menyaman mengeluar kenyataan, kita rasa bukan bertujuan khusus kepada ‘parti dan kerajaan Umno’ yang telah ‘kencing’ mereka, tetapi mungkin secara kebetulan.

Mungkinkah akan keluar lagi kenyataan betapa ‘kencing’ ini dikengkiang oleh kucing-kucing di negeri lain, khususnya negeri Pakatan Rakyat? Masakan derebar-derebar di Negeri Kedah saja yang loklaq, yang membawa kereta macam hambat babi hutan di rimba Sik?

Apapun yang cukup kita kesal apabila mantan Menteri Besarnya, orang yang paling atas bertanggungjawab dalam semua hal pentadbiran tidak tahu menahu akan ‘kekencingan kencing’ sama ada ia benar-benar kencing atau terkencing atau mengencing atau kencingkan!

Dalam jawapan beliau di Sinar Harian keluaran Jumaat 6 Ogos 2010, beliau berkata yang beliau tidak mengetahui ada tunggakan saman ekur RM390,000 yang direkodkan sepanjang tempoh kerajaan Umno/BN memerintah. Ertinya sepanjang Umno/BN memerintah Kedah, saman ekor ini selalu ‘dikencing’ oleh pemerintah Umno/BN. Anehnya kencing-kencing ini tidak hangit, tidak harin, tidak bengit kerana ia dipancut dari pancutan mahluk-makhluk terbaik dan ditakuti.

Sekali lagi kita boleh persoal ‘ketelusan’ dan kejujuran pihak berkenaan. Misalnya berapa lama sudah Umno/BN Kedah memerintah? Kenapa tahun ini baru timbul saman seperti itu?

“Hahhhh, nampak sangat depa tak terpikir yang kencing itu termasuk kerajaan Umno/BN!” kata Pak Su Li dari Kampung Sala kepada bininya yang baru berhenti dari guru Kemas.

Saya tidak nampak saman ekor ini sebagai satu agenda tertentu. Hanya sanya kemungkinan sebagai satu tuntutan mudah kepada rakyat kerana perihal saman menyaman kesalahan trafik ini hanyalah penunggang motosikal yang membawa ikan kering dari Tanjung Dawai ke Alor Setar, pemandu kereta sapu dari Yan ke Sungai Petani atau kereta Proton dari Bukit Kayu Hitam ke Butterworth.

Maka apabila berlaku kepada ikan jerung, datuk dan tan sri, kepada Pegawai Wisma, kepada KCS atau yang memiliki kad kerja sebesar tapak tangan, betapapun saman ekor ini berkeping-keping, ia bisa di ‘lap kencing’ mereka dan seakan-akan saman mereka tidak ‘lut.’

Malangnya pihak yang mengeluar saman ekor ini tidak membuat tapisan atau kaji selidik tentang saman ekor yang hendak dikeluarkan. Misalnya kepada siapa? Kalau kajian ini dibuat mungkin terdapat ramai yang kencing dalam pentadbiran Umno/BN di Kedah ini dan ia boleh di ’lap’ atau di basuh dengan cepat kerana jenis kencing ini dianggap najis ‘mukhaffafah.’

Lebih malang lagi apabila mantan Menteri Besarnya menjawab secara lepas tangan. Mengapa melepas tangan tentang ‘kencing’ kencing pegawai-pegawai di bawah pentadbirannya. Teluskah jika begini?

Apakah akan ada pegawai-pegawai memberi tahu yang dia ‘kencing’ atau ‘terkencing’ di jalan raya? Kalau ada nampak sangatlah pegawai-pegawai seperti ini ‘besear’ (penyakit kencing kerap)

Orang yang gentleman, atau yang berpegang kepada prinsip ketelusan, orang yang berpegang kepada ‘tanggungjawab’ ialah orang yang sanggup mengakui tentang kesalahan sendiri. Apakah Mantan Menteri Besar ini fikir Mat Taha atau Wak Derani dari pekan kecil atau kampung hulu saja yang melanggar undang-undang jalan raya?

Kita sangat kesal hal ini kerana Mantan Menteri Besarnya seperti cuci tangan. Apakah cuci tangan dan terkena percikan pancutan kencing ini menjadi budaya pemerintah Umno/BN?

Kelantan adalah contoh terbaik untuk membuat kajian bagaimana kencing yang dilakukan oleh Umno/BN. Selangor, isu yang timbul sekarang adalah dari kencing-kencing tak terbasuh yang pernah dipancut oleh pemerintah Umno/BN. Manakala Perak, merupakan satu-satunya negeri yang pintar. Tidak sempat timbul kencing ini kerana mereka sangat pintar mengencing Pas dan DAP sampaikan speakernya dicempung terkencing-kencing.

Demikianlah antara kencing dalam saman ekor dengan kencing tikus.

HD


2 ulasan:

  1. terima kasih tuan, ternyata laluan yg tuan beri sangat berkesan.

    BalasPadam
  2. sama-sama tuan...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive